Gå til innhold
Arkivverket

[#23656] Aremarkpresten Hans Iversen Morbach,hvem var hans kone....


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Er det noen som har kjennskap til Hans Iversen Morbach og hvem hans kone og barn var. I panteboken for Idd og Marker dattert 1729 blir han kalt 'min kjære værfader Hans Morbach',men jeg forstår ikke helt hvem han er værfader til! De som er nevt her er:Sognepresten i Thune Hr. Lars Lange-Lauritz Lange-Jens Nielsen Næs-underskrevet 1739 W. Walker.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Jeg har noen notater om faren til Hans og familien ellers. Faren Iver var trolig gift 3 ganger, men antagelig bare barn fra 2. ekteskap.Ane 1416. Iver Hansen Morbach 16.3.1634-1699 fra Maribo på Lolland, pers kap fra 1659 og s.pr. i Aremark 1671-1694. Iver kom fra Maribo på Lolland det året han ble ordinert som kapellan hos spr Ander Christensen Krog1417a. Xx Andersdtr Krogh - d ca 1669 - barnløst/ingen barn vokste oppAne 1417b. Maren Kristoffersdtr Friis -d 1684, g ca 1670Barn:Hans 1671 sogneprest i Aremark e faren fra 1694 til 1735, gm Regina LembachChristopher 1674 bonde på Gundeng, gm Ragnhild Christensdtr KirkebyeMaren 1672Pernille 1674 1417c. Maren Clemetsdtr - barnløstHåper dette hjelper noe.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Jarleif! Regina Lembach var hans kone,da er det avklart. Så var det barna hans da,og hvem han var værfader til.Et utdrag fra Martha Østenvig`s bok 'Aremark og Øymark Sparebank 1851-1951' som handler om 'Den store nordiske krig' 1709-1721. Presten i Aremark,Herr. Hans Iversen Morbach,var en meget brysom herre for svenskene.Han og hans gode hjelpere blandt bøndene var utrettelig i å rapportere om fiendens bevegelser,og Karl den 12. førsøkte flere ganger å få tak i ham,dog forgjeves.Men selv om den patriotiske prest unngikk å bli tatt til fange,så ble hans hus og hjem ilde medfaren.Kapteinleutnant Hans Jacob Brun på Fredriksten forteller i sin reisejournal for 11 juni 1716 at 'Presten i Marker,Hr.Hans Ifersen,har kun nøgne Vægge igjen i sitt Hus,hans Børn er afklædte'.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I NST bind 18 hefte 1 1961, er det en utførlig artikkel av Sigurd Engelstad om Aremarkpresten Hans I. Morbach og hans barn. Engelstad retter også opp feil Martha Østensvig gjorde i sin bok.Jeg kan ta med at Hans var gift to ganger ifølge Engelstad. Regina Olufsdtr Lembach var hans andre hustru. Hun var datter av en formuende sagbrukseier og jordegodsbesitter, Oluf Michelsen Lembach på Fredrikshald. Denne Oluf M. Lembach hadde 10 barn.Regina hadde vært gift tidligere med fogden Henrich Nicolaisen og hadde bl.a. datteren Elisabeth fra dette ekteskapet. Elisabeth ble gift med sognepresten i Tune , Lars Lange. (Så Hans var nok 'værfader' til sognepresten Lange).Det er skrevet mye om barna til Hans I. Morbach i artikkelen. Noen er sikre, andre mer usikre og navnløse, men Ole og Henrik er nevnt som mulige sønner.Artikkelen er på 20 sider. Heftet er sikkert å finne på de fleste større biblioteker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Liv !Har bestilt 'boken'av Sigurd E.Mens jeg venter på den,er det noen som vet når Hans Morbach døde og hvor han bodde? Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hans Iversen Morbach døde 3.april 1735, og slik jeg skjønner det ut av artikkelen til Engelstad bodde han på Aremark prestegård.I Norske Gardsbruk (1962) - Aremark, står det bl.a under prestegården at våningshuset er bygd 1723, og må da være fra Morbachs tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Liv !Her hadde jeg uflaks,kirkeboken for Aremark begynner først 22 oktober 1735.Panteboken begynner 1738.Det er det jeg har for hånden. Jeg får sette min lit til Sigurd E. og hva han har funnet ut.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.