Gå til innhold
Arkivverket

[#23664] Dødsfallprotokoll for Eiker


Gjest Aini Småge
 Del

Recommended Posts

Gjest Aini Småge

Er det noen som har tilgang på dødsfallprotokoller fra Eiker? Jeg prøver å finne dødsdato på Christine Christensdatter Hogeneie og om navnene på Christines barn er nevnt der . Hun ble født 7/9-1825. Faren var Christen Olsen. Hun giftet seg 12/9-1847 i Bragernes kirke med Johan Johansen.Disse fikk 4 barn, hvorav Hans Kristian Johannesen f.29/10-1852 er førstefødte.Hans Kristians mor derimot er registrert som Marie Andersdtr.i kirkebøkene for Bragernes(rekke II nr.2, fol.50b-51a nr.10) Tror nok presten har gitt Hans Kristian helt feil mor,men trenger litt mer 'bevis' Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg går ut i fra at du snakker om svigerinna til min tipp, tipp oldefar. LenkeDersom du ønsker opplysninger fra dødsfallsprotokollene om Christiane Christensdatters etterlatte, må du til dødsfallsprotokollene for Bragernes. (Det er forøvrig en ørliten mulighet for at hun ble registrert i Lier.) - Hennes far, Christen Olsen er derimot å finne på Eiker:Cristen Olsen sies å være National Soldat fra Horgeneie og 37 år ved vielsen i Haug kirke på Eiker 27 des 1821. Ved denne vielsen er det en merknad om hans første kone Marthe Karine Jensdatter. ( I følge mormonerdatabasen blir Christen Olsen fra Eger viet i Skoger i 1815 til Marthe Karine Jensdatter - de får en sønn Ole samme sted kort tid etter.) Innførselen ved vielsen i Eiker i 1821 er litt utydelig men jeg mener bestemt at han ikke kalles enkemann. Ordet 'separation' nevnes. Jeg er nokså sikker på at det er slik at 37 år gamle Christen Olsen Horgeneie er separert (og nødvendigvis vel også skilt) fra sin første kone når han vies i 1821 til 27 år gamle pige Mari Aslesdatter Lysagerie. Når vi går til dåpslistene får vi dette bekreftet. Han blir nemlig far til en datter på Eiker i juni 1821. Farskapet tar han på seg, til tross for at han er gift. Ved barnedåpen i juli 1821 (Barnet sies ¨være 'uægte') er det en bemerkning om at han får skilsmisse ved dom fra sin første kone Marthe Carine Jensdatter. Han gifter seg altså om igjen på Eiker i desember 1821.Lensmannsprotokollen viser at Christen Olsen dør på plassen Mile i Eiker i 1861 (plassen ligger i Mjøndalen i nåværende Nedre Eiker) - Det står:Fattiglem Christen Olsen Mile 77 år (altså født ca. 1784) er død 12 mars 1861 - Enke: Mari Aslesdatter Barn:1. Anders Christensen 39 år2.Ole Christensen 25 år3.Berthe Christensdatter 40 år4.Christine Christensdatter 34 år5.Caren Christensdatter 30 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei igjen Jon. Ja det er nok den damen jeg prøver å finne ut om. D.v.s hvorvidt det er henne som er moren til Hans Kristian. Hans Kristian er som tidligere sakt registrert som sønn av Marie Andersdtr.helt til han gifter seg 26/11-1876. Det hele er rart. kan en person ha vært registrert med feil 'mor' så lenge ? Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei igjen, Aini. Jeg går ut i fra at det ved Hans Kristians dåp ble sagt at foreldrene var gifte og at hans foreldre var 'Johan Johansen og Marie Andersdatter'. I såfall er det jo all grunn til å tro at presten førte feil mor. Har du sjekka konfirmasjonen til Hans Kristian både i minesterialboka og i klokkerboka? Hva er morens navn ved konfirmasjonen? Har du sjekka Hans Kristians dåpsinnførsel både i klokkerboka og i minesterialboka? Har du sjekka om Christine Christensdatter er å finne som mor til barnet foran eller etter i kirkeboka ? Har du sjekka om Marie Andersdatter er ført som mor også i dåpen før eller etter i kirkeboka ? - Også prester surra og rota litt, da som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Når hans Kristian ble konfirmert sto moren som Marie Andersdtr. Jeg vet ikke hvilken bøker det ble sjekket i da dette ble gjordt av Nielsen.Dette fikk jeg vite fra den informasjonen fikk du over via mail tidligere i sommer.Husker du ? Der står det som jeg vet hittil ang. saken.Det ser ut til at jeg må få han til å sjekke litt mere. Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.