Gå til innhold
Arkivverket

[#23678] Kan noen fortelle meg litt om Gunder Gulbrandsen emigrant i 1897 fra Ullensaker?


Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Gunder Gulbrandsen alder 18 år emigrerte til Albert Lea 13 Mai 1897, Lenke er det noen som har mulighet og evt. tilgang til kirkebøker i Ullensaker som kan fortelle meg litt om denne karen? Navn og alder stemmer overens med en lektning av meg som emigrerte til Canada. Min Gunder Gulbrandsen er f. 1879 i Nord Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

JA!!! Tusen takk, dette er ham! Kan noen evt. hjelpe meg med hans mor Eli Hansdatter? Noen som har tilgang til bygdebok eller evt. andre registre for å finne ut av henne? Ved konfirmasjonen står det at hun heter Hansdatter, ved hans dåp i Nord Odal står det at hun var født i 1855 og het Eli Pedersdatter (dette kan jo være en skrivefeil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Foreldrene ble aldri gift så vidt jeg vet. Han emigrerte til USA, måneder før Gunder ble født. Gunder ble født på farens hjemsted i Odalen. Gulbrand Nilsen kan ikke ha oppholdt seg på Rudseie når Gunder ble konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Ved gården Rud i Ullensaker (bygdebok bind 2) står han ikke nevnt, ei heller Eli Hansdatter. Men boka nevner kun eiere - ingen eventuelle plasser under gården er nevnt. I 1880 selges gården til Oluas Larsen Asper, som blir bruker fram til han dør i 1906, 66 år gammel - gift med Dina Marie Averstad. De hadde 2 barn som begge døde i ung alder. Det nærmeste for deg å lete blir vel i kirkebøkene. Om du har mulighet kan du ta en tur på Jessheim bibliotek. De har en kjempefin lokalhistorisk avdeling med mikrofilm/kort fra Ullensaker (og omegn) tilgjengelig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei igjen! Leste nå i etterkant innlegg nr. 23687. Rud ligger/lå (?) nord for Kløfta / gamle Trondheimsvei. Mot vest, ved Åreppen. Biblioteket på Jessheim har også et gammelt kart i stort format over Ullensaker - ta en titt! (dagens reklame...) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I Ullensaker i 1900-tellinga, er det to Rud-gårder (jeg har ikke lokalkunnskap). Nemlig gårdsnummer 10 og gårdsnummer 150. Jeg tenkte det ville være klokt å ta en titt på plassene under disse gårdsnummerne. Siden Ruudseie, vel er en plass under en Ruud-gård. Ved å sjekke alle tellingslister under gårdsnummer 150, finner jeg intet av interesse. MEN ved å sjekke de 3 tellingslistene under gårdsnummer 10 finner jeg noe som jeg mener du i sannhet burde se nærmere på:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00235&variabel=0&postnr=233&fulle=true&spraak=n>LenkeDet er vel slett ikke usannsynlig at Eli Knutsdatter i denne tellinga er mor til Gunder Gulbrandsen, eller hva mener du ?Dersom det er hold i teorien min, så blir Gunder Gulbrandsens halvbror konfirmert her: LenkeParet som finnes på Rudseie i Ullensaker i 1900 blir viet her LenkeJeg tenker meg 4 mulige måter å få bekreftet/avkreftet denne teorien: 1. Sjekk utflyttingslister i kirkebøkene for Odalen, har du flaks finner du at Peder Kristoffersen og Eli Knutsdatter registrert utflyttet sammen med Gunder Gulbrandsen.2. Sjekk innflyttingslister i Ullensaker før 1892 (etter 1892 er listene digitalistert, og de er ikke å finne der). Har du flaks, finnes familien der - og har du enda mer flaks er Gunder Gulbrandsen sammen med dem.3. Finn Peder Kristoffersen og Eli Knutsdatter med familie i folketellinga 1891, og sjekk om Gunder Gulbrandsen er sammen med dem. (Folketellinga 1891 oppbevares på Riksarkivet i Oslo. Vi veit jo ikke om familien da var i Odalen eller i Ullensaker, men med litt leiting, skulle de vel la seg finne. Og dersom du har funnet dem i flyttelister først, så skulle det vel hjelpe.)4. Sjekk opplysningene i Lensmannens dødsfallsprotokoll ved Elis dødsfall, og sjekk om Gunder Gulbrandsen er blant hennes etterlatte barn. Men hvor Eli døde? -Aner ikke, hun døde ikke i Ullensaker.--------- Forresten:Eli får barn her...... Lenkeog her..... LenkeBegge barna dør tidlig.......Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Wow! Tusen takk for hjelp. Nå får jeg nok prøve meg en tur på byarkivet (siden riksarkivet er stengt) og til Hamar for å få sjekket opp teorien. Den godeste Eli (eller prestene) har surret godt med farsnavnet.... Først Pedersdatter, så Hansdatter og nå kanskje Knutsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.