Gå til innhold
Arkivverket

[#23679] Gullsmed Clas Nilsen Holst fra Skien


Gjest Peter Sigurdson Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter Sigurdson Lunga

Tidligere(se tema 19331) har jeg etterlyst Elias Cla(u)sen Holst, født ca 1728 (folketellingen 1801), saltkoker på Valløy saltverk. Jeg fikk ikke noe svar, men har funnet en familie som passer bra. 18/4-1739 nevnes en familien til Claus Nielsen Guldsmed i Skien skifteprotokoll([url="http://www.slekt.org/skiensk5.html>http://www.slekt.org/skiensk5.html). Hans avdøde hustru heter Elisabeth Eliasdatter og barna er Niels 9 år, Elias 6 år og Christence 10 år. Dersom man undersøker kirkebøkene for Skien kan man se at Clas Nilsen Holst gifter seg med Elisabeth Eliasdatter Winter 14/2-1726.(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du må nok gjennomgå regnskapsmateriale, blant annet, både for saltverket og annet.Jeg har forresten i mitt skiensmateriale notert:Claus Nielsen Holst, også kalt Claus Nielsen og Claus Nielsen gullsmed. Han (uten navnet Holst) var “nykommen” da han ble lignet til krigsstyr april 1721 til 0-1-8 rd i gruppen “aparte håndverksfolk”. Nevnt som gullsmed i 1722. Claus Nielsen 2-0 rd i Kjøbenhavns brannstyr 1729 Begravet i Skien 17.3 1750, 50 år og noen måneder gammel (Borgerbok 1956 s. 27).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Lunga

Takk.Jeg har allerede gått igjennom noen år av regnskapene til Valløy Saltverk på Riksarkivet, men kan ikke helt skjønne hvordan dette kan hjelpe meg med å finne ut om familieforholdene til Elias Holst. Som verken er gift i Skien eller Tønsberg. Nå er ikke jeg verdens dyktigste i gjennomgang av eldre dokumenter, men jeg fant heller ikke noe om Knud Eliasen Holst i tønsbergs kirkebøkers døpte.Har du noen råd om hvilke andre dokumenter jeg må gjennomgå?mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Regnskapene kan bla a brukes til å fastslå hvor Elias befant seg før 1801. Hittil har du kun oppgitt at han er ved saltverket i 1801. Når du kan finne ham andre steder, hender det gjerne at en finner slektninger også på samme sted, eller i de samme kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Laila Kornstad

Noen opplysninger fra Familysearch som kanskje er av interesse:Elias Clausen og Giertrud Anthonisdtr ble viet 6. des. 1760 i Holmestrand i Vestfold.Elias Clausen Skoemager har sønnen Knud Christian til dåp 2. sept. 1761 i Holmestrand.Elias Clausen og Giertrud Anthonisdtr har sønnen Claus til dåp 25. nov. 1764 i Slagen i Vestfold.Elias Holst og Giertrud Anthonisdtr har datteren Antonette til dåp 22. nov. 1769 i Slagen.Knud Eliasen og Helena Matthea Larsdtr ble viet 12. sept. 1787 i St. Laurentii i Tønsberg.Jeg setter dette svaret inn på Grenland Ættehistorielags side også.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peter s lunga

takk for svar. har undersøkt orginalkildene (kirkebøkene) selv, fått svar og funnet nye spørsmål. I kirkebøkene nevnes Giertrud ofte med et etternavn(?). Jeg er relativt ny i dette med kildelesning, navnet kan muligens tolkes til Scholberg(?) i Holmestrand kirkebok, oktober 1760, eller Schubert(?) i Slagen bygdebok 25. november, når sønnen Claus fødes. noen som vet noe mer?når det gjelder Claus Nilsen Holst skal jeg undersøke om han kan være sønn av Niels Poffuellsøn Holst som gifter seg i Tønsberg 23.04.1689.mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.