Gå til innhold
Arkivverket

[#23681] Johannes Strand, Trøndelag.


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Jeg leter etter Johannes Strand. Det eneste jeg vet er at han kom fra Trøndelag og opp til kobbergruvene i Kåfjord i Alta for å arbeide. Han navnet sønnen Peder Johannesen Strand født 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Hei, mon tru om det er dette du leter etter. Fra Familysearch: Ole Evensen Strand f.1769 og Ane Olsd f.1774 gift 28 jan 1819 i Domkirken. Sønn Johan Fredrick Olesen Strand f 23 april 1822 dåp i Vor Frue Kirke. I FT 1801 er det en ungkarl Ole Evensen i Holtaalen / Singsaas på gården Fløttum? Navnet Strand kan de ha plukket opp fra Stranden / Bakstranden nede på Baklandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk for mange gode forslag. Jeg er akkurat i startfasen med Strandslekta.Det kan være at familien i Tronheim er riktig familie. Ved muntlig overlevering har min mormors søster fortalt at far til Johannes skulle hete Andreas Strand, og at han i døde av pest i 1807, men hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke. Jeg finner en andreas Strand som ved flere andledninger får reisepass for å dra til Kjøbenhavn på slutten av 1700 tallet. Men jeg finner ingen som passer på 1801 tellingen.Johannes Strand tok arbeid på Kåfjord gruve og giftet seg med ei Olivia fra Aronnes. Jeg trur at Johannes og Olivia er foreldre til Peder Johannesen Strand, født 1849.Det blir skrevet om Peder i Altas historie. Etter forlis vinterstid bar han en av medfiskerne på ryggen over fjellet og berget livet hans.Mannfolkene i Strandsleken var store og kraftige, nærmere 1. 90 på strømpelesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det hadde vært greitt om du kunne vise oss hvor disse menneskene er i FT 1865 og 1875 for Alta. Eller om de er døde før den tid. Hva med Peder Johannessen Strand - hvor ble han født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Beklager men jeg har foreløpig ikke noe mer. Den første lenken til Carsten Schanche viser Peder Johannesen Strand. Han er fostersønn i 1865.I 1875 har skriveren skrevet navnene feil og det kan se ut som mor til Peder heter Jonette Barbrodatter: Talvik LøkvikPeder Johanesen g Fisker gaardbruger 1850 Altens Kristine Hansdatter Kone g 1848 Talvik (Datter av Eva Stålnack, Sverige og Hans Mikkelsen, Bergen)Ingvil(Skal være Ingvald) Pedersen s 1872 Talvik Johan Pedersen s 1874 Talvik 215Johan Peder Aronsen m Dreng ug Dreng 1844 Alten b Jonete Barbrodatter k e 1827 Talvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.