Gå til innhold
Arkivverket

[#23691] Mysteriet Soelgaard/Solie


Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Kan noen hjelpe med bidrag til løsning av følgende mysterium?Jeg har en ane, Tønnes Andreas Olsen Soelgaard født i Kristiansand 1796 med foreldrene Ole Salvesen Soelgaard og Tarjer Thorbjørnsdtr.I FT1801 er Tarjer blitt enke, lever av å veve og bor med barna på 'Monen' i Oddernes. I FT1865 er Tønnes Andreas gift 2. gang og er oppgitt født i Oddernes ca. 1793 (sic!). At dette ikke stemmer viser både at Statsarkivet i Kristiansand ikke finner noen Tønnes Andreas Olsen døpt i Oddernes i den relevante perioden og at jeg faktisk har funnet Tønnes Andreas og hans første kone, Nicoline Birgithe Nicolaisdtr. i FamilySearch ved dåpen av deres første barn og her er Tønnes Andreas Olsen skrevet som Soelgaard:Ole Andreas Tonnesen SOLGAARD Birth: 05 Jul 1825 Place: Kristiansand Parents: Father: Tonnes Andreas Olsen SOLGAARD Mother: Nicoline Birgithe NicolaisdrMen så dette med Soelgaard og Solie. Jeg har gjennomgått FamilySearch for søsken til Tønnes Andreas og da begynner navnet Soelgaard å dele plass med et Solie, sånn at noen ganger står far og barn som Solie og andre ganger som Soelgaard (fx Gunild Olesdatter SOLGAARD, født 21 Nov 1787 i Kristiansand med foreldre Ole Salvesen SOLGAARD og Tarjer Thorbiornsdr eller Salve Olesen SOLIE, født 29 Aug 1780 i Kristiansand med foreldre Ole Salvesen SOLIE og Tarjer Thorbiornsdr). Jeg finner ikke noe system i det.En annen Soelgaard er også far til dåpsbarn i Kristiansand i denne perioden: Anders Salvesen Soelgaard med hustru Inger Olsdtr. Anders kunne vel tenkes å være bror til 'min' Ole Salvesen Soelgaard/Solie. Dertil finns en Anders Jacobsen Soelgaard i Kristiansand som er 44 år i 1801 (også med barn til dåpen i Kristiansand i perioden jf. FamilySearch) og en Thom Thoms.-Soelgaard som er 62.I Karl Leewys bok om Kristiansands bebyggelse har jeg funnet en Johan Alfred Soelgaard som er senere enn disse og tøffelfabrikant, samt en Salve Olsen Sollie som navnemessig og tidsmessig kanskje kunne være far til 'min' Ole Salvesen Soelgaard/Solie og kanskje til Anders Salvesen Soelgaard. Men det er gjettverk.Har noen en forklaring på hvor navnene Soelgaard og Solie kommer fra og evt. noen slektsrelasjoner mellom de forskjellige med dette navnet i Kristiansand og omegn?For øvrig vil opplysninger om herkomsten til Tarjer Thorbjørnsdtr., enke etter Ole Salvesen S. (45 år i FT1801) og likedan om Tønnes Andreas Olsens første hustru, Nicoline Birgithe Nicolaisdtr. (gift med Tønnes Andreas 11/5-1825 i Kristiansand, far: ungkar Nicolai Nicolaisen) være velkomne!Med vennlig hilsen fra Gine Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ole Salvesen Soelgaard skal etter dine opplysninger ha bodd i Christiansand 1780 ff og være død der innen 1801. Ved hjelp av byens skattemanntall og andre regnskaper, kan du finne ut nøyaktig når han dukker opp i byen, hvor han bor, hans yrke, og muligens også finne hans slektninger. Finnes f eks ingen aktuell Salve i byen som kunne være hans far, må han være innflytter. Da får du senere søke etter Salve i bygdene omkring Christiansand. Det er såpass mye bevart regnskapsmateriale at det igrunnen bare er å sette igang med gjennomgåelsen - som, dessverre for mange, må utføres bl a i Riksarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Soelgaard er i alle fall et dansk navn også. Hvis du søker litt på nettet vil du finne det. I 1741 var det også en amtmann ved navn Christian Soelgaard på vestlandet. På slutten av 1600-tallet har du også borgermester Niels Christian Soelgaard i Christiania. Rundt 1800-talllet fantes det også en skredder Soelgaard i Mandal. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Så flott å få så forte tilbakemeldinger! Tak til alle tre.Til Terje: Hvor har du funnet det om Bergen?Til Tore: Ja, det er jo det med hvor kildematerialet er plassert som er problemet! Jeg har en rygg som gjør det umulig å reise, så jeg er utelukket fra alt av den slags, som jeg ellers klør i fingrene for å se nærmere på både i denne saken og andre. Men det du skriver legges på sinde i tilfelle det senere vil vise seg mulig for meg eller en stedfortreder å se nærmere på materialet. Altid bra å ha noe å glede seg til! Og kanskje, bare kanskje, blir stadig fler ting utgitt på CD-ROM, håper jeg!Til Lars: Spesielt skredderen i Mandal hørtes spennede ut, siden den evt. broren til 'min' Ole Salvesen, Anders Salvesen Soelgaard også var skredder. Og Oles kone, Tarjer Thorbjørnsdatter var veverske, noe som kanskje kunne vise i samme retning? Så derfor - hvor har du opplysningene om skredder Soelgaard i Mandal?Vennlig hilsen Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Uansett hvor navnet So(e)lgaard kommer fra er det likevel spesielt at samme personene skifter mellom dette navnet og Solie.Ole Salvesen het Solie i dåpsprotokollen i 1780 og 1791, mens han ved de andre barna sine fra 1783, 1785, 1787, 1788 og 1796 het So(e)lgaard.Anders Salvesen (som jeg gjetter på er Ole Salvesens bror) har jeg funnet tre barn for; han stod som Soelgaard 1781, som Solie 1782 og som Soelgaard igjen 1784.M.a.o. ikke noe umiddelbart system!(Kilde er FamilySearch)Kanskje noen har mulighet for å slå opp om det står noe relevant ang. foreldrene fx ved min ane Tønnes Andreas Olsen Soelgaards dåp i Kristiansand 31/7-1796, eller kanskje kan klare å lokalisere giftermålet for Ole Salvesen So(e)lgaard/Solie og Tarjer Thorbjørnsdtr., forutsatt det skjedde i Kristiansand hvor alle barna er født. Det må vel i så fall være før eller omkring eldste barns fødsel, dvs. 1780 eller litt før.Takknemmelig for evt. videre hjelp,Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Takk for fortsatt innspill, Terje! Som utgangspunkt hadde jeg forestilt meg at Ole og (Anders ) Salvesen Soelgaard/Solie hadde navn etter gården de kom fra - at det altså ikke var et slektsnavn, eller iallfall først ble det da de døpte sine barn. Men den eneste gården Soelgaard jeg finner i FT1801 er i Tune [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10130.wc2&variabel=0&postnr=1817&fulle=true&spraak=n>Lenke - litt langt både fra Kristiansand - og Bergen, for den saks skyll. Solie i forskjellige versioner er det fler av i Norge, men heller ikke noe å skryte av i områdene rundt. I manntall på 1600-tallet i Digitalarkivet finner jeg ingen Soelgaard i det hele tatt. Det tyder på at det kunne være dansk bakgrunn for navnet som Lars Løkkebø nevner.De Soelgaards du nevner i Bergen, Terje, har navn som Herman (borger og skipper, død 1718, fadder mange ganger fra 1701), Hans (fadder bl.a. 1726) og Sven(d) (fadder bl.a. 1725 og død 1731), nevnt også av Tore Vigerust http://www.vigerust.net/by/bergenslekt.html under Bergen bys befolkning 1700-1730. Hans Soelgaard var jf. Lenke gift m. Magdalene Seehuus 7/10- 1728 i Domkirken i Bergen, og sønnen deres var kjøpmann i Bergen. De høres ganske bofaste ut i Bergen liksom “mine” høres ut til å være sørlendinger (Salve er jf. Namneboka, Det norske Samlaget 1991, typisk for Agder).Forslaget om forbinnelse til Christian Soelgaard kan være relevant (Christian SOELGAARD 1682-1719 jf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gine Olsen

KANSKJE HELDIG? Da jeg for nylig leste Johan Tveites Landvik I og II i annen sammenheng fandt jeg en Salve Olsen, senere Solli nevnt. Salve kom fra Grøsle - også i Landvik - og hadde kjøpt Solli i 1754. I 1661 selger han igjen og fra året etter forsvinner han ut av Tveites synsrand (kanskje til Kristiansand der det som jeg har nevnt ovenfor bodde en Salve Olsen Sollie i 1765?).I årene før hadde han og kona Gunhild Kiddelsdtr. Igland fått flg. barn: Kittel (1754), Anders (1756), Anders (1759, død samme år), Gunhild (1760) og Marthe (1762). Det er ikke nevnt noen Ole, så har Tveite rett, så er det ikke her 'min' Ole Salvesen Sollie kommer fra. MEN, ut fra oppkalleregler burde det jo vært en Ole, så jeg tok likevel og søkte på FamilySearch med hovedvekt på Landvik.Og her var da noe å finne! 'Mitt' ektepar Salve Olsen og Tarjer Torbjørnsdtr. var faktisk viet i Landvik: TARGIER TORBIORNSDR, Marriages: Spouse: OLE SALVESEN, Marriage: 11 DEC 1774  Landvik, Aust-Agder, Norway.Desuten er Tarjer Torbjørnsdtr. døpt i Landvik 14.4.1754. Faktisk var en Tarjer registrert to steder i FamilySearch med de samme foreldrene, men den siste (født 30.11.1766) kan ikke være 'min' Tarjer - hun er for ung til å være blitt gift i 1774 og det passer heller ikke med alderen i FT1801 (45 år) som det er henvist til i et tidligere innlegg.Når man se på navnene til Ole Salvesen Solli/Soelgaard og Tarjer Torbjørnsdtr., så er det ganske interessant: Døtrene var Anne og Gunhild, hvilket passer med at de er oppkaldt etter hhv. mor til Tarjer (Anne Christophersdtr. Hørte) og mor til Salve. Sønnene het Salve (etter farfar), Tarald (født 1783, kanskje død siden han ikke nevnes i FT1801) og Christopher (født 1788, kanskje død siden han ikke nevnes i FT1801) samt den yngste, Tønnes Andreas, min ane som jeg har skrevet om ovenfor. Tarald er navnet på Tarjers farfar og Christopher er morfar til Tarjer. Den Anders Salvesen Solli/Soelgaard jeg har nevnt tidligere og antar er bror til Ole Salvesen har også en datter Gunhild, hvilket understøtter at de to kan ha hatt en mor med dette navnet.M.a.o. ser mye ut til å stemme, hvis jeg kunne finne fx dåpen til 'min' Ole Salvesen - sannsynligvis i Landvik og sannsynligvis i begynnelsen av 1750-årene, hvis han skal ha vært gammel nok til å være den Ole som ble gift med Tarjer. Kan noen hjelpe ut fra disse sporene?Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Heidi Lyshol

Jeg har en Catrina Maria Olsdotter Solegård, gift med Georg Hechel, bosatt i Bergen FT 1801 (rode 21, gård 30, Bergen), i 1800 kommunikant i Korskirken.Finner ikke Solegård som gårdsnavn noe sted, så forklaringen om et etternavn fra Danmark høres tilforlatelig ut.Har noen kommet over C. M. som datter av en Ole? Hun bør være født omkring 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.