Gå til innhold
Arkivverket

[#23695] Døde i Jølster - Fossheim


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Ifølge bygdeboken døde Zaccharias Olsen Fossheim (dåpt 28.1.1714) i 1800. Når døde hans kone Anne Iversdatter Befring (dåpt 28.5.1702)?Foreldre til Zaccharias er Ole Olsen Fossheim og Ragnhild Andersen Sunde (vied 1712). Er disse å finne gravlagt i kirkeboken?Er det mulig å komme videre tilbake?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ragnhild Andersdatter Fossheim døde i 1743, 56 år gammel. Hun kom fra Sunde, og er rimeligvis identisk med arvingen Ragnhild Andersdatter (Sunde) i skiftet i 1728 etter Anders Nilsen Dvergsdal/Sunde. Der nevnes enken Dorte Olsdatter og barna Ole, Dorte, Ragnhild og Ingebor.Anders Nilsen Sunde er nevnt som sønn i skiftet hos Helge Nilsdatter Dvergsdal i 1701. Hun hadde først vært gift med Nils Dvergsdal, og deretter med Bendik Arnesen. Et brev referert i biskop Randulfs kopibok (i forbindelse med et intendert ekteskap i forbudne ledd) nevner slektskapsrekke fra Gunder (Olsen) Dvergsdal via hans datter Gunnhild til sønnen Nils (Nilsen) Dvergsdal, første mann til Helge Nilsdatter (fra Leirgrovbakke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for opplysningene.I 1666-manntallet finner jeg på Fossheim en Olluf Jacobsen, 41, en Olluf Andersen, 62, en Olluf Simensen, 68, og en Olle Arnesen, 24 år gammel. Jeg skjønner det er umulig å finne ut hvem som er far til Ole Olsen Fossheim (Ragnhild Andersens mann).Er det heller ikke kjent hvor lenge Anne Iversdatter f. Befring (Zacharias Olsen Fossheim's kone) var i live?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Huff, nå ser jeg det er skifte etter en Anne 'Håversdtr' Fossheim, Jølster, prot. 9, side 303, 1775-1787. Kan dette være Anne Iversdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var to gardbrukere Sakkarias Olsen på Fossheim midt på 1700-tallet. 'Den eldre' (1714-1800) var bygdeprokurator og gift med Anne Iversdatter, den yngre (død 1790) var gift med Anne Håvardsdatter. Jeg kjenner ikke til når Anne Iversdatter døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.