Gå til innhold
Arkivverket

[#23705] Family search


Gjest Kristin Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Jensen

Kan noen fortelle meg hvordan opplysninger har havnet i denne basen. Har man f.eks emigrert, vært til sjøs,registrert spesielle steder ??....eller er det noen som har sittet og tenkt: Jeg tror jeg donerer opplysningene mine med kilder til denne basen.Hilsen en svært nysgjerrig og uvitende slektsforsker....Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hvilken base er det du tenker på? Har du noen link / URL-adresse?Er det Lenke , så består jo den av mange forskjellige kilder, det meste er arbeide gjordt av Mormonerne i Utah, USA, men det finns også endel kilder der sendt inn av enkeltpersoner (f.eks Pedigree Resource File)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Jensen

Jeg tenker generellt på de basene du nevner her, hvor alle til enhver tid finner opplysninger om slekt. F.eks, har mormonerne reist til Oslo og lest kirkebøker på RA? (Nå er jeg dum, men har grublet mye på dette)Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, les dette: LenkeSlektsforskning ('å vite sitt opphav') er veldig viktig for Mormonerne, og de fikk på 40 og 50 tallet tillatelse til å microfilme norske kirkebøker. En microfilm er en slags (negativ) filmrull, fotokopier av hver side av kirkeboken. De har vel snart(?) fotografert alle kirkebøker i Norge. Siden så ha da personer (antageligvis fortinnsvis innefor mormonerkirken) skrevet av de sidene igjen, slik at de kan gjøres søkbare og anvendelige på internett. En ufattelig stor jobb...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

NB: Mormonerkirken har egne bibliotek med kopier av microfilm over hele verden. I flg. deres hjemmeside har de 4000 såkalte 'family history centers' spredd over 88 land. Og ca 100,000 ruller med microfilm... Hovedsete i Salt Lake City, Utah.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Jensen

Hei Jan Takk for at du tok deg tid til å svare meg. De har gjort et ufattelig stykke arbeidet. Helt fantastisk. God helg :o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Last updated 22-3-1999. Hvis dette betyr at de ikke har lagt inn data i basene siden denne datoen, vil det da si at siden de fremdeles driver å samler, så vil det snart (forhåpentlig) bli lagt inn masse nye data ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Mormonene samler fortsatt, ja. Alle kirkebøker for Norge er filmet og er tilgjengelig på vårt slektssenter i Oslo, dvs. alle som ikke er inne under sperrefristen med hensyn til personvern.Kirken filmer opptegnelser i de fleste land mot at landet det filmes i får kopier av sine egne opptegnelser. Kirken har derfor filmer fra svært mange land i verden, og de kan bestilles til vårt slektssenter i Oslo fra hovedbiblioteket i Salt Lake City.Disse lånes ikke ut, men ligger på senteret og kan leses der i åpningstiden. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.