Gå til innhold
Arkivverket

[#23713] Christen Aalborg og Christen Aalborg


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Hans Andersens barn, vel født på 1630-tallet, oppfostres hos Jacob Jørgensen Grell, sokneprest i Skedsmo 1624-50. (For øvrig er Christen Christensen Aalborg sokneprest i Fet 1623-49.) Kilde: genealogi.no.Et lite tankespinn: Hvis Hans Aalborg har så mye som én sønn, vil denne helst hete Anders Hans(s)en og muligens bo på Romerike. Med onkel Christen Andersen Aalborg og vel også Michel, kan en slik godt tenkes å ha sønnen Jens A. Aalborg i nærheten (med kone fra Asak og nabo av Michels datterdatter) og Christen A. Aalborg i Kvikne, med gode kontakter til Sørum / Aurskog / Sør-Odal.Det er ikke dermed sagt at det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg er periodevis veldig offline, derfor blir tilbakemeldingene noe sporadiske.Jørgen Nørring i Gjemnes har jeg ikke funnet etter en rask gjennomblading i de to første bindene av Leivdals Gjemnesbøker. Det betyr jo ikke at han ikke finnes der et sted, men 'Øer' kan tyde på at han bodde på Øre, og der var han ihvertfall ikke i går....I Torvika er det en gard som heter Tostrup. Den har navnet etter en av brukerne, lensmann Peder Tostrup. Han hadde ei søster som var gift på Orset (etter hukommelsen, boka har jeg ikke her jeg er nå.) Begge var, så vidt jeg husker, barn av Tingvollklokkeren Just Tostrup. En rask blading i Hyldbakks Tingvoll-bok bd. ii, ga ikke noe nærmere svar på hvem han var.Derimot skal det være mer om denne Tostrupgreina i et nummer av et blad som jeg mener å huske heter 'Du mitt Nordmøre.' (Etter hukommelsen etter Leivdal.) Dette organet finnes ikke på hoved-Deichmann.Lenkene til Kjærulf/Hals kjente jeg. Det jeg har merket meg, er forundringen fra en danske over at Hals har noe med Kjærulf å gjøre. Det blir også et sted vist til en angivelig disputt mellom norske genealoger om hvem som egentlig var 'stamfar' til den norske Hals-greina. Finne-Grønn skal visstnok ha vært uenig med noen andre.Men nå er vel de fleste bitene i puslespillet omkring Hals-slektens opprinnelse kommet på plass?Dette og andre spørsmål må jeg ta når jeg er mer online også mht. kilder. Men du er ikke alene, Odd Roar. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er forresten en lenke ang. Gidsken Michelsd. Schjelderups aner (21):http://vestraat.net/iea-p/p90.htm#i7671Erik Berntsen har veldig mye bra - syns jeg. (Selv om han fortsatt opererer med Auden Audensen i Aspa-ætta....)Så det er sant som det er sagt at alt henger sammen med alt. Folket fra Veen og andre Kviknegarder fant tydeligvis slekt da de flyttet ut i fjordene til Nordmøre. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for velkomment svar! En begynner jo å lure på om noen leser dette i det hele tatt, selv om antall treff jo tyder på at så er tilfelle.Først litt ang. Tostrup, som jeg flettet inn, selv om dette er en Aalborg-tråd. (Miljøtypen er den samme.) Opplysningene om Tostrup-navnet på Nordmøre er interessante, men jeg lurer på om disse personene kanskje er av noe nyere dato, dvs. lever fra 1700-tallet og utover? Da er de gjerne ætlinger av Jakob i Meldal, som bl.a. har sønnen Hans, løytnant og eier av Frisvold i Eresfjord, en gård som tidligere er eid av Erik A. Kvalvåg. (Han er faktisk gift med en Eriksd.) Dertil sønnen Nils, først kapellan i Kvernes, senere sokneprest på Grip (g.m. Ludvig Holbergs søster Sophie). Navnet 'Jørgen Øer' finnes i Digitalarkivet. Det kan jo være en annen, men kun denne Jørgen er nevnt i Gjemnes i 1647.Jeg vil helst ikke skrive selv hele tiden, men gjerne også se noen innspill fra andre, som evt. vet noe om deler av det omtalte personmiljøet. Særlig er opphavet til brødrene Jens A. Aalborg i Sørum og Christen i Kvikne av interesse. Dreier det seg om en kjøpmann i Danmark, som Sørumboka sier, eller kan bestefaren være hr. Hans i Råde? Eller er noe helt annet det riktige?Hvis noen har kjennskap til en passende Jacob Brun / Bruun, vel helst i Danmark, som kan ha en datter Mette, f. rundt 1630, muligens gift med en Københavnstudent (Jacob Borch) på 1650/60-tallet, er det greit om det fortelles her!Iver Simensen Moe, f. 1670 i Kvikne, påstås først å være kontorist hos sorenskriveren (som vel rundt 1700 holder til i Sør-Odal). Vet noen noe om dette, og om han evt. kan være gift der (har datter f. 1707) før han kommer tilbake til Kvikne?Skal vi komme videre med dette, som er målsettingen, er det en fordel om det blir en reell diskusjon om temaet, ikke kun en monolog eller dialog. Så vær så god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Ville bare si at der har nok sneket seg inn en feil på Erik Berntsen sin side som det blir linket til i innlegg 28. Det var ikke Gidsken Michelsdatter Schjelderup som giftet seg med Bendix Heyde (Heide), men Gidsken Pedersdatter Schjelderup, enke etter Niels Jensson Friis og datter av Sogneprest til Støren Peder Jørgenson Schjelderup og hustru Clara Christine Nielsdatter Tausan. Disse to Gidsken er sammenblandet en del i kildene.Se ellers her: http://www.kvikne.no/page/628Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk skal du ha, Remi. Ingen er perfekt. Derfor er det viktig med våkne kolleger. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Først: Mitt innlegg (29) er kommentar til (27).Det er hyggelig med litt aktivitet på tråden, om den ikke er så omfattende. Temaet forblir i alle fall da inne på listen til Brukerforum.Ang. Kvikne s. 628: Jeg er glad for å ætte fra Lorentz og Christopher Lossius og ikke fra Niels J. Friis, så det er sagt. For øvrig kan også Arne Dag Østigard gjøre feil: Lensmann Hans Hanssen Tønseth Utby (sønn av hr. Hans) er kun stesønn av Magnhild Michelsd. (Aalborg). Moren er Anne Rasmusd. Madsen (med mor Dorthe Hansd.), det viser navnene til hans døtre; Anne (Storeggen) og Dorthe (Skarphaugen). Dorthes mann er verge for Anne når hun blir enke, så dette er rimelig sikkert. For øvrig ætter Tynset-Aalborgs senere ledd fra begge lensmennene som er nevnt, både Aalborg og Tønseth (via Strålberg).Ang. Joritz Aalborg: Han er nok født rundt 1704/05, ikke 1696, som oppgitt. Hans mors andre ekteskap inngås tidlig i 1704, og faren dør angivelig i 1705. Kfr. http://www.nose.dk/Norge/white.html pkt. 12.2.Tar med følgende her, så det ikke blir så altfor mange tråder å holde styr på:Til Remi: Når du bor i den byen (som jeg også selv har gjort i ni år), har du noe kjennskap til slekten Schaar? Min trippel ane Inger Tostrup er gift med Jørgen Jørgensen Schaar, f. 1671, med foreldre 'mester Jørgen stiger' og Lisbet, bosatt i Meldal. Sistnevnte Jørgen må være enten sønn av eller identisk med Jørgen Jørgensen Schaar, f. 1625, som igjen er sønn av byggmesteren for landets første 'vannkunst' ved Kongsberg sølvverk i 1644 (og vel flere etter denne), Jørgen Schaar fra Ober-Schaer i Tyskland. (Vet at det finnes en bok om slekten, men har ikke tilgang til denne. Det er evt. ledd mellom denne første Jørgen og den eldre Jørgen i Meldal jeg søker, inkl. koner.) Til tider er det ganske utrolig hvordan slike slekter kan forgrene seg geografisk. (Disse folkene i Meldal omgås for øvrig en søster av Lorentz Lossius sin kone, så de har dermed en indirekte kontakt med Aalborg.)Jeg minner til slutt om mitt innlegg (29) fra i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ang Schaar: Jeg sitter med 'Verzeichnis der deutschen Einwanderer in Kongsberg'. Her finner jeg Jørgen Schaar g.m. datter til Jacob Tostrup i Meldal, regner med at dette er din Jørgen. Men anerekka som står her er noe forskjellig fra det du har. Den starter med Jørgen Schaar f. ca 1600 i Oberschaer ved Freiberg, tømmermann, innvandret ca. 1638. Videre: Petter f. ca. 1625 - Petter d.y. f. ca. 1664 i Meldal - Jørgen f. ca. 1694 (g.m. ? Jacobsdtr Tostrup). Dersom du er interessert kan jeg scanne sidene og sende deg på e-mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk til Bjørg for en nyttig tilbakemelding!Fra Leiv Skjerve i Bodø har jeg fått sitert fra boken 'Slekten Skaar' (av Vidar Skaar Borgersen) at Jørgen Schaar og sønnen Jørgen Jørgensen Schaar, da 13 år, kommer til Kongsberg fra Oberschaer i 1638.Jeg skal sjekke noen data, og vil skrive litt til om emnet. Da er det best jeg tar dette på et eget tema, så se derfor etter tittelen 'Slekten Schaar -- fra Kongsberg til Dombu i Meldal', så kan vi ta det der. Muligens blir det ikke ferdig før i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.