Gå til innhold
Arkivverket

[#23716] Ole Torsen og Ingeborg Torsdatter Heggheim - 1600/1700-tallet, Jølster


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I Ole Hannings manuskript (SABs Avskrifter, tilgjenglig i Digitalarkivet) finner jeg dette:1740 d. 2 Junii hente det at den Dannemand Ole Torsen Heggiem, som samme Dag havde været til Guds bord og var igien paa hiemveyen, da hand skulde passere Heggiems broen et par bysseskud fra hands Huus beliggende steg hand af Hesten og ledte den eftersig; Thi som broen var brøstfældig torde hand ikke ride over den, men da hand kom midt paa broen snublede Hesten og i det sammestødte manden ud i Elven, hvor hand blev liggendende 13 uger før mand fandt ham igien. Hands nu paa gaarden boende Søn Siur Olsen har paa samme broe havt samme Skiebne, undtagen at han da han længe havde drevet med Strømmen fik fat paa en Steen hvor hand holdt sig fast indtil folk kom og bierget ham.Jeg tror stakkars Ole Torsen er bror til min formor Ingeborg Torsdatter Heggheim, som giftet seg 1697 med Iver Andersen Befring og døde 1751 i Befring.Jeg vil gjerne vite hvem som er foreldre til Ole og Ingeborg. Noen som kan hjelpe meg? Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Huff, ja, da er det bare nok kvinner som mangler :-)Det er ingenting å hente hos dagboken av lensmann Jens Nielsen. Muligvis finnes det ytterligere opplysningen i Joleiks Soga um Jølst.Takk for ditt innlegg, Rune. Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.