Gå til innhold
Arkivverket

[#23719] Sara Børresdtr. Lomland, f. ca. 1790, foreldre ?


Gjest Sverre Horvei
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Horvei

Mangler sikre opplysninger om fedre til Sara Børresdtr. Lomland, f ca.1790 i ?, d. 10.09.1834 i Bergen g.m. Nils Jørgensen Kallevig, f. 1885 Kallevog, Bømlo, d. 31.05.1840 i Bergen.Eneste funn til nå er fra FT-1801 for Flechefiord der jeg finner Sara Børildsdtr., tjenestepige, 12 år, ugift, hos Ole Sigbjørnsen, husbonde, 27 år og Sigri Børildsdtr., kone, 27år. Antar at Sara og Sigrid er søstre / halvsøstre.Ved søk etter foreldre finnes i Ft-1801 for Helleland, under gard Lommeland, en Børnild Larsen, husbonde, 66 år, i 3. ekteskap og Guri Andersdtr., hans kone, 42 år, i 1. ekteskap med 3 barn, Mari, Børnild, Anders hhv. 16, 8 og 5 år. Er Sara 12 år deres 4. barn ? Kan noen bekrefte / avkrefte mine koblinger mellom disse personene ?Føyer til at Nils Jørgensen i 1807-1814 var i Sjøforsvaret ombord i fartøyene Cort Adler, Walkyrien m.fl. Sara og Nils fikk sit første barn i Bergen i 1819, Elisabeth Birgithe som er en av mine 3xtip. Mangler data for vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Petrus Valand og Olav Heskestad.Hetland Skibreie Bind 2 Helleland Sokn. I den boken er Lomeland omtalt men jeg finner ikke umiddelbart passende kandidat,men det er trolig at Sara er derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Børild Larsen gift 3,m,Guri Andersdatter den 5.7.1884. De hadde blant andre en Sara døpt 16.03.1789.Der står ikke i boka hvor hun ble hen. Der var 2 halv søstre gift i Bergen og Siri gift med Ole Sigbjørnsen. Forsøk et søk på Familysearch etter Lomeland,da dukker der opp en del. Sikkert svar på spørsmålet er dette ikke,men der er jo sammenfallende ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.