Gå til innhold
Arkivverket

[#23720] Iver Olbjørnsen Klunds kone Pernille, Rødenes


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Det var virkelig raskt ekspedert, Svein Arnolf. Og kanskje får vi en mulighet til. I mitt såkalte interimsarkiv, notater som jeg har forsømt å registrere, fant jeg nettopp et gammelt notat om at Ole Onstads segl finnes på et brev datert 20. og 22. desember 1632, vedlegg til skatteliste, Tune, Åbygge og Veme len, legg 1.6. Dette var forlengst gått i glemmeboken, men jeg har bare sett dette brevet på mikrofilm, og det er som kjent ikke særlig hensiktsmessig for tyding av segl. Forhåpentlig finner vi løsningen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Beklageligvis ikke. Av alle seglene som står trykt i dokumentet, er det bare Ole Onstads som er fullstendig uleselig. Ikke en eneste bokstav lar seg lese, heller ikke bumerket vises. Men det ser ut som om han har brukt nøyaktig samme seglstamp som i 1630.Men kanskje Stattholderarkivet kan ha flere godbiter på lur blant diverse-dokumentene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ad Amund Melleby, Torkild Nes' antatte svigersønn (se også nr. 36). Så vidt jeg kan se må han ha bodd på Melleby i Trømborg. På Melleby ved Foss bodde Amund Nilsen iflg. skattelistene, og det er på den Melleby-gården som Mattis nevnes i 1680 og senere Nils Olsen.Melleby i Trømborg kalles også Melleby østre. 9/9 1686 var det en sak mellom Ole Lytomt og Amund Melleby. 20/3 1699 var det sak mot enken GORO Melleby fordi hun ikke hadde holdt skifte. Saken utsatt. Tatt opp 29/6 1699. Ikke mer om saken (tb. HF 31 fol. 7a og 17b).20/3 1690 nevnes Ole Melleby, kalles i senere saker Ole Amundsen, så det var nok sønnen. Han er på Melleby østre så sent som i 1718.11/7 1715 var det en sak om Bøli vestre i Eidsberg: Lars Amundsen Melleby mot Torer Elvestad fordi han ikke ville motta pantepengene for halve vestre Bøli som Lars mener at han er rette odelsløsningsmann til. (tb. HF fol. 22b)Rolf Amundsen Sandbøl i Marker (Øymark) pantet 9/9 1686 bort 12 1/2 lpd. i Vestre Bøli.Sandbøl 1666: Amund Christoffersen 40 år. Sønner: Amund Amundsen 10, Rolf Amundsen 7, Hans Amundsen 4, Magnus Amundsen 2.Lars Amundsen Melleby stevnet saken mot Torer Christoffersen Melleby inn for Fredrikstad lagting. (tb. 15 fol. 128b-129a og 139b-131a 19/1 og 20/1 1718).Her la Lars Melleby frem bl.a. følgende dokumenter:(3) Gullik Rolfsens og Nils Larsens utgitte odelsløsningsskjøte til deres farbror Lars Amundsen på 12 1/2 lpd. i Vestre Bøli, som står i pant hos Tore Elvestad, dat. 6/3 1716.(4) Et skiftebrev etter citantens far, sl. Amund Christoffersen, dat. 21/1 1681, 'derudj paa sidste blad findes øfre bøle 12 1/2 lpd.'Selv om Ole Amundsen Østre Melleby og Lars Amundsen Melleby befinner seg på Melleby på samme tid, må de sannsynligvis ha vært på to ulike Melleby-gårder og ikke være brødre, fordi:1) Det var skifte etter Lars Mellebys far Amund Christoffersen i 1681, på et tidspunkt da Amund Østre Melleby fortsatt levde (han nevnes jo i 1686).2) Goro Østre Melleby ble stevnet i 1699 fordi hun ikke hadde holdt skifte etter sin mann, som formodentlig må ha vært Amund Melleby (selv om det i prinsippet også kunne ha dreid seg om en mann nr. 2)3) Amund Christoffersen synes fortsatt å ha oppholdt seg på Sandbøl på det tidspunkt da Amund Melleby befant seg på Melleby. Jeg vet ikke nøyaktig når Amund kom til Melleby - han var der ikke i 1666, men han nevnes der 20/4 1672 (i tingboka).Konklusjon av mine undersøkelser:1) Jeg har ikke ut fra tingboks- eller regnskapsmateriale klart å finne farsnavnet til Amund Østre Melleby.2) Det er fristende å anta at enken Goro er den samme som Goro Torkildsdatter Nes (se 15), og at det altså var på Melleby hun havnet.Jeg har også forsøkt å finne navnet på Knut Østensen Skjelles kone, men så vidt jeg kan se er hun ikke nevnt i tingbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har en Østen Knudsen f. ca 1648 som jeg tror er sønn av overnevnte Knut Østensen Skjelle.Østen Knudsen S.Aamodt ca 1648-1725 gift med Marie Johnsdtr. Barn: 1) John 1680-1748, gift med Anne Erichsdtr.Bodde på Skielle, 7 barn: Maren, Berthe, Jøran, Erich, Torkil, Hovel og Knud. 2) Olaug 3) Anne 4) Knud 5) Ragnhild 6) Østen 7)Ole.Navnet til Knud Østensens kone burde da være blandt disse navn? -Ingen Goro.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Sten Høyendahl

En liten rask tilbakevending til Gudmund Halvorsen Skattalens barn: tidligere har vi bare hatt Eidsbergs bygdeboks ord for at Christoffer Lindhol hadde patronymikonet Gudmundsen, men dette bekreftes i fogderegnskapene 1643/44 for Heggen og Frøland der han betaler førstebygsel for halve Lindhol.Av fogderegnskapene for 1642/43 framgår at Knud Brynildsen betalte førstetake til kronen av halve Melleby som han overtok etter Hans Andersen, og han var trolig sønn av Brynild Melleby som samme år betalte tredjeårstake av den andre halvparten. Som tidligere anført tyder alt på at Knud var gift med en datter av Gudmund Skattalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Sten Høyendahl

Thorkild Arnesen Nes i Skiptvet har vært en av gjennomgangsfigurene i dette temaet. For dem som er spesielt interessert i hans person kan nevnes at jeg i siste Wiwar (2/2005), Østfold Historielags tidsskrift, har en ørliten artikkel om en bjørnejakt som han i 1668 deltok i, og som endte i rettsapparatet: 'Hand er Intet Saa goed, at gaa paa i Døden'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Sten Høyendahl

Det er lenge siden dette temaet var oppe, men korreksjoner kan aldri komme for sent. Det viser seg at jeg i # 36 har blandet sammen Ytre Melleby i Eidsberg og Østre Melleby i Trømborg. Det er Østre Melleby som er Kolbjørn Kolbjørnsens gård og er krongods, mens Ytre Melleby var selveie. De senere oppsitterne Knud og Brynild var da også på Østre Melleby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Se debatt 29386 Lenke for fulltekst av Herredagsdommen 1578, samt 'nye' opplysninger om en trolig ekstra generasjon mellom Ellef Gudbrandsson og Torsten Ellefsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.