Gå til innhold
Arkivverket

[#23727] Tingbøker Ål i Halligdal ca 1754-1762 på mikrofilm?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg lurer på om tingbøker for Ål i Hallingdal finnes på mikrofilm for perioden ca 1754-1762.Jeg bor jo for langt unna arkivene i Kongsberg og Oslo, til å kunne avlegge besøk der på en stund.En av mine aner i Ål i Hallingdal fikk svært mange barn utenfor ekteskap, og i kirkeboka for Ål står det at hun i 1754 fikk 8 års tukthus etter det 3 leiermål. Dette var Ambjørg Holgesdatter Rime/Vangen.Hun fikk 2 av disse barna med samme mann, men saken er den av hun fikk 3 barn til utenfor ekteskap med en tredje mann i årene 1755-1762, og to av disse ble født utenfor Ål ifølge Botolf Baklien. Den ene av disse to er blant mine aner. Etter det 5 barnet utenfor ekteskap fikk hun 6 års tukthusstraff, men man kan jo lure på hva slags tukthusstraffer hun fikk siden hun kunne få så mange barn utenfor ekteskapet.I 1763 ble hun gift med Nils Hansen Storelien som var far til de 3 siste av barna født utenfor ekteskap. Han satt i fengsel for 'brotsverk', men lensmannen slapp han ut fordi han greide å lage et 'ukrotet gangjern' likt med et som lensmannen hadde med. Disse sakene skulle jeg gjerne ha sett i tingøbøkene, og lurer derfor på om disse er mikrofilmet. Har sett om saken til Nils Hansen i bygdeboka for Hol, og Botolf Baklien har skrevet om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det ser ikke ut til at tingbøkene for Hallingdal finnes på mikrofilm for perioden 1754-1762. Her er oversikten over tingbøker på mikrofilm som sorterer under Statsarkivet på Kongsberg:LenkeMvh Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Normalt er vel ingen tingbøker her til lands for tiden etter 1700 mikrofilmet. Og det spørs når det kan skje, da det later til at man fra Arkiverkets side vil prioritere skanning av det som allerede er mikrofilmet fremfor å mikrofilme 'nytt' arkivmateriale.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er jo synd at det ikke er mulig å få sett tingbøkene 1754-1762 på mikrofilm, for jeg skulle gjerne visst mer om de sakene jeg nevner. Tusen takk for svarene likevel, og på den linken som ble lagt ut fant jeg en del som jeg kan få bruk for senere.Det kunne jo være interessant å vite mer om hvilke forhold som gjorde at min ane kunne få flere barn utenfor ekteskap, i den tiden hun skulle ha sonet sin tukthusstraff og hvordan det kunne gå til av 3 av hennes 'uekte' barn hadde en far som satt i fengsel. Den ene av de 3 barna er min ane. Det kunne også vært interessant å vite hvem som tok seg av barna mens moren sonet sin straff.Det står at mikrofilmene er for å kjøpe, men er det ikke mulig å fjernlåne dem gjennom mitt lokale bibliotek? Mine aner i Hallingdal og Ringerike hadde en lei tendens til å blande seg inn i litt mye, så jeg regner med at jeg før eller senere kan få bruk for tingbøkene for 1652-1705 og 1670-91 iallefall, og skifter har jeg tenkt å se på mikrofilm i løpet av høsten.Finnes det noen oversikt over hvilke mikrofilmnummer disse filmene ha? Da tenker jeg spesielt på mikrofilmer med tingbøker. Skiftene har jeg fått opplysninger om mikrofilmnummer på tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg syns det er fint at kirkebøker blir lagt ut på nett, men hadde faktisk ønsket at f.eks. skiftebøker og tingbøker heller ble lagt ut. De fleste kirkebøker og folketellinger er jo mikrofilmet og lettere tilgjengelig, enn tingøker og skifter som det ikke er mulig å få lest hvis man ikke bor i nærheten av arkivene eller har mulighet for å koste på reiser til arkivene. I mitt tilfelle her gjelder det jo arkivet på Kongsberg og arkiver i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er slett ikke riktig at Arkivverket ikke mikrofilmer 'nytt' materiale'Arkivverket har siden 1995 kjørt et stort mikrofilmprogram, der det skal mikrofilmes 9,5 millioner sider fra tinglysingsarkiv. Når skanningen av kirkebokfilmene er ferdig, vil det være naturlig å se på muligheten for å fortsette med tinglysingsarkivene, som er blant det aller mest etterspurte (og slitasjeutsatte) materialet i statsarkivene.Tingbøkene opp til 1700 ble filmet i 'mormonerprogrammet'. Flere statsarkiv har fortsatt mikrofilmingen av tingbøker langt oppover i tid, og det å følge dette videre opp står på 'kjøreplanen'.Skifteprotokollene er jevnt over mikrofilmet til rundt 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg sitter her tenker på at jeg kanskje virket litt 'surmaget' i mitt forrige innlegg her. Vil bare si at dere på Digitalarkivet gjør en kjempejobb som jeg ellers setter stor pris på, og en kjempejobb gjør også alle de som bidrar med databaser o.a. Jeg gleder meg til å kunne søke i det som etterhvert legges ut i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.