Gå til innhold
Arkivverket

[#23733] 2 år gamle betlere ?


Gjest Kjell Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hansen

Går ut fra at yrket betlere er tiggere? Eller tar jeg feil?FT 1801 fra Buskerud inneholder 475 betlere. Ved å se på personene er barn helt ned til 2 år oppgitt som betlere?Vet at det var et hardt samfunn å leve i. Men hvor var menneskligheten i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit barn av betlarar vil vel bli rekna som betlar.Men eit landsomfattande søk i 1801 på betlar/betleri i ulike skrivemåtar gjev faktisk nesten 1300 tilslag i Buskerud, oppunder 1000 meir enn i noko anna fylke. Dette tykkjer eg er så påfallande at eg for eksempel vil lure på om dei ansvarlege for Buskerud har gjeve teljarane sine andre instruksar enn elles i landet - for kven som skulle reknast som betlarar, meiner eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Næss i Buskerud er desidert det området med flest registrerte betlere.I 1801 er det reg. 401 betlere under ca. 20 år i Norge (født 1790 +/-10), 368 bor i Buskerrud, og av de bor det 291 i Næss, altså over 70% av alle regisrerte!Totalt er det registrert ca 1948 betlere i hele Norge, og av de bor 1287 i Buskerud. Av de igjen bor hele 777 i Næss...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det er virkelig noe spesielt at det i Nes prestegjeld ble registrert så mange betlere i 1801 sammenlignet med andre prestegjeld. I 'Nesboka' (1981) skriver John Rønningen følgende: 'Under folketellingen i 1801 var det 1726 personer i Nes hovedsogn. 255 av disse er oppført som betlere. Det er meget høyt tall sammenlignet med andre østlandsbygder.' Nes prestegjeld omfattet soknene Nes, Gol, Hemsedal og Flå. I naboprestegjeldet Ål som omfattet soknene Hol, Ål og Torpo ble det ikke registrert en eneste betler. Det kan tyde på, som nevnt i innlegg nr. 3, at tellerne i Nes prestegjeld ikke har fått de samme instrukser som tellerne i Ål prestegjeld om hvem som skulle regnes som betlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.