Gå til innhold
Arkivverket

[#23735] Christen Ingebrigtsen Skarstad f. 1721 Bindal


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Christen Ingebrigtsen Skarstad f. 1721 Bindal. Søker opplysninger om hans forfedre. Christen var gift to ganger, siste 17.10.1779 med Marith Olsd. Gautmoen. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Christen var trolig sonn av Ingebrigt Ingebrigtsen (f. Aunet Bindal, levde 1739) og tredje kone Berit Knutsdtr. (f. Skarstad d. 1755, g. 1711) Aunet Bindal. Christen f. ca. 1725. Alle barna til Ingebrigt kan sees ved skiftet 1776 etter Knut Ingebrigtsen Kongsmoen Foldereid. Skulle vaere interessant aa se paa det igjen for gaarden til Christen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Du kan gå inn på Bindal bygdebok, der er kirkebøker for Solstad og Vassås lagt ut over døpte, vigde, kofirmerte. Kanskje du finner noe der. Aunet ligger i Åbygda i Bindal.Vassås er nærmeste kirke til Åbygda. Jeg skal dit i neste uke. Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Vik kirke i dette området er nok Sømna kirke, da Vik er et sted i Sømna. I bygdebøker for Bindal er ikke Terråk og gårdene i Åbygda med,de kommer senere. Om du ikke finner Christen døpt i Bindal så kan han altså være døpt i Sømna. Vik\Sømna lå under Brønnøy på den tiden mener jeg. Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Christen Ingebrigtsen Skarstad er min tipp-tipp-tipp-oldefar. Jeg lurer på hvor du har det fra at han er født i 1721? Jeg har lett rundt i kirkebøkene som ligger på nettet, og det eneste årstallet jeg mener å ha funnet angående Christen er når han begraves i november i 1801. Da oppgis hans alder å være 70 år - altså at han er født i 1731. Er dette feil? Vil gjerne vite hvilken kilde fødselsåret 1721 kommer fra.Vennlig hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Beklager min feil, skal være 1731. Måtte tilbake til håndskrevne opplysninger fra slektning på Terråk 1993. Som du ser sier Margaret Miller omkr.1725. Han er forøvrig også min tipp-tipp-tipp. Har du opplysninger bakover i tid som ikke er kommet frem i svaret fra Margaret Miller? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Nei, dessverre, jeg har ikke noen eldre opplysninger enn det Margaret Miller kommer med. Hadde heller ikke noen foreldre til Christen, så det hun sier var nytt for meg! Selv om det ikke er helt sikre opplysninger, kan jeg vel nå føre inn foreldrene på stamtreet....med blyant... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Hvis noen (Margaret, John?) har notert alle barna som er nevnt ved det skiftet Margaret skriver om, er jeg veldig interessert i disse opplysningene også. Har litt begrensede muligheter til forskning selv for tiden, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Ørjan Larsen

Hei.Dette har jeg om Christen Ingebrigtsen: Født ca 1721 d.1801, gift 1 gang 1759 med Berit Kristoffersdatter, f.ca 1729 d.1779 Barn: 1.Anne Sofia, f.1755 d.1825 (mor var Olava Johansdtr.Vibe, Horstad). 1.Bodil, f.1760 d. 1834 2.Brynhild, f.1762 d.1854 3.Berit, f.1765 4.Kristoffer, f. 1766 d. 1856Christen gift 2gang 1779 med Marit Olsdatter, f.ca 1747,Gautmoen. Barn: 1.Eleonora, f. 1780 2.Ingebrigt, f. 1781 d.1822 3.Berit Henrika, f.1783 4.Olava, f.1784 5.Elen, f.1785 6.Andrea, f.1786 d.1866 7.Abel Maria, f.1788 d.1824 8.Ingeborg Elisabet, f.1790 9.Kristian Johannesen, f.1821 (far var Johannes Kaspersen Åkvik).Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker Ørjan, uenig i en ting. Den siste (9) Kristian Johannessen er sønn til Abel Maria. Marit vill nok vært i eldste laget i 1821. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.