Gå til innhold
Arkivverket

[#23739] Johan Henrik Brill, yrke Stensætter, Christiania ca 1800+


Gjest K Brill
 Del

Recommended Posts

Johan Henrik Brill, gift med Maren Laurine Olsdatter, hun født på Wakkerø (Vækerø) ca 1802. De døpte sine seks sønner i Domkirken i perioden 1826 til 1843.Kan noen finne ham eller henne og deres foreldre i kirkebøker, evnt andre kilder? Fødselstidspunkt/sted for Johan Henrik er ukjent.Jeg forsøker å finne ut om Brill navnet er norsk eller om han er innvandret fra et annet land.Alt på digitalarkivet er observert -Hilsen K Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan anbefale deg å se etter i skattemanntallene for Christiania for de aktuelle årene (bevart for alle år, dels i Oslo byarkiv, Ligningsvesenet, dels i Christiania magistrats arkiv i SAO) og dernest annet materiale i Christiania magistrats arkiv. Det burde tilsammen gi en pekepinn.Navnet er ikke norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore H Vigerust,Tusen takk for informativt svar! Jeg undres over hvordan du vet at navnet ikke er norsk? Kjenner du til navnet?Vennlig hilsenK Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, jeg kjenner ikke til navnet, men det trenger man heller ikke for å kunne 'føle' at det ikke er norsk. For hvordan kunne det være norsk, kan en jo spørre seg? Det måtte isåfall være et norsk bostedsnavn, så hvis noen kjenner til et slikt, melder de vel ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Hei,I IGI FamilySearch finnes en Johan Hinrich Brill. Vedkommende døpes 14 mai 1801 ved Garnisonens Sogn i København. Hans foreldre er Andreas Brill og Anne Marie Hansdatter. Dersom dette Lenke er Maren i 1865 tellinga har de jo en sønn som heter Andreas !Muligens en tilfeldighet, men burde sikkert undersøker nærmere.Lykke til, mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Arne Grøndahl! Et interessant spor da alder og navn/Andreas henger sammen. Johan Henrik er nok født rundt omkring århundreskifte. Tusen takk for engasjementet!Hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Grøndahl, Ser at du har funnet info. hos mormonerne. Men, jeg glemte å spørre om hvordan jeg kan finne ut mer om slekt i Danmark, har de et arkiv lik digitalarkivet? Kan du sende meg link? På forhånd tusen takk, Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

I FT:1787 København finnes en Andreas Brill 6 år gml., han kan jo være gml. nok til å få en sønn i 1801:Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Adelgade 246, 1531, FT-1787 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , FødestedAnton Meyer, 54, Gift, Manden, Soldat,Christine Elisabet, 56, Gift, Konen, ,Christian Brill, 38, Gift, Mand, Soldat,Maria, 26, Gift, Konen, ,Andreas, 6, Ugift, Søn, ,Sophia, 3, Ugift, Datter, ,Finner dem ikke i FT:1801 København.Men der finnes flere Brill'er i div. Folketællinger i København (søk på navn med Bril%)[url="http://ddd.dda.dk/>http://ddd.dda.dk/Dåpsinf. til Johan Hinrich finner du på innscanninger av kirkebøker her (under Amt København Sogn Garnison tid 1797-1815 opslag nr. 35, les vejledning - ja, og det går tregt:LenkeDåpsvitner var: Carl Ballerup - Carl Johannsen - Gerd? Michelsen - Marie Eilert'z. (henne finner du i FT:1801 Marie Eilertzen g. med en Corporal Eilertzen i Norske Livregiment) - Kirstine Anderss.Christian Brill kan ant. være en hvervet (geworben)soldat fra Tyskland som de brukte den gang, jeg kunne ikke tyde Andreas yrke ved sønnens dåp i kirkeboken, men tror det står arbm.Det finnes noen hverveprotokoller i Forsvarets Arkiver(FOARK) på Rigsarkivet i København, hvor det nok er muligt å finne flere opplysninger om soldaten, da det ikke er opplyst hvor i militæret han var (hvilket regimentet) blir det jo å lete.http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/guide.htmEt forslag er å legge navnet ut her på DIS-Forum i DK aneefterlysning:http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=1Og søke hjelp til oppslag under Markedsplads:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Har du set etter hva der står ved vielsen evt. foreldrenes navne:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | PedigreeJOHAN HENRIK BRILL Male Family Marriages: Spouse: MAREN LAURINE OLSDR Family Marriage: 13 OCT 1826 Domkirken, Oslo, Akershus, NorwayMessages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M424655 1824 - 1828 0125766 Film

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid, Solveig og BenteJeg er imponert, takker og bukker for svært så nyttige lenker og tilleggsinfo. Er relativt grønn som slektsforsker, så jeg føler at jeg krabber i faget fortsatt. Jeg skal dykke ned i disse opplysningene og se om jeg kan finne bevis for at Johan Hinrich er Johan Henrik, det ser veldig lovende ut :-) God regnværsdag ønskes, K Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Kikki,Du skriver i din forespørsel i DIS-FORUM Markedspladsen:Johan Hinrich Brill. Vedkommende døpes 14 mai 1801 ved Garnisonens Sogn i København. Hans foreldre er Andreas Brill og Anne Marie Hansdatter. Kan dette være den samme som Johan Henrik Brill i 1801 telling for Christiania (Oslo) i Norge?Har du funnet ham i Christiania 1801? hvor gml. var han da?Jeg finner han ikke.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Bente Aaris, Du har helt rett - nå har jeg gått meg bort litt i informasjonen. Det eneste jeg vet er dette: Johan Henrik Brill og Maren Laurine Olsdatter giftet seg i Domkirken i Christiania 13. okt. 1826. Disse barna er døpt i Domkirken: Andreas dp. 29. jan. 1826 (før foreldrene giftet seg) Arnt Conrad dp. 14. okt.1827 Ole Martinus dp. 5. sept. 1830 Johan Henrik dp. 23. juni 1833 Joseph Frederik dp. 28. juli 1839 Hans Jacob dp. 11. juni 1843 2. Josef Fredrik Brill giftet seg med Anne Corneliussen 30. juli 1875 i Arendal. 3. En Oline Dorothea Mathiasdatter ble født 1. mars 1830 på Rikshospitalet i Christiania. Foreldre: Mathias Syvertsen og Elisabeth Sophie Olsdatter. 4. Vilhelm Karlsen Bril f. 1893 var i FT 1900 'underholdt av Kristiania fattigvæsen' og bodde på Gran på HadelandBeklager! Jeg finner ham ikke i 1801 tellingen, og det er vel dette året han fødes i Danmark om Johan Hinrich er den samme personen.Hilsen K Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det er OK,du kan redigere (rette) ditt innlegg på DIS-FORUM i dk. ved å klikke på:Rediger mit indlæg.Har du sett etter vielsen 13.okt.1826 i Domkirkens kirkebok (på Byarkivet), der må da stå noe, alder - forlovere o.s.v. og hvem var faddere til barna, gir de dig ingen opplysninger.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg slipper ikke inn fordi jeg har en ettåring som jeg må ha med meg, både der og på riksarkivet. Jeg må vel antageligvis vente til hun er eldre for å få muligheter.Hilsen K Brill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Kanskje du kan be om hjelp av Geir Kamsvaag Berntsen, Løvenstad, har set han ant. sitter med mikrofilm av kirkebøkerne, iflg. denne tråd:Lenke;o) Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bente Aaris, jeg har lagt inn beskjed i den aktuelle saken da jeg ikke vet hvorledes jeg ellers får kontakt med ham.God regnværskveld til deg ;-) Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vielsen i vor Frelsers Kirke, Christiania forteller;'Ungkarl Steensættersvend, Johan Henrik Brill, og Pige, Maren Laurine Olsdatter'.'Han er født i Kjøbenhavn, men opholder sig nu her i Staden: hun er født i Aggers Sogn'.Hans alder oppgis til '25 A:', hennes '23 A:'.Foreldre Andreas Brill og Ole Arnesen. (Ingen fler opplysninger).Forlovere: 'Frederik Olsen Tobakspindemester og Andreas Jap, Steensættersvend, begge her i Staden'.'Lysningsdager 8de, 15de og 23de mai 1825. Ellers opplyses at han hadde hatt naturlige kopper, hun var vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Geir Kamsvaag Berntsen, Jeg er såååå glad! Tusen tusen takk! Da bekreftet du det jeg antok, nemlig at det ville være rart om Johan Hinrich Brill i nabolandet var en helt annen en enn Johan Henrik Brill i Christiania siden alderen antageligvis var nogenlunde lik. Ikke minst det at de døpte den første for Andreas, som er farsnavnet til Johan Hinrich i Danmark også Tusen tusen takk!Det blir spennende å lete videre på Brill slekten i Norge og Danmark fremover.Hilsen fra glad Brill i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.