Gå til innhold
Arkivverket

[#23741] Øytangen/Barlindtangen, Flosta


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er interessert i opplysninger om to av brødrene til min oldemor - og deres eventuelle etterslekt. Ved f.t. 1900 bor sagbruksarbeider Lars Torsen, f. 1856 i Holt, på gnr. 11, bnr. 19 i Flosta/Dypvåg. Det er et hus på Øytangen, Tverdalsøy, som ikke eksisterer lenger. I folketellingen er bruket kalt 'Barlindtangen'. Kanskje hadde Lars kalt stedet opp etter fødestedet sitt, plassen Barlindbunnen u/Skjerkholt i Holt. Foreldrene hans var Tor Larsen Barlindbunnen (1834-1920) og Gunhild Gjerulvsdatter Bløyta (1826-1922). Lars bor 1900 sammen med kona Kirsten (f. i Holt 1854) og følgende Barn: Tor Larsen (f. i Holt 1878, sjømann), Torvald Larsen (f. i Holt 1882, sagbruksarbeider), Gunhild Larsdatter (f. i Holt 1887) og Lava Larsdatter (f. i Holt 1889). Dessuten bor Lars' ugifte bror, Tor Torsen (f. i Holt 1864) i huset. Også han er sagbruksarbeider. Antakelig arbeidet de i Sagesund-området. De måtte da i båt, men avstanden er jo kort. Ingen av Lars Torsens barn er å finne i Flosta, Dypvåg eller Holt i 1950-årene (jf. Norges bebyggelse). Kjenner noen til dem? Hvor ble de av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har funnet Thor Larsen (f.1878) blant USA-emigrantene fra Arendal 22/10 1904. Her er ankomsten til Ellis Island registrert: Lenke. Siden han var sjømann, er det jo likevel usikkert om han faktisk emigrerte - eller om han rett og slett skulle mønstre på i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter fram denne igjen. Thor Larsen skulle, jf. 'The Original Ship Manifest' til St. Louis, men jeg har problemer med å tolke den nøyaktige adressen i manifestet. Jeg er imidlertid styrket i troen på at han skulle mønstre på et skip. Jeg ser nemlig at de fire som står etter ham i skipslista, også er sjømenn - og tre av dem skal til samme destinasjon: St. Louis.Når det gjelder den videre skjebnen til Thor Larsens søsken, står jeg på stedet hvil (se innlegg 1) og tar fremdeles med takk imot alle gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har muligens funnet Thor Larsen i 1910-tellingen. I så fall bor han i Hoboken, Hudson, New Yersey. Som tidligere sjømann kan det jo da passe at han er blitt skipstømmermann (riktignok i en tørrdokk). Et par opplysninger stemmer ikke nøyaktig, men det er likevel så nær at han i det minste må betraktes som en høyst aktuell kandidat. I tellingen står 1903 som immigrasjonsår ('min' Thor Larsen ankom Ellis i 1904). Den oppgitte alder er 33 år ('min Thor Larsen var f. i 1878 - og var altså 32 år i 1910). Thor Larsens kone i 1910-tellingen heter Talette, er 25 år, norsk - og kom til USA i 1909. Se har vært gift i ett år og har ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Jo, mange takk for hyggelig selskap! Jeg er klar over at jeg i noen av mine etterlysninger blir litt monologisk. Når jeg da synes jeg finner et mulig nytt spor, slenger jeg inn et innlegg i håp om at noen kanskje har sett noe jeg ikke ser. Enkelte ganger må man nok bare innse at det ikke er mulig å komme videre, men det er like fullt forfriskende å oppdage at det er noen som leser enetalene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dette fant jeg interessant. Jeg har selv den oppfatning at om man ikke får noe svar på et fremlagt tema, så er det likevel fornuftig å følge opp med ting man kanskje selv har funnet siden temaet først ble lansert. På den måten kan man nok av og til føle seg litt 'selskapsløs', men det er så mange som følger bra med her i debattforumet, og man må anta at sakene kan vekke interesse selv om det ikke kommer noen innspill i første eller annen omgang. Kanskje kommer det innspill i tredje eller fjerde - ? Det har hendt, og jeg kommer derfor fortsatt til å presentere nye funn eller ideer i tidligere presenterte tema, slik jeg ser OIddbjørn har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en korrigerende saksopplysning til innlegg 1. Når familien bodde på Øytangen i Flosta, skyldtes det at de i den aktuelle perioden var et sagbruk der. Det lå, så vidt jeg har forstått, på gården Tverdals grunn. Dette sagbruket er beskrevet i en artikkel i årsskriftet til Holt, Tvedestrand og Dypvåg historielag. Lars Thorsen & Co arbeidet altså ikke i Sagesund, men hadde rett og slett flyttet til arbeidsplassens umiddelbare nabolag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg eide i noen år en hytte på Øytangen, Tverdalsøy, og kjenner terrenget der så noenlunde. Jeg ble derfor nysgjerrig på opplysningen om et sagbruk på gården Tverdals grunn. Om dette var på 1800-tallet, er det ikke lett å tenke seg hvor dette sagbruket fikk kraft fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg klarer ikke i farten å finne igjen den aktuelle artikkelen som beskriver Øitangen sagbruk, men jeg mener den sto på trykk i 1994-årgangen av historielagets årsskrift. Her er i hvert fall Lars Thorsen med familie i ft1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00915&gardpostnr=81&personpostnr=421&merk=421#ovre>Lenke. Navnet Barlindtangen har jeg reflektert over i et tidligere innlegg. Gårdsnr. 11 er Tverdal, så Barlindtangen er gått ut derfra.Også Øitangen ligger under gårdsnr. 11. Her er en annen familie (slektninger av Lars Thorsen) ved samme sagbruk: Lenke.Også på fastlandet bodde det arbeidere ved dette sagbruket - som denne familien (for øvrig også beslektet med Lars Thorsen) på plassen Helleren u/Skottevik (som tilhørte Holt):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg leser også dine debattinnlegg. Det er alltid interessant med de temaene du tar opp.Under søk kom jeg over vakre bilder fra Øitangen. Kan hende noe av interesse for Hans også?http://www.sandoya.no/b_oytangen.htmJeg kan dessverre ikke hjelpe med historien om sagbruket her i området.Lykke til med fortsatt leting etter informasjon.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for de flotte bildene, Gunn. Nå er de riktignok ikke fra Øytangen på Tverdalsøya, men fra Øytangen på Sandøya. Siden disse to vakre øyene ligger i nærheten av hverandre, er det imidlertid lett å forveksle de to 'Øytangene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for nok en liten geografiundervisning.Jeg burde egentlig kjenne til de to stedene med samme navn, etter mange somre med båtliv i dette området, men der lærte jeg noe nytt også i dag.Vakkert område er det i alle fall. Artig med historien derfra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Til innlegg 10 og 11: Interessant å reflektere noe omkring dette med prosess-notater. Over tid kan jo et slikt forum bli en type forskningsnotat som vil kunne ligge svært lenge ute, og da må fortsettelsen av egen forskning synliggjøres.Men Brukarforumet blir neppe godt egnet til å ta vare på eldre notater før det får en søkefunksjon. Og det respekterer jeg forsåvidt at DA ikke har prioritert til nå....- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du påpeker selvsagt noe riktig der, Jarl - men temaene ligger jo uansett der et sted (i hvert fall er det slik foreløpig). Dermed vil i hvert fall den som har startet et tema stadig kunne hente fram igjen gamle problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det eneste vi kan søke på er emne / forfatter / emnenr. Tenk på alt det som ikke kan brukes på nytt og på nytt av ivrige granskere fordi det ligger gjemt bak et smalt emne.- Og alle bidrar vi jo til at temaene i blant går sin egen vei....Akk ja.....- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Hans (innlegg 13): Dette var jo rundt århundreskiftet, så Øitangen sagbruk var dampmaskindrevet. Min far, som er 78 år og godt kjent i området fra tidligere, mener at det i hvert fall så sent som på 1960-tallet var tydelige murrester igjen etter virksomheten, og at det også lå gamle material-rester og redskaper i sjøen i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå funnet et par opplysninger om sagbruket på Øytangen i bind III av Dypvåg gårds- og slektshistorie. Det var eid av en fetter av min tippoldemor, Christen Wroldsen (1833-1919). Han var fra Skattebunes på Dypvågsiden av Tvedestrandsfjorden og flyttet senere inn til Tvedestrand. Han var ellers skipsreder og skipsbygger. I tillegg til sagbruket på Øytangen drev han et sagbruk i Sagesund - og var på den måten selvforsynt med materialer til skipsbyggeriet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant plutselig et gammelt notat i mine 'gjemmer' der Lars Thorsen Øitangens yngste datter, Lara (f. 1889; se innlegg 1), er kalt Olava Kristine. Jeg finner dessverre ikke kildegrunnlaget for det, men jeg antar det er en muntlig meddelelse fra min farmor (som var hennes kusine). Der har jeg ellers notert at hun var bosatt i Sagesund. Formodentlig var hun gift der. Jeg får lete litt i kirkebøkene for Tvedestrand ved første høve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Lava Kristofa Larsdatter (Larsen), som var hennes korrekte navn, ble gift med Peder Severin Næs (1887-1958) i Dypvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.