Gå til innhold
Arkivverket

[#23741] Øytangen/Barlindtangen, Flosta


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Av Lars Thorsen Øytangens barn kjenner jeg nå skjebnen til to: Thor Larsen (f. 1878) reiste til Amerika i 1904,men han er ikke identisk med dne Thor Larsen jeg fant i Census 1910 (se innlegg 6). Han levde ugift og omkom i en drukningsulykke i New York i 1923. Se Lenke.Lava Kristofa døde nærmere 94 år gammel i Dypvåg i 1983 (se ellers forrige innlegg).Faren, Lars Thorsen, døde i Flosta i 1914.Torvald Larsen (f. 1882) og Gunhild Larsdtr. (f. 1887) har jeg imidlertid ikke sett snurten av etter ft. 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har hatt en mistanke om at Torvald Larsen (f. 1882) også reiste til Amerika. I så fall KAN det være han som ankommer Ellis Island 25. april 1902, 20 år gammel, med 'Hekla' fra Kristiansand (siste oppholdssted: Tvedestrand): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her fant jeg utreisen fra Krisiansand 10. april 1902: Lenke.Som vi ser, kalles han her Thorvald Thorsen Raakenes, og oppgitt bosted er Dypvåg. Det kan jo virke noe forvirrende. Han kalles imidlertid også Thorvald Thorsen når han blir konfirmert i Holt i 1896, og familiens bosted er på det tidspunktet nettopp Råkenes. Thorvalds fødested er da oppgitt som Sagesund u/Eidbo i Dypvåg. Om han er kalt Thorsen eller Larsen i Amerika, er selvsagt da et åpent spørsmål.Når det gjelder yrkesbetegnelsen, samsvarer opplysningene i de ulike kildene godt. Ved avreisen fra Kristiansand er han tømmermann, og ved ankomst Ellis er han carpenter. I ft. 1900 - familien bor da på Øytangen i Flosta - er han sagbruksarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg oppfatter at han skal til New York, men jeg klarer å tolke den eksakte destinasjonen i 'The Ship Manifest'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har funnet en Thorvald larsen som døde i Michigan i 1967, med rett fødselsdato - men et fødselsår som er et år 'feil':Thorwald LARSENBirth Date: 22 Apr 1881Death Date: Aug 1967Social Security Number: 365-34-9467State or Territory Where Number Was Issued: MichiganDeath Residence LocalitiesZIP Code: 49022Localities: Benton Harbor, Berrien, Michigan---Det er vel tvilsomt om dette er rett person, men jeg tar ham likevel med her som en mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden jeg 'slapp' Thorvald Larsens farbror, Thor Thorsen, f. i Holt 1864 (se innlegg 1), så kan jeg jo fullføre opplysningene jeg etter hvert har funnet om ham.Han ble boende i Flosta og giftet seg godt voksen 17/3 1910 i Dypvåg kirke med enken Karen Nikoline Mørck, f. Pedersdtr. på Ytterbø i Flosta i 1862. Thor flyttet da til hennes barndomshjem. Hun hadde et kortvarig ekteskap bak seg. På nyåret 1889 hadde hun giftet seg i Cardiff med skipskaptein Amandus Andreas Mørck (f. 1865 på Vestre Sandøya i Dypvåg). Han hadde for øvrig en bror med det noe spesielle navnet Martin Luther Mørck.Allerede et par måneder etter bryllupet døde Amandus i Rio de Janeiro på barken 'King Henric' av Drammen. Karen Nicoline flyttet så hjem til foreldrene på Ytterbø. Det var ingen barn verken i Karen Nicolines første ekteskap eller i ekteskapet med Thor Thorsen.Karen Nicoline døde18/12 1944 - Thor Thorsen 26/3 1952. Begge begravet på Flosta kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.