Gå til innhold
Arkivverket

[#23747] Opphav til Frederich Zitzelau & Anna Katrine Blech


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Ref. debatt 23746: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=23746&sok=&startnr=&antall=&spraak=>LenkeVidere ifølge Askvoll Bygdebok, Folket II B, under garden Sauesund, s. 510, nr. 6:6) Frederich Zitzelau, frå Pommeren f. 1678, d. 1735, 57 år, gjestgjetar her (1716) g.m. Anna Katrine Blech. *** Er det nokon som kjenner til Frederich og Anna Katrine og som har opplysningar om kvar dei kom frå, evt forfedre, etc.?Anna Katrine Blech skal ifølge denne sida - Lenke - vere f. 1698 og d. 23 Nov 1770.Her er ein etterlysning etter samme folket på RootsWeb.com -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Frederich gis det lite opplysninger om på Family search annet enn at årstallene dine blir bekreftet. Men Anne Katrine er det en haug med aner til. Spørsmålet er bare om du tør å stole på noe av dette. Men det kan i allefall være en tråd å nøste videre på.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Har noen kjennskap til etterkommerene til Frederich Zitzelau og Anna Katrine Blech ? Hvor mange barn, svigerbarn og barnebarn ?Jeg mener at en datter, Else Catharina, ble gift med Hans Jensen Ryland og at de fikk en rekke barn i Sauesund. Et av barna skal ha vært Friederich, døpt 10.02.1743 i Sauesund. Kan han være identisk med Jens Frederich Ryland som ble gift med Johanne Margrethe Olsdatter og fikk 8 barn sammen ? Bekreftelser og tilleggsopplysninger mottas med takk.Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Askvoll Bygdebok, Sauesund 6:Barna til Frederich & Anna Katrine Blech:1. Else Katrine (f. 1716, g. 1735 - Rydland, Sauesund 9)2. Mathias (f. 1719, g. 1739 (truleg er 1749 rett) - Sauesund 10, Olset 50)3. Karen (f. 1721 (24 t.))4. Jens (f. 1722 (9 vk.))5. Karen Sofie (f. 1724, d. 1726)6. Karen Sofie (f. 1728, g.I. 1756, g.II 1770 - Alden). Ho mor til 8 barn der. Sauesund 9:Hans Jensen Ryland, g. 1735 m. Else Karine Zitzelau. Fam. flytta til Bergen eller omland.Barna deira:a) Anne Marie, f. 1737b) Fredrik Andreas, f. 1740c) Andreas, f. 1745d) Marta, f. 1746 Sauesund 10:Matias Fredrikson Zitzelau, f. 1719. klokkar i 53 ½ år, festebr. 1742 på pl. Slette – og Haugepl. I Sauesund u. Kumle. Bbr. Olset 1764, d. 1794, g. I ikr. 1749 m. Anne Magrete Hader, d. 1754, 36 år. G. II 1771 m. Brite Johannesdtr. Røyset, f. 1735.Barn (4 første f. Sauesund, dei andre Olset):a) Peter Johan, f. 1750 (g. 1781 - Olset Vikane 56). G. II ganger, 5 barn.b) Fredrik, f. 1752 (g. 1791 - Olset 59). G. II ganger, 3 barn (2 dø tidlig).c) Herman, f. 1753, d. 1786d) Elias, f. 1754, d. 1807 (g. 1790 (feil?) - Sauesund 27). Han var g. 1793 m. Berte Susanne Olsdtr. Eikeland (ho g. II m. Ole Eliassen Kaland) – Ingen barn i desse ekteskapa.e) Anne Marie, f. 1771f) Johannes, f. 1773 (g. 1794 – Olset 60). G. 1794, 3 barn.g) Andreas, f. 1775 (g. 1808 – Olset 62). G. 1808, 1 barn. Kona g. II. 1822, 1 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

Min manns familie er etterkommere av Fredrich Zitzelau og hans kone Anna Katarina Blcch. Jeg har registrert ganske mange av etterkommerne deres i løpet av de siste årene, og har god kontakt med en del av dem som lever i dag. Jeg har også (som en kuriositet) funnet et fotografi av et av tipp-oldebarnet deres, en Berthel Nils Peterson Zitzelau (1794 - 1877) Bildet fant jeg på fylkesarkivet for sogn og fjordane. Senere fant jeg et fotografi av hans barnebarn (med samme navn) og oldebarn hos en av familien. Jeg kan sende opplysninger om etterslekten. ta kontakt på ilk@bork.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Inger,Eg er ikkje etterkommer etter dette paret, men har ein del slekt og venner som stammer fra dei. Skal prøve å få litt orden på dei personane eg har etter desse så skal eg sende deg ein email seinare.M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie Skauge Knoph

Fredrik Zitzelau,som ble gjestgiver på Sauesund i Askvoll,er nok identisk med den Friderich Andreas Zitzelau som var gesell på Bryggen i Bergen fra 1694-1700. Han skal være født i Wismar i Tyskland. (Se Frode Ulvunds database 'Gesellar i Bergen 1675-1763', digitalarkivet.) Jeg er selv en av mange etterkommere etter F. Zitzelau og Anna Katrine Blech, og har derfor interesse av opplysninger om dem og deres etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Til innlegg 2): Av og til er søking på FS ikkje alltid like 'enkelt', iallefall fann eg ikkje mykje info om Anna Katrine Blech. Er det nokon som kjenner til om Blech er ein variant av Bloch (evt Blach, Black..) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anders J. Moen

Vi får prøve å vekke denne debatten til live igjen:Bernt Askevold, skriver i A'Askevol-slekten' at omkring 1700 var Lars Bloch gjestgiver i Sauesund, hans hustru het Maren Madsdtr.Dette må være følgende par:Lars Bloch gift med Maren Madsdtr. Heiberg, en datter av Mads Sørenson Heiberg f. ca. 1614 og Dorothea Knutsdtr. f. ca. 1640.Hypotese: Når Friedrich Zitzelau overtok gjestgiveriet i Sauesund etter Lars Bloch, kan Anna Katrine ha vært en datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk til deg Anders for nytt innspel.Av det under ser det ikkje ut til at Anna Katrine kan vere dtr til Lars Bloch, men kanskje Lars er ein bror og at det er ho som er kalla Cathrine?*************Askvoll BB, Sauesund:2. Henrik Bloch, gjestgjevar, d. skf. 1685, g. I. u.n., g. II Ingeborg Larsdtr. Ho g. II m. Herman Mikkelson Uldrich, d. 1702 skf. (ingen born).Born i første giftet:a. Hansb. Cathrinec. Maren f. Sauesund, begr. 16/1 1703, 40 år Korsk. Bergend. BergitteI andre giftet:e. Larsf. Agnete************3. Lars Henrikson Bloch, Festebr. Sauesund grunn 1713, g. I Maren Madsdtr, d. 1707, beg. 7/3 s.a. i Askv. k., g. II Elen Sørensdtr.Born:Harmen, begr 1709, 7 årMatz, f. 1706, begr 1713, 6 årIngeborg Marie, f. 1710Henrich, f. 1712, begr 1713, 8 vk.Søren, f. 1711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.