Gå til innhold
Arkivverket

[#23751] Forfedre til Abraham og Lovise Bille


Gjest Anniken Bille
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Bille

Prøver å finne ut hvem foreldrene til Abraham og Lovise Bille var. De finnes i 1865- tellingen, men jeg kommer ikke videre derfra. Abraham er født i 1826 og Lovise i 1826/27. Ifølge 1865-tellingen bodde de i Rødfyldgaten 20, Christiania.Det har i vært spekulert i om Abraham opprinnelig kom fra Danmark, men det vet vi lite om. Abraham og Lovise er mine tip-oldeforeldre.Kan noen hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

For ordens skyld; her er de i FT-1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301.wc2&variabel=0&postnr=15438&fulle=true&spraak=n>LenkeSøkte litt på LDS, og fant denne: Helga Marie ABRAHAMSDATTER, født: 07 Okt 1851, døpt: 04 Jan 1852Place: Oslo, Akershus, Norway Foreldre: Abraham JOHANNESEN og Lovise Mathilde OLSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Et 'parent-search' på Abraham JOHANNESEN og Lovise Mathilde OLSDATTER gir i tillegg følgende barn:Johannes Peter ABRAHAMSEN, født: 07 Apr 1857, døpt: 21 Jun 1857, Place: Oslo, Akershus, NorwayRudolf Emil ABRAHAMSEN, født: 22 Okt 1860, døpt: 27 Jan 1861, Place: Oslo, Akershus, NorwayAnne Lovise ABRAHAMSDATTER, født: 29 Mar 1866, døpt: 17 Jun 1866 Place: Oslo, Akershus, NorwayJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Bille

Det er helt riktig at Abraham Johannesen og Lovise Mathilde Olsen er Bille. Barna deres var kjente for meg. Tusen takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette var en pussig sak;Ved vielsen (22.09.1851) står det ”Ungkarl Styrmand Abraham Johannesen og Pige Lovise Mathilde Olsen” , begge født i Christiania og aldre hhv. 27 og 25 år. Fedre Johannes Christ. Bille og Bordskriver Ole P. Olsen. (Garnison Mini 8).Jeg finner ingen Abraham Brill døpt i vor Frelser, Garnison, Fødselsstiftelsen eller Aker. Jeg fant ham heller ikke blant konfirmerte. Det skyldes trolig at jeg ikke har sett grundig nok eller over langt nok tidsrom.Men ved konfirmasjonen 02.10.1842 i vor Frelsers Kirke, Christiania finnes en ”Andreas Brill”, født 26.03.1825 og døpt 29.06.1826 – sønn av foreldre ”Johan Henrik Brill, Steensætter og Hustru Maren Laurentse Olsdatter”. (Oslo Domkirke Mini 12). Ved dåpen i vor Frelser står det at han var ”uekte” sønn av ”Moderen, Pige, Maren Laurine Olsdatter, Logerende hos Mad: Grue i Vognmandsgaden, angiven som Fader, Steensættersvend Johan Henrik Brill, logerende samme Plads.”Det er vel egentlig lite trolig at det skulle være to feil ved vielsen, farens navn og brudgommens fornavn selv om det er en viss likhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har nok utvist en ikke liten grad av sløvhet og lett etter briller i stedet for biller.Men du har en Abraham født 05.01.1824, døpt 08.02.1824 i Slotskirken, sønn av matros Johannes Christensen og hustru Oline Jørgensdatter bosatt i Waterland.. (Garnison Mini 4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg glemte å føye til at Oline Jørgensdatter ER Oline Holst. Det er ingen annen i Christiania eller Aker som såvidt jeg har registrert man kan forveksle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Bille

Jeg takker for interessen, og all hjelp så langt. Det stemmer nok at Johannes Bille og Oline Holst er Abraham Billes foreldre. - Dette hadde jeg ikke klart uten hjelp! Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Kamsvaag Berntsen, Løvenstad,Bente Aaris har gitt meg navnet ditt i anledning vår kommunikasjon rundt Johan Henrik Brill i går og i dag. Kunne du være så snill å se om du finner ham i dine filmer? Se debattforum og dialog der under Johan Henrik Brill, Stensætter i Christiania 1800 tallet for å få innblikk i min problemstilling. Jeg har en ettåring og er ikke velkommen på arkivene i by og riks med barn (forståelig nok) og ingen som kan passe henne på dagtid. På forhånd tusen millioner takk!Hilsen K Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, jeg har den aktuelle filmen, men har klart å putte filmkortet i feil konvolutt (kort 13 av 14 i Mini 14, nettopp etter dette oppslaget). Holder på å gå igjennom en bunke mulige konvolutter, så den dukker nok opp når som helst. (Det er nok ikke første gangen jeg har klart dette, har en tendens til å holde på med 3-4 ting på én gang).Så jeg håper den dukker opp i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.