Gå til innhold
Arkivverket

[#23754] Østfold, Rødenes - vielse i 1884


Gjest Gerd Bovold
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Bovold

Har takket være god hjelp fra debattforumet Lenke og med kirkeboka for Etne fått noe mer å jobbe med ift. oldeforeldre. I Grindheim, Etne finner jeg at Karen Johannesdatter og Fredrik Andersen(son? fra Vårvik i Dalsland)ektevies i Rødenes 1884. Ingen dato. Dette er anført ved sønnen Oskars dåp d.3/8 1890 Er det noen der ute som 'sitter' på vielser i Rødenes i det aktuelle tidsrommet, og kunne ha sjekket det for meg? Det står forhåpentligvis noe om deres foreldre -mine 'tipper' der! Mvh. Gerd Bovold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Gerd!Hvilket fødselsår står det på Karen ved vielsen, og er mellomnavnet ikke nevnt? Var hun også konfirmert i Rødenes, og oppgis ikke farens navn og stilling?Jeg har ikke umiddelbar tilgang til kirkebøkene, men jeg har annen lokalhistorisk litteratur fra Rødenes, så kunne vi bare klare å få en inngang til denne...Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Hei Marius! Karen Sofie Johannesdatter er født i 1863 ifølge Etnesoga. I kirkeboka for Grindheim når Oskar ble døpt står det bare 'ækteviet i Rødenes 1884' I ft.1900 er hun oppgitt å være født i 1853 og der står heller ikke noe mellomnavn. Har ingen ting om konfirmasjon, ingen foreldre... :-( Glad du er villig til å prøve å hjelpe! Mvh. Gerd Bovold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Jeg var nok litt trett i går kveld, for jeg stiller jo spørsmål som om du allerede har vielsesnotatet. Og det har du jo ikke...Har sett litt på kandidater i 1865-tellingen og forsøkt finne dem igjen blant annet i 'Nedlagte boplasser i Rødenes' av Oskar Haugen, men foreløpig uten hell.Jeg kan gjerne se etter vielsen for deg, men kan ikke love å gjøre det før den tredje torsdagen i september, så du må i så fall smøre deg med tålmodighet. Kanskje noen andre kan få til et oppslag kjappere?Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Har funnet en 'kandidat' som kan være aktuell i ft.-65. Lenke Men vet ikke om det er rett, så om du kan finne noe om den familien i lokalhistorien så kan vi be/avkrefte det iallfall. Mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei Gerd.Denne Karen Sofie som det sto om i 65-tellingen er nok desverre ikke 'din' Karen. I følge Rødenes-boka, giftet hun seg med Knut Kopperud i Høland.Jeg gjorde et lite søk i family-search, på Karen Sofie Johannesdatter f. 1853. Og da kom det opp kun en i Østfold, i Rødenes. Karen f. 28 mars 1853. Foreldrene hennes var da Johan Olsen og Olea Andersdatter. I følge samme sted giftet de seg 20 april 1847.Så tok jeg en titt i Rødenes-boka, og der står det: Johan Olsen f. 1823, bodde på Bekkevar u/ Holaug og døde der 1898. Gift 1847 med Olea Andersdatter f. 1823, d. 1905. Barn: Ole Petter f. 1847, Lars f. 1850, Karen f. 1853, Maren Sofie f. 1856, August f. 1858, Laura Lovise f. 1861, Julius f. 1866.Om dette skulle stemme har jeg også deres foreldre + litt til.:-))Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Hei, Nina! Litt forvirring ift. fødselsår :-) Det som er sikkert er at hun er her: Lenke De har bl. annet sønnen Oskar som blir født i Etne.i 1890 Da skriver presten i kirkeboka at hun er født i 1863, mens ektemannen Fredrik framdeles er født i 1851. I Etnesoga står hun og oppgitt som født i -63 (se lenke i innlegg 1)Så hva som stemmer her vet jeg ikke! Går det an å finne det ut på annen måte enn ved å sjekke vielsen? Mvh.gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Du kan nok finne fødselsåret på Karen både ved de andre barnas dåpsinnførsler og når hun selv dør. Dette vil imidlertid alltid være kun andrehåndskilder til opplysningen om når hun selv var født. (Derimot førstehånds til barnas vita og hennes dødsdato).For å finne en kilde hvor også farens navn oppgis, og på den måten sikkert kunne følge hennes aner bakover i tiden (det vil si slik som kildene viser dem), ser jeg ingen annen mulighet enn at du må finne det som står ved vielsen.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Er det noe i det du fant, Nina som indikerer at Karen gifta seg med Fredrik Anderson? Søkt sjøl på IGI men finner det ikke. Hvis du er sikker på at det er rett person, er jeg selvsagt interessert i det du har funnet om henne! :-) Hvis hun ikke gifta seg med svensken, står vi vel framdeles på spørsmålsstadiet, og det trengs mer opplysninger fra kirkebøker? Takk så langt til Nina og Marius! Mvh.Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei Gerd.Desverre så står det ingenting om hvem denne Karen giftet seg med. Men jeg regner med at hun flyttet ut fra bygda, siden det ikke står noe mer om etterslekten hennes.Jeg gikk ut i fra at hun var født i 1853 (som det sto i folketellingen), og da burde det mest sannsynligvis være hun. Men er hun født i 1863, så er det ikke hun.Jeg har også prøvd å søke på family-search, uten resultat om at de var gift. Hun hadde nå et veldig spesielt navn på det ene barnet sitt, Valderette, lurer på hvem hun kan være oppkalt etter. Oskar er sannsynligvis oppkalt etter 'svensken', tenker jeg, og Johan etter hennes far. Men Valderette...Du skriver 'hvis hun ikke giftet seg med svensken..' Men det var den familien som var rett eller? Er det Oskar som er din forfar?Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Hei igjen Nina! Det er Johan som er min 'forfar'. Har ikke fått tak i kirkebøkene for fødslene til ham og Valderette ennå. Karen og Fredrik reiste mye rundt- noe som en ser på hvor barna er født. Han arbeidet rundt på forskjellige vei/jernbane anlegg. (rallar) Må nok få tak i kirkeboka med giftermål i Rødenes i 1884, og få bekreftelsen på rett person derfra. Kanskje det løsner da. Eller en variant muligens er å sjekke når Fredrik Anderson kom til Norge, noen som vet hvor jeg kan finne ut det? Han er f, i 1851 i Vårvik i Dalsland Mvh.Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Garsrud

Hei Gerd.Jeg har lett etter gifte i Rødenes i 1884 og fire år fram og bakover i tid. 11 par gifter seg i Rødenes i 1884 og 3 par gifter seg i Rømskog, men ingen Karen Sophie og Fredrik Anderson.Men så så jeg på utfyttede, og da fant jeg et interessant navn. I 1884 flytter pige Karen Sofie Johannesd. Bjørnstad fra Rødenes til Høland, og hun er ledig til ægteskab. Hun er født 21/12 1863, døpt 24/1 1864, konfirmert 6/10 1878. Jeg har funnet henne igjen i dåps- og konfirmasjonsnotatet i kirkeboka. Foreldrene er Johannes Sørensen Bjørnstad under Storløs og Anne Marie Christophersdatter. De er alle omtalt i Oskar Haugens bok: Nedlagte boplasser i Rødenes.Men hun gifter seg med feil mann. Den 29/9 1885 gifter hun seg i Hemnes kirke i Høland med enkemann Knud Adolf Vitlefsen fra Kopperud f.1854. - Nå er jeg så sulten, for jeg har vært på biblioteket i mange timer, men skal prøve å følge Karen Sofie videre ved en senere anledning. For jeg synes hun passer så godt.Vennlig hilsen Berit Garsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Hei,Berit! Den personen du har funnet er nok den samme som Nina fant i innlegg 6, og det virker ikke sannsynlig at det er rett da 'min' Karen fikk barn m. Fredrik i 1885,-87 og -90. Eller?? Takk for at du prøver å hjelpe!! Mvh. Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Jeg lurer på om det er mulighet for at disse to -Karen og Fredrik er viet i en dissentermenighet? Fantes det i Rødenes på den tiden? De er jo ikke kirkeviet der og hvilke alternativer finnes da? Eldstebarnet deres, Valderette er heller ikke funnet i kirkeboka for Fyrisdal der hun er oppgitt å være født.Kirkebok for Vennesla i.f.t. Johan er ikke gått gjennom ennå. Mvh. Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.