Gå til innhold
Arkivverket

[#23757] Knut Nilsen (Kaldalen), Vegårshei, 1820-åra


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Knut Nilsen gifter seg 1824 med Karen Jørgensdatter fra Bråtane (f 1804).De hadde barna Jørgen 1818 (gm Berthe Kirstina Tjøgersdtr), Berthe 1831, Nils 1831, Gunnar 1844 (gm Åste Tallaksdtr), Guri 1850.Noen som vet hvor Knut Nilsen kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I FamilySearch (IGI) fant jeg en mulig kandidat: Knud Nielsen, f. i Åmli 18. januar 1803, døpt smst. 6. februar 1803. Foreldre: Niels Thorsen og Birthe Jørgensd. Mormonerbasen opererer jo ikke med gårdsnavn, så nærmere enn kommunenavnet kommer man ikke der. Siden Kari Jørgensdatters slekt jo hadde tilknytning til Vimme, er i hvert fall ikke Åmli et skudd i blinde. Ser man dessuten på barnas navn, så vil i så fall alle besteforeldrenavnene være representert: Jørgen (morfar), Nils (farfar), Guri (mormor) - og Berthe må da nokså selvsagt ha båret farmoras navn. I H. Tveitens 'Vegårsheislektstavler' nevnes forresten også en Berthe 1. (f. 1830, død som liten - sannsynligvis samme år, siden Berthe 2. blir født allerede året etter). Hvem Gunnar skulle være oppkalt etter, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heimange takk! Dette alternativet burde jeg vel ha sett selv også... ;-)I tellingen 1801 ser det ut som om disse folka kommer fra Øynes i Åmli. De hadde en sønn Knut, 2 år gammel på dette tidspunkt. Han døde vel kanskje sent 1801 eller 1802.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.