Gå til innhold
Arkivverket

[#23762] Kristine Austnes (gift Åsestrand) fra Haramsøy


Gjest Lene Hovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Hovland

Kan noen hjelpe meg å finne Kristine Austnes fra Austnes på Haramsøy i Møre og Romsdal? Hun skal være født i 1879, og døde i Borgund den 22. januar 1934. Jeg finner henne ingen steder i 1900, og heller ikke på noen vielsespapirer. Jeg ser at mannen hennes, Rasmus Andreassen Aasestrand (f. 1882), forsatt bor hjemme hos sine foreldre i Borgund i 1900, så de må ha giftet seg etter det.Jeg vet om 8 barn: Elias, Johan (f. 21.06.05, d. 28.11.85), Rolf, Tordis, Peder, Kristine, Laurits, Alf.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Jeg fant frem til denne Kristine Eliasdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01534.wc2&variabel=0&postnr=1321&fulle=true&spraak=n>LenkeLurer på om det kan være henne. Ser at hun var tjenestejente på Myskja (som etter hva jeg kan se er bare en kilometer eller så fra Austnes) i 1900. Min Kristines førstefødte het Elias (selv om Elias jo var veldig vanlig på den tiden).I tillegg finner jeg en Elias Knudsen, 16 år,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Om dette er faren så er farfaren, Knut Eriksen Austnes, f 1816, dotterson til Jens Rasmussen Hanebrekke 1735-1805 og Guri Torleifsdtr. Havsås, 1740-1822, Myrstad Nordfjord. (kjelde Torleif Austnes, Molde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Michaelsen

I følge mine nedteginger hadde Elias Knudsen (1850-1934) g.m. Tomasine Johansdatter (1851-1931) 6 barn nemlig: Severine (1876- ), Jenny (1883- ), Karoline (1886- ), Larense (1888- ), Hanna (1891- ) og Elias (1893-1932), altså ingen Kristine. Min kilde er Elias Knudsens sønnesønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Ifølgje Haram kyrkjebok er Christine Laura Josephine Eliasdtr. døypt 7.4. 1879. Foreldra er Elias Martinus Christopher Knudsen Austnes f 2.7. 1850 g. 6.6. 1875 m. Thomasine Oline Severine Johannesdtr. Longvastøl f 21 jan 1851.Eg finn hverken dåpen til Christines farmor, Severine Nilsdtr. Haram, f ca 1815, eller mormora, Laurentse Severine Torsdtr. Molnes, f ca 1824 i kyrkjeboka. Dei kan vere innflytta i teneste, eller med foreldre.Om det er ho som vart gift med Rasmus Andreassen Åsestrand er eit anna spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Hm. Her er det tydeligvis en av dere som har feil info (kirkebøkene er som regel korrekte, da...)Har du kanskje kirkebok over vielser i Haram ca. 1900-1905 da? Kunne vært interessant å se om denne Christine Laura Josephine Eliasdtr giftet seg i Haram - og om brudgommen i såfall het Rasmus Andreassen Åsestrand. De giftet seg ikke i Borgund, iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Kyrkjebokavskrifta mi stoppar på 1896. Der har Elias Knudsen og Thomasine Johannesdtr Austnes følgjande dåpsbarn: Kristine Hansine 1.10.77, ho døyr året etter Christine Laura Josephine 7.4.79 Caroline Nicoline 28.8.81, døyr før 86? Jeni Petra Hansine 13.3.84 Caroline Nicoline 17.3.86 Laurense Jakopine Karoline 7.7.88 Hanna Oline 28.2.91 Elias Thomas 17.11.93 Det er 'plass' til ein før 77, men det er ingen i mi avskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.