Gå til innhold
Arkivverket

[#23776] Johannes Christensen Bille


Gjest Anniken Bille
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Bille

Vi har funnet at Johannes Christensen Bille og Oline Marie Jørgensdatter Holst giftet seg 11.7.1810. Vi har også funnet hennes foreldre. Lenger kommer vi derimot ikke. Kan noen hjelpe meg videre? - Det hadde vært veldig interessant om vi fant ut hvor navnet Bille egentlig kommer inn i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

To spekulasjoner:1) Finner en Johannes Christensen i FT1801 Oslo, som er født ca 1770. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10301.wc2&variabel=0&postnr=515&fulle=true&spraak=n>LenkeKan det være forloveren Gulbrand (som senere har tatt navnet Cold, hvis dette ikke er en feilskrivning) som bor i samme gård?2) Finner en fra Vinger i FT1801, som deler hus med noen med etternavn Cold - men ingen Gulbrand. Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Bille

En int. spekulasjon - absolutt ikke umulig..Vielse etc. er også riktig. Men, det er herifra vi ikke kommer videre. Hvor bør jeg henvende meg nå? - Noen som har et tips til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du ber om tips til å komme deg videre, men du forteller ikke hvor du vil - - jeg antar at du (bl a ) vil vite hvor J C Bille kom fra?Vel, han var ungkar og bodde 1810 på Vaterland, da han giftet seg. Du kan f eks sjekke etter om han står i Christianias skattemanntall for 1810, og for årene før og etterpå. Ved å følge manntallene bakover, kan du finne ut når han dukker opp første gangen. Du finner i disse manntallene både yrke, bosted, en del øvrige personalia, og en del ganger opplysninger om familieforhold.Dette er ca tjuefemte til tredvefte gangen jeg anbefaler folk som spør etter christianiafolk omkring 1800 her i Brukerforumet - å søke i disse skattemanntallene. Manntallene, som er bevart årlig i denne gjeldende perioden. oppbefares dels i Oslo byarkiv, Ligningsvesenet, dels i Christiania magistrats arkiv i SA Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Bille

Først: takk for god veiledning, Tore H Vigerust! Jeg er helt nybegynner på feltet, og vet ikke så mye om hvilke muligheter man faktisk har. Jeg har funnet ut en del selv, men trenger selvsagt hjelp også.Så til hvor jeg vil.. Jeg ønsker å (til slutt) finne ut av hvor navnet Bille egentlig kommer inn i vår familie. Er tilfeldig at vi heter Bille (kanskje noen en gang likte navnet og tok det), eller kan det være navnet på et sted e.l. På veien håper jeg også å finne ut hvem forfedrene mine faktisk var - yrker, barn, bosted etc.Håper jeg klargjorde litt mer nå! Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bille er jo også navnet på en av de mest berømte danske adelsslekter fra middelalderen også, så spennende vil det sikkert bli å følge arbeidet videre. Hvem vet, kanskje din slekt er en kognatisk gren?Begynn gjerne med Danmarks Adels Aarbog 1890. (Finnes bl a i Deichmanske bibliotek og Norsk slektshistorisk forenings bibliotek, som ligger like ved Deichmanskes hovedfilial.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.