Gå til innhold
Arkivverket

[#23780] Misjonærer i Kina


Gjest Bente Heuch
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Nilsen

Vær oppmerksom på at det var flere andre misjonsselskap som hadde misjonærer i Kina i denne perioden. I tillegg til Misjonssambandet var det Det Norske Misjonsselskap, Den norske Kinamisjon (nå: Evangelisk Orientmisjon), Det Norske Misjonsforbund, Misjonsalliansen (se Lenke), Den Evangelisk Lutherske Frikirke (hadde bare et ektepar før 1920, Ole og Anna Sommernes) og pinsevennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Heuch

Takk for alle gode innlegg. Min ættling som var misjonær i Kina het Lina Otilie Amundsen og var fra Fredrikstad. Kjenner noen til henne? Vet ikke hvilken misjon hun tilhørte. Vennlig hilsen Bente Heuch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Eg finn ikkje LOA i 'Norsk Misjonsleksikon' der alle norske misjonærar skal vere omtala. Kan ho opptre under eit anna namn? Kva tid var ho fødd og kva tid ev reiste ho ut på misjonsmarka? Kan ho opptre under ev. jentenamn eller etternamnet til mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Harald,Sidan du sit med oppslagsverk, kan du då samstundes sjekke om det står noko om Marthe Malene Nilsdtr. nemnd i 'min' debatt nr. 23624 - Lenke. Ho vart f. i Leknessund, så kanskje ho benytta det navnet?Ho vart f. 1852 og var kinamisjonær.På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Heuch

Hei Harald Jarl Runde, hun var født 13.12.1869 i Rakkestad, og døde visstnok i Kina i ca 1920. Hun var visstnok ikke gift. Kan du hjelpe meg er det kjempe fint. Vennlig hilsen Bente Heuch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Eg finn ingen av dei to omtala damene som misjonærar nemnde i Norsk Misjonsleksikon. Dei er heller ikkje omtala i boka 'Misjonærer 1891 - 1941' utgjeve av Kinamisjonsforbundet. Det kan vel tenkjast at dei kunne vere knytte til amerikanske misjonsorganisasjonar, men det har eg eg ikkje høve til å røkje etter.Helsing Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Heuch

Tusen takk Harald for at du så efter. Vet du noe om misjonærer i India?? Jeg har nettopp fått vite at hun kanskje var der. Hvis du har anledning til å sjekke er det supert. Vennlig hilsen Bente Heuch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Den beste referansen - trur eg - når det gjeld norske misjonærar, norske misjonsselskap og norsk misjonsverksemd meir generelt, er NORSK MISJONSLEKSIKON i tre bind utgjeve av Nomi forlag/Runa forlag i 1967. Der står det meste trur eg, og til slutt i siste bindet er der eit tillegg med nye opplysningar/rettingar. Verket finst på alle større bibliotek eller kan fjernlånast. Eg kjøpte mitt sett på ein brukthandel for nesten ingen ting! Dei to nemnde damene er ikkje omtala i leksikonet så langt eg kan sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Heuch

Tusen takk for all hjelp. Når hun heller ikke står omtalt i norsk misjonsleksikon spørs det vel om jeg kan finne henne. God hilsen fra Bente Heuch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.