Gå til innhold
Arkivverket

[#23784] Marqvar Larsen Angedal - til Jølster? - Bygdebokoppslag Førde


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I 1666-manntallet finner jeg på garden Angedal en Marqvar Lavritzen, 20 år. LenkeJeg lurer på om han er identisk med Marqvar Larsen (død/skifte 1697) som var gift med Brite Andersdatter Fluge i Jølster.Er Marqvar L. Angedal omtalt i bygdeboken for Førde? Hvor ble han av? Noen som kan gjøre et oppslag for meg? Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det finnes ingen Marqvard som sønn av noen Lars i 1666 i Jølster.Det finnes 2 Marqvard Lauritsens 1666 i Angedalen/Føde:Nr.1 på garden Angedal, 20 årNr.2 på garden Furrebøe, 4 år.I 1701 finner jeg kun en Marqvard Larsen i hele Nordre Bergenhus amt. Han er '50' år gammel, bosatt på Requam i Naustdal. Er han identisk med den gutten fra Furrebø?'Min' Marqvard Larsen på Fluge døde 1697. Hans kone Brite er sannsynligvis født ca 1645/46. Jeg tror at Marqvar Larsen på Angedal i Førde, født ca 1646, er en het kandidat. Distansen mellom Angedal og Fluge i Jølster er kun ca 5 kilometer - luftlinje over fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Markvard Larsson Furebøen var sønn av:Lars Rognaldson Furebøen c. 1613 - c. 1697 og Alis Jonsdtr.Lars var sønn av Rognald Olson Furebøen d. 1649 som var sønn av Oluf Borgerson Furebøen c. 1570-c1630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Markvard Larsson Furebøen ble gift med Anna Olsdtr. (ukjent opphav) og var bosatt på Reiakvam i Naustdal.Deres sønn Ares Mathias Markvardson Reiakvam f. ca. 1695 ble gift med Helga Jørgensdtr. Høydal fra Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takker igjen for hjelpen. Nå kan jeg utelukke Markvard Larsen Furebøen.Marqvar Lavritzøn (20), på 'Augedal' i 1666, er oppført som 'Tienistdrenge', men jeg gikk ut fra at han kan likevel være sønn av Lavritz, opsidder, 60 år gammel. Er denne Lavritz nevnt i bygdeboken? Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

I 1664-66 er det en oppsitter Markvard på Angedal. f. ca. 1639. Jeg vet ikke hav som skjedde med ham.I 1672 var Peder Markvardson oppsitter på Angedal gift med Eli Olsdtr. senere gift med Jens Olson Bruket. Dette siste paret hadde en sønn Markvard, men dette vil da bli Markvard Jensson. Jeg vet ikke hvor det ble av ham.Rognald Larsson Furebøen (bror av Markvard) var på Angedal fra ca 1681 til 1729. Etterkommerne var senere på Angedal. Han hadde en sønn Markvard som ble gift med Mari Olsdtr. på Sunde i Førde. 3 barn: Nils til Klopstad, Mari gift med Anders Olson Erdal og Ragnhild gift med Rognald Hansson Farsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ifølge 1666-manntallet (lenke i innlegg 1) finnes det svært mange Marqvards på Angedal:Marqvard 27, Marqvard 2, Marqvard 19, Marqvard Johansøn 16, Marqvar Lavritzøn 20 og Marqvar Jørgensen 9 år.Jeg gjetter Marqvar Lavritzøn 20 er min forfar som giftet seg med Brite Andersdatter Fluge i Jølster, men det ser ut som om det er umulig å bevise det.Hjertelig takk for oppslag. Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.