Gå til innhold
Arkivverket

[#23795] Holdbarhet av blekk på pergamentbrev fra 1500-tallet


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

På Riksarkivet så jeg nylig på et svært slitt og misfarget pergamentbrev fra 1560-årene. Vedlagt lå en avskrift av en av arkivets ansatte, åpenbart foretatt i første halvdel av 1900-tallet. For meg er det ubegripelig hvordan vedkommende hadde klart å tyde enkelte så godt som utviskede passasjer i brevet. Kan lesbarheten ha blitt dårligere i løpet av disse kanskje nærmere hundre årene?Nå er ikke kjemiske prosesser og liknende min spesialitet. Er det noen som har kjennskap til om blekk på pergament kan svekkes over et lengre tidsrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hvis en har dettee problemet, så har Riksarkivet spesielle lamper, som er til stor hjelp i slike tilfeller. Er ikke sikker, men lyset minner om ultrafiolet lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

'Vannmetoden' ligger noe utenfor min metodelære - hva ligger egentlig i det? Jeg går ut fra at uttrykket ikke står oppført i Norsk Historisk Leksikon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En venn av meg har sett en forsker og kildeutgiver fra slutten av 1800-tallet nevne 'vannmetoden' som sin metode ved lesning av enkelte pergamentshåndskrifter. Metoden består i å legge pergamentet i vann (muligens tilsatt en eller annen væske), etterhvert som pigmentene flyter opp, skrev han så av ordene som ble leselige. Metoden kan ikke gjentas på det samme pergamentet, da det etter slik bruk nærmest blir ødelagt. Jeg tror ikke denne metoden har vært anvendt i Norge. (Eksemplet var fra Danmark, men visstnok på norskt eller islandskt materiale.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Det der var fascinerende lesning, Tore, men jeg håper jo at denne metoden ikke ble benyttet på Riksarkivet tidlig på 1900-tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.