Gå til innhold
Arkivverket

[#23796] Lystad i Brandval tidlig 1700


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Hvem var Ole Gundersen og Eli Hansdatter som fikk følgende barn på Lystad i Brandval?Hans født rundt 1710 gift 2 nov 1738 med Anne Knutsdatter ØyenKnut døpt 13 aug 1712Gunder døpt 7 okt 1714Ingri døpt 4 des 1717Kirsti døpt 29 nov 1720 gift 1 jan 1747 Arne Olsen TronbølSkulle også gjerne vite hvem foreldrene til Anne Knutsdatter Øyen var, hun ble døpt i juni 1713 det står bare far Knut Øyen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Finner på FS en Knud Andersen Øyen f.ca 1671 Øien,Grue. Gift 1712,(men det står ikke med hvem)og døde 18-10-1733 Øien. Hans far: Anders Andersen Øyen, f.ca. 1651 Øien. Om Anne står det bl.a. at hun døde 23-12-1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre R. Lien

Jeg kan bare bidra med at Knut Andersen Øyn (ca 1671-1733) ifølge mine registreringer var gift med Ingrid Tordsdtr Øyn, dtr av Tord Gudmundsen Øyn (ca 1608?-1705) og Olaug Bergersdtr fra Gjølstad. Har noen få flere data knyttet til noen av disse personene hvis interesse, men kildene er annenhånds, bl.a. Mandt: Brandvalboka bd II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg kjenner ikke så godt til slekten på Øyen, men gjennomgående står det så mye rart i Brandvalboka om slekter på 1600-tallet at alle opplysninger derfra må sees på med sunn skepsis og etterprøves. Dette har nok sin bakgrunn i at forfatteren Gunnar Mandt døde før arbeidet med gårdshistorien var ferdig, og at redigeringsarbeidet i etterkant ikke holdt mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for svar til både Kåre og Sten.Jeg har trålet Brandvalboken II i mange år - til tider med stor frustrasjon - for å å finne ledetråder til mine aner i Brandval før kirkebøkene kom. Farfaren min var født på Lystad, så det dreier seg om ganske mange slekter som er meget usikre og som Sten sier 'sees på med sunn skepsis'. Til Kåre - jeg tar gjerne imot all informasjon du har - selv om den er annenhånds - 2 eller 3 tenker bedre enn 1! Dette var grunnen til at jeg la inn spørsmålet i Debatt. Og - jeg kunne like gjerne ha lagt inn en forespørsel om Arne-slekten på Skåre, Tosten Gundersen Hokåsen, Karen Arnesdatter Hokåsen, Marte Eriksdatter Hokåsen, Berte Gudmundsdatter Hofoss, Svend Torsen Stensbøl,osv. osv. Finne-slektene mine i Brandval og Grue føle jeg at jeg har kontroll på - men de norske må nok jobbes mer med, ja! Til Sten - jeg har hørt at det er en ny Brandvalbok på gang - den skal bli fin å få! Min adresse er guro-re@frisurf.no, og med stor takk jeg tar imot andre vinklinger på de ovennevnte slektene... Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det begynner å bli en del år siden jeg hørte rykter om at en ny Brandvalbok var på gang (over 5 år siden). Den gang ble det sagt at manuset lå klart, det var bare finansieringen som manglet. Er det noen som har hørt noe mer håndfast?mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre R. Lien

Vedr. ny Brandvalbok: Iflg opplysning fra Brandval historielag er arbeidet (fremdeles) i gang, men ferdigstillelse er (fremdeles) ikke kjent. Til Guro R.: kontakter deg direkte på din epost-adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.