Gå til innhold
Arkivverket

[#23798] Spansdalen


Gjest Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Dåpan

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg med en fødsel så tidlig som i 1936 (ant. i Spansdalen) Finnes det noe publisert? Send meg en mail; hege.d@frisurf.no Mvh. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Så sent som i 1936, mener du vel... Spansdalen ligger i Lavangen kommune i Troms. Det ligger ikke noen så ferske fødsels/dåpsregistre på nettet, men har du navnet på den som ble født i 1936, er det kanskje noen som kjenner vedkommende, eller familien hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Så sent, selvfølgelig...sånn går det når man ikke klarer å tenke (midt i arbeidstida er det også!)Jeg prøvde å legge ut med navn her, men det ble fjernet fordi det var for nytt!Så jeg er nok avhengig av å komme i kontakt med noen som har tilgang til opplysninger (hvis det finnes)fra denne delen av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Faren hans vil ha krav på å få vite det. Om faren er død, tror jeg at et barnebarn også vil ha krav på å få vite det. Jeg er usikker på om det er prestekontoret eller folkeregisteret som i så fall er instansen å henvende seg til. Dersom faren til kollegaen din lever, men ikke er interessert i å undersøke dette, kan en omvei være om man kjenner en venninde av farmora, eller andre gamle i Spansdalen. Dette er garantert noe alle visste om da det skjedde, selv om det ikke skulle snakkes om i familien. I dag kan det jo ikke være mye å skamme seg over at man har en farmor som ble gravid som 15-åring. Dagens gravide 15-åringer står jo smilende fram i Se & Hør sammen med foreldrene sine, som nå er blitt uforskammet unge besteforeldre §;c)`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Har du navnet på farfaren, slik jeg forstår du har, selv om du ikke fikk legge det ut her, må det vel gå an å prøve seg fram med telefonkatalogen på folk i spansdalen med samme etternavn som ham. Spansdalen er ikke veldig folksom, så det burde være mulig å treffe på noen etterkommere, eller noen som kan guide videre. Har du ikke navnet på farfaren, får du få med deg kollegaen din, og legge ut etterlysningen under hans navn. Da finnes det i hvert fall ett navn her, som noen kan kjenne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her bør man nok konsultere: kirkebok/klokkerbok, fylkesmannsarkivet med bidrags/farskapssaker, og eventuell bidragssak/farskapssak i sorenskriverarkivet. I den foreliggende saken vil alle disse kildene være å finne i Statsarkivet i Tromsø.Taushetspliktens varighet i farskapssaker er 80 år, og de egner seg derfor lite for offentlig diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.