Gå til innhold
Arkivverket

[#23803] Farskap og Skjerstad bygdebok


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg lurte på om noen med tilgang til Skjerstad bygdebok kunne ha mulighet for å undersøke en August Larsen. Han var født 1857 el.58, og var fisker av yrke. Han er en god kandidat i en farskapssak jeg undersøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei! Jeg har bygdebok for Skjerstad, men det er ikke navne register i boka så jeg må nesten vite hvor i Skjerstad du har funnet August Larsen.Har søkt i folketellingene i 1865 og 75 der finner jeg ingen som heter August. I 1900 er det 3 personer, men ingen som heter LarsenHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

I FT 1900 er han oppført som fisker fra Skjerstad,Nordland, under Lebesby kommune i Finnmark. Jeg håpte at det var så enkelt som at det fantes ett navneregister der, men men. Vet dessverre ikke hvor i Skjerstad han er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Det jeg fikk vite på statsarkivet i Trondheim var at han var fisker, hadde bopel på Aarholmen og at han var født 1858. I kirkeboken står det ikke oppført noe navn. Men i bygdeboken for Hol står det at han het August Larsen. Og denne her fra Skjerstad var vel den beste (eneste)kandidaten jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg har sett denne og det var derfor jeg trodde at det kunne være ham. Men jeg har søkt i FT 1865 og 1875 og kan ikke finne ham der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Er det ikke temmelig sikkert, når en persons fødested blir oppgitt? Og hvordan er det mulig å ikke være med i hverken FT 1865 og 1875 men så plutselig dukke opp i 1900 tellingen? Nå er det jo da ikke 100% sikkert at det er riktig August Larsen, men jeg har ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.