Gå til innhold
Arkivverket

[#23805] Peder Sørensen og Anne Gulbrandsdatter, Kirkebye i Lommedalen


Gjest Toril Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Berthelsen

Kan noen derute hjelpe med fødselsdatoer evnt.når de giftet seg. På FS finner jeg en Peder Sørensen født 01.05.1759, men jeg vet ikke om det er rett person, da jeg ikke finner ektefelle. At disse to er gift har jeg fra boka: Husmannsplasser i Lommedalen, og et kort i biblioteket på Bekkestua hvor det skal finnes et skifte etter Peder fra oktober 1766. Har også forsøkt kirkeboka til Asker, men fant ikke ut noe. Fant På forhånd takk. Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkeby i Lommedalen ligger i Bærum. Står i 1.bd.(gårdshistorien)av Bærum en bygds historie.Side 502: Petter Sørensen var sønn av Søren Jonsen(se øvre Jonsrud). Han var gift med Anne Gulbrandsdt. Aamot. Barn: 1.Josva + 1827, 2.Jon, 3.Kari, 4.Marte gm. Sakarias Joannesen Fossum, 5.Kirsti gm. Ole Danielsbråten, 6.Mari. Peder døde 1790 65 år gammel. I 1766 hadde Peder Sørensen gitt skjøte til Lars Sørensen Økri.Jonsrud øvre s.475 og Aamot s.485.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Berthelsen

Hei Takk for innlegget ! Er boka du viser til den som er skrevet av Arne Mohus, eller er dette an annen bygdebok?:o) Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det vel egentlig selve 'bygdebøkene' i 2 bd. utgitt av Bærums herredstyre ved en komitè i 1920 (innbundet). Komiteen besto av Halvdan Koht, Tryggve T. Johnsrud, J. Kirkerud og Ivar Næss. Du finner nok bøkene på de fleste bibliotek.Du kan følge slektene bakover i boka så det kan nok lønne seg å låne bd.1. Bd.2 er et såkalt 'kulturbind'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei TorilPeder Sørensen ble født 09.05.1735 på Øvre Jonsrud i Lommedalen og døde 17.06.1799 på Nedre Kirkeby (samme dal). Han ble gift 01.09.1758 med Anne Gulbrandsdatter Aamodt født 03.03.1733 på Aamodt (fortsatt i Lommedalen) og død 26.02.1814 på Nedre Kirkeby. Se også http://www.rhd.uit.no/rhdbin/bliste.asp?RR=3689Jeg stammer fra disse gjennom datteren Kirsti, og har en del opplysninger om forfedrene, hvis det er dette du er ute etter.Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Berthelsen

Berit...takk for innspill.Hei Rune !Jeg er svært intressert i flere opplysninger om forfedere. Vår slekt stammer fra Kirsti's bror Jon via hans barnebarn Thorine Sørensdatter. Du kan jo svare meg på mail tor-kaa@online.no. Takk !! Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.