Gå til innhold
Arkivverket

[#23809] umulig å søke etter barn i det nye oppsettet?


Gjest per helge seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Her jeg sitter og skal søke etter døpte barn i kirkebøkene fra Gran går det opp for meg at det med det nye oppsettet er nesten umulig å søke skikkelig etter døpte barn i det nye oppsettet. Ingen barn er ført opp med etternavn, og om du bruker 'rolle' som søkekriterium for å skille ut barn, er det ikke noe som heter fars fornavn hvis du vil søke i det utvalget du da får opp. Så selv om du vet etternavnet, er det altså ikke mulig å søke på hverken patronym eller fars fornavn. Dermed må man åpne hver eneste post medbarn som har det fornavnet du er på jakt etter. Er det virkelig så tungvint, eller er det jeg som ikke har sett alle muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har ikkje vanskar med å sjå problemet. La meg tenkja på det nokre dagar. Eg vil gjerne finna ei løysing som er så generell og samstundes enkel som mogeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Ved å bruka søk i neste person kan du søkja etter fars fornamn, jamvel om du først har vald å søkja etter berre dei med rolle lik barn. Det er også mogleg å søkja etter alle personar i same hending.Søk i neste person og i alle i same hending gjer du ved å setja ei hake i boksane oppe til høgre for søkjeboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det var til betydelig hjelp, særlig hvis du har navn på barn og far. Jeg går ut fra at far alltid vil være første person etter barnet, og da kan man hake av for neste person, og søke på alle tilgjengelige kriterier. Men om det er moren man kjenner, blir det verre. Da kan man ikke bruke neste person, men må søke på alle personer i samme hending. Det betyr imidlertid at man vil få opp alle hendinger der mor, far eller faddere har et av søkekriteriene du har brukt. Hadde det vært en idé å ha flere bokser man kunne krysse av på:far, mor, fadder, alle, neste? Eventuelt en liste hvor man kunne velge rolle (pluss alle og neste og merknader) man ville søke videre på? Det vil jo være flere roller å søke i ved andre typer handlinger fra kirkebøkene, så om alt skulle med, ville vel boksene ta stor plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du kan nok klara det også, sjølv om det er litt tungvint. Først søkjer du etter rolle=barn, deretter førenamnet til barnet. Om du vil finna førenamnet til mor må du no velja førenamn og kryssa av i Alle i same hending. Problment er at du då får fram også andre barn med same namn. Men på nokre få trykk burde du koma fram til den rette. Men eg vedgår at det blir for tungvint. Eg skal sjå kva eg kan gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No trur eg du vil lika det betre. No kan du søkja spesifikt på kvar av rollene. Om du t.d. vel rolle barn og søkjer etter Agnete så kan du i neste omgang velja rolle mor og søkja etter Kari. Men hugs då på at du må kryssa av for same hending. Elles vil systemet halda fram å søkja blant Agnetene om det ikkje vera nokon som i tillegg heiter Kari.Elles har eg justert på søk i tal, slik at det burde fungera på same måten som i tekst.Meld frå om det skulle vera problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det fungerer fint for barn og deretter far, men dersom jeg prøver videre med mor så blir rollen ikke tatt hensyn til dvs søket finner også fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det gikk ikke helt som tenkt, selv om det ser lovende ut. Jeg gikk inn på døpte i Gran (Oppegård), 1724-42, og søkte på barn fornavn begynner på lars. Jeg fikk opp ca 1300 stk. Men det var alle mulige roller med Lars i. Så søkte jeg på far fornavn peder og krysset av for i samme hending. Da fikk jeg opp drøyt 300 poster der både lars og peder forekom som fornavn, men spredt på alle mulige roller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er litt komplisert dette. Og det siste er ordna øydela for det nestsiste, utan at eg hugs å sjakka det. Men no ser det ut som om det går betre. Meld frå om det er noko gale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.