Gå til innhold
Arkivverket

[#23818] Slekt fra Røyken/Hallingdal/Skien


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Jeg søker opplysninger om foreldrene til Betsy Olsdatter, født 1876 i Røyken. Hun giftet seg mellom 1900 og 1907 med Martin Pedersen fra Skien. Jeg har ikke lykkes i å finne vigselsopplysningene for Betsy og Martin, selv om de trolig giftet seg i Skiensområdet. De var bosatt på Skotfoss i 1900, og på Borgestad sør for Skien mellom 1907 og 1913. Etter sigende skal Betsys mor ha hett Kari Olsdatter og vært fra Hallingdal (gårdsnavnet Nørstegard har vært nevnt). Hun flyttet fra Hallingdal til Røyken da hun ble gravid (ca. 1875/76). Hun giftet seg visstnok senere med en med etternavn Martinsen. Kan noen hjelpe meg med å løse denne nøtten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Endelig har jeg fått en bekreftet fødselsdato for Betsy: 16.02.1869. I følge folketellingen for Solum i 1900 var hun født i Røyken. Da burde det vel være mulig å finne henne? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Det er mulig at Betsy og Martin giftet seg i Røyken eller omegn, da hun som nevnt er født der. Dette bryllupet må i såfall ha funnet sted en gang mellom 1900 og 1907. Noen som kan sjekke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Jeg har nå fått bekreftet at Betsy ble født og døpt i Røyken (født den 16.02.1869 og døpt 23.03.1869). Hun ble da døpt sammen med tvillingbroren Carl Gerhardt. Ved dåpen står hun oppført som Berthe Gustava, men dette skyldes vel en forglemmelse hos presten? Foreldrene het Kari Guttormsdatter og Ole Olsen, begge fra Ål i Hallingdal. Ved dåpen var Kari tjenestepike ved Follestad i Røyken, mens Ole Olsen var bortreist til Amerika. Noen som kan hjelpe med å finne opplysninger om Kari og Ole, samt deres foreldre? Jeg søker også opplysninger om vigselen til Betsy og Martin Pedersen fra Skien (må ha funnet sted mellom 1900 og 1907).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har bare funet én Kari Guttormsdatter (søkt Kar%) i Ål i 1865, nemlig på Nordre Levelde, hvor hun bodde hos sine foreldre. Hun var 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er 180 personer i Ål i 1865 ved navn Ole Olsen, hvorav ikke så rent få er ugifte. Det ville ha hjulpet dersom du hadde en alder på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er kanskje mulig å finne Ole blant utflyttede i kirkeboka for Ål? (Hvis det var derfra han reiste til Amerika).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ved folketellingen 1865 bodde jo Kari Guttormsdatter sammen med sine foreldre i Thoeie,og foreldrene var Guttorm Olsen og Margit Olsdatter. Thor Varaberg holder jo på med nye Ål Bygdesoge, og under Hesjebakken finner jeg finner jeg igjen Kari og hennes famile. Problemet er at Thor Varaberg skriver at hun ved folketellingen 1900 var gift med Knut Olsson Rue fra Seljord. Kan Kari ha blitt gift med han etter at hun fikk barn med Ole Olsen. Den Kari som Thor Varaberg skriver om her ble iallefall født 16.06.1852, og foreldrene var Guttorm Olsen Bergsgard Veslegard født 30.09.1798, og Margit Olsdatter Sville Thoeie født 14.05.1807. Guttorm døde i 1871, og Margit i 1902.Foreldrene til Guttorm Olsen var Ola Guttormson Bergsgard d.y. og Kari Knutsdatter Sire.Margit Olsdatters foreldre var sannsynligvis Ola Olsson Arnegard Noss Svillegarden, og Birgit Syversdatter Kyrkjedeld.Kari bodde med sin familie i Hesjebakken i Ål, og hadde flere søsken:-Ola(29.09.1840-48).-Kari(11.01.1843-1923). Gift 1869 med Ola Håkonson Halvardsgardshagen Bøygardshagen-Ambjørg(06.12.1844-1923. Ved folketellingen 1900 var hun ugift, og drev med spinning og strikking.-Halldis(29.12.1848-1925). Hun drev med spinning og strikking i 1900, og hun hadde sønnen Guttorm Bottolfsen.-Margit Guttormsdatter(02.12.1856-1934). Gift i 1891 med Eirik Olsson Øvre Brattegard.Jeg har gamle 'Ål Bygdesoge', og skal se litt mer her. Hvis jeg kommer over noe svarer jeg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Går litt videre her på Kari Knutsdatter Sire, og Ola Guttormson Bergsgard. De var brukere i Tråo under Bergsgard. Ola Guttormson levde fra 27.10.1765 og til 1805, og foreldrene var Knut Solveson Helling d.y, og Halldis Olsdatter Barskrind. Kari Knutsdatter var født 01.06.1777, kalles Kari Knutsdatter Sire Skjervheim. Hun døde i 1847, og hennes foreldre var Knut Solveson Helling d.y. Byggjargarden Sire, og Randi Torjusdatter Svarvagarden.Hadde håpet på at jeg skulle komme inn på mine aner i Sire, men det skjedde altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg beklager hvis jeg har drevet med villedning her (7), men Kari Guttormsdatter på Thoeie fikk jeg av en eller annen grunn ikke opp i mitt søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Svein: I den ene folketelling på RHD står det at Kari Guttormsdatter med familie bodde i Thoeie, mens det i den andre står at familen bodde i Nordre Leveld i 1865. Hun har samme foreldre på begge folketellingene. Så Thoeie var nok en husmannsplass under Leveld, selv om Thoeie ikke er nevnt i gamle 'Ål Bygdesoge' under gårdene i Leveld. De har ikke tatt med alle husmannsplassene, og jeg kan heller ikke se at Hesjebakken er med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner litt om Ola Olsson Nos i gamle 'Ål Bygdesoge': Han hadde gården Arnegard under Nos i 1790, og han var født ca 1753. I sitt første ekteskap var han gift med Margit Bottolfsdater født ca 1757, og hadde med henne minst 1 barn: Ola Olsson født 1775, som var gift med Birgit Knutsdtr(født ca 1776.Ola d.e.(født 1753) solgte gården til sin sønn Ola i 1799, for 1098 riksdaler. Ola d.y(f 1775) døde alt i 1803, og han og kona hadde da sønnen Ola på 2 år. Boet var på 230 riksdaler.Foreslår videre lesning på sidene til Tor Varaberg som er utlagt på internett, og det kan være noe å finne videre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I kirkebokdelen i FS står det at Kari Guttormsdt. 26 år ble gift 18/8 1870 i Røyken med Andreas Martinsen 26 år.Det er mye mulig at det i selve kirkeboka står hvem hennes foreldre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da har jeg vel funnet feil Kari Knutsdatter her, og det beklager jeg. Hvis jeg får vite hvem foreldre til Kari Guttormsdatter var, er det mulig jeg kan finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fortsatt FS kirkbokdelen: Barn av Andreas og Kari, alle født og dpt. i Røyken: Anne Mathilde f. 30/4 - dpt. 17/8 1873, Kristine f. 9/7 - dpt. 10/9 1876 og Martin f. 9/5 - dpt. 17/8 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jepp, du har rett, Berit!!Legger ved 2 generasjoner. Ved å ta utgangspunkt i Reinton & Reinton sine Hol I-VII + Alle Østro's Gol-bøker¨+ tilgjengelig info fra aal-bygdebok på nett koblet med de gamle bøkene om Ål + Nes, Flå, spesielt om Gulsvik (Puhh!!) kan du følge denne damen svært langt tilbake i tid - 1300-1400-tallet.Lykke til!! Her er hun:1. Kari Guttormsdtr. Hølet, born 08.06.1844 in Hovet, Buskerud; died 1926 in Røyken, Buskerud. She was the daughter of 2. Guttorm Larsson Hølet and 3. Borghild Olsdtr. Sletto. She married (1) Knut Olson nordre Berg. He was born 20.06.1839 in Hovet, Buskerud, and died 26.03.1918 in Carpio, Ward Co, North Dakota, USA. He was the son of Ola Syverson nordre Berg and Guri Syversdtr. nordre Trøgaton. She married (2) Andreas Martinsen. He was born in Røyken, Buskerud. Generation No. 2 2. Guttorm Larsson Hølet, born 1806 in Hovet, Buskerud; died 07.03.1863 in Hovet, Buskerud. He was the son of Lars Knutson Hølet and Kari Johannesdtr. søre Berg. He married 3. Borghild Olsdtr. Sletto 1838 in Hovet, Buskerud.' 3. Borghild Olsdtr. Sletto, born 20.11.1811 in Hol, Buskerud; died 07.07.1901 in Hovet, Buskerud. She was the daughter of Ola Levordson søre Sindrol and Ragnhild Pålsdtr. nordre Rue. Children of Guttorm Hølet and Borghild Sletto are: i. Lars Guttormson Hølet, born 01.02.1836 in Hovet, Buskerud; married (1) Torbjørg Hallsdtr. Haugen; born 1859 in Ulvik, Hordaland; died 1939 in Ulvik, Hordaland; married (2) Gro Olsdtr. Nyhus; born 03.12.1835 in Hovet, Buskerud; died 08.03.1907 in Hovet, Buskerud; married (3) Anne Kristiansdtr. Sanderstugu. ii. Ola Guttormson Hølet, born 03.11.1839 in Hovet, Buskerud; died 1923 in Hovet, Buskerud; married Anne Helgesdtr. Bryøyno 1869 in Hovet, Buskerud; born 06.03.1836 in Hovet, Buskerud; died Abt. 1900 in Hovet, Buskerud. iii. Pål Guttormson Hølet, born 28.12.1842 in Hovet, Buskerud; died 1843 in Hovet, Buskerud. iv. Kari Guttormsdtr. Hølet, born 08.06.1844 in Hovet, Buskerud; died 1926 in Røyken, Buskerud; married (1) Knut Olson nordre Berg; married (2) Andreas Martinsen. v. Knut Guttormson Hølet, born 15.12.1847 in Hovet, Buskerud; died 1869 in Helgelandsmoen. vi. Ragnhild Guttormsdtr. Hølet, born 17.08.1850 in Hovet, Buskerud; died 15.04.1891 in Nes, Buskerud; married Engebret Andresson nordre Nestegard 1873; born 11.11.1845 in Hol, Buskerud; died 16.06.1918 in Nes, Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Anders.Da er det noe jeg ikke skjønner. Du skriver at Kari først ble gift med Knut Olsen som døde 1918, og at hun ble gift 2. gang med Andreas Martinsen. Så langt kan alt være greit, men hun ble gift i 1870 med Andreas og da var jo Knut i live. Kan det ikke være i omvendt rekkefølge siden hun og sønnen heter Berg i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.