Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Guro Reinhart

[#23821] Svenske Jan Janson under Bendikstorpet i Vinger

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Vet noen hvor i Sverige Jan Jansen ble født rundt 1793. Han døde 18 mar 1864 i Bendikstorpet under Skandsgården i Vinger. Gift i Vinger med Lisbet Embretsdatter Lønhøyden 23 jun 1835. Lisbet født utenfor ekteskap - far Embret Andersen Hofoss fra Leieren og mor Berte Johansdatter Lønhøyden. Bertes far er Johan Pålsen (Jusoinen?) født 1724 i Svergie - vet noen hvor? Død i Lønhøyden midtre 14 okt 1809. Bertes mor Berte Mattisdatter (Pasu) Liukoinen Trøen døpt 12 jul 1732 i Brandval.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med kirkebøker, men har du undersøkt i bygdeboka. Du har jo flere gårdsnavn du kan sjekke. Kanskje står det noe der som kan hjelpe deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Guro Reinhart

Takk Berit - Jeg har både kopier av kirkebøkene og bygdebøkene her hjemme - men det står ikke hvor i Sverige de kom fra - det står bare 'svensk'. Jeg holder på å hjelpe en norsk-amerikaner med røttene sine - han er en sidegren til min slekt i Vinger, og han ville så gjerne forske videre på disse svenskene i Sverige, skjønner du. Guro

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Du kan ha nytte av et søk i EMIBAS, ved å kontakte Värmlandsarkiv. Kanskje han ble registrert da han flyttet til Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Guro Reinhart

RETTELSE!!!! Jan Janson og Lisbet Embretsdatter giftet seg 23 juni 1835 i Vinger - ikke 1825. Begge var 22 år -noe som tilsier at Jan var født rundt 1803 og ikke 1793.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Guro Reinhart

RETTELSE 2!!!! Huff - dette gikk litt for fort! Jan Jansson og Lisbet giftet seg i juni 1825!!!! Begge var 22 år! Nå ble det riktig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive