Gå til innhold
Arkivverket

[#23822] letingen fortsetter...


Gjest mette johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest mette johansen

leter etter helene håkonsen født i sarpsborg 14. august.1910. stod mest sannsynelig i metidistkirken. er det noen som kan hjelpe meg å finne navnet på helenes foreldre.?? Kan også være i vanlige kirkebøker.. er bøkene fra metodistkirken lagt ut på internett.??? takknemlig for all hjelp. hilsen mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei,bra tittel på temaet! :-)Men..., dette tror jeg du må bruke microfilm for å finne ut av, kan ikke se at den perioden du er ute etter finns på Internett.Disse filmene må du sjekke: Sarpsborg Kirkebøker, Klokkerbøker ('KLOK'). Velg filmen som er for perioden 1902-1911.Sarpsborg Metodistkirke, film nr.4 inneholder fødte 1892-1920Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette johansen

hei. sier bare tusen takk for opplysningene. skal kontakte metodistkirken i morgen den dag.. det er vel kanskje på biblioteket i sarpsborg at jeg finner disse filmene da?? takk igjen! mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, du trenger ikke kontakte noen kirke for å få tak i disse filmene. De aller fleste større bibliotek i Norge har utstyr for å lese microfilmer, og har også endel filmer i eget arkiv. Har de ikke den aktuelle filmen på ditt bibliotek kan de sikkert bestille den for deg.Det kan være et møysommelig arbeide å gå igjennom en slik film, men ettersom du har datoen så burde det gå greit å sjekke om vedkommende står registrert.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette johansen

hjelp!!! hvordan vet du det?? det eneste jeg vet er at det står i folkeregisteret i sarpsborg at helene er født i sarpsborg!! Det sjekket jeg med folkeregesteret i dag. Og jeg er 100% sikker på at hun er født 14 august 1910. hun er vokst opp hos ei 'tante' i sarpssborg. ingen vet men det ble sagt engang at hennes mor heter signe håkonsen født i 1897 i kongsberg, og bare var 13 år da helene ble født... Veit du..??? gla for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette johansen

det er akkurat den signe fra kongsberg, født i mjøndalen som muligens er helenes mor. og magda er da mormora, MEN hvordan finner men ut om akkurat denne signe kan ha ett barn som heter helene født 1910.??? jeg fant ei signe karlsen født i 1897 i kongsberg tingrett. Vet ikke om det er den riktige for jeg finner ikke ut om denne signe hadde barn eller ikke. Dette er ei vanskelig nøtt å knekke ja. Helene er i dag 94 år og ønsker at hun visste mora sitt navn. mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun kan godt være født i Sapsborg uten å være døpt der. Men hun er ikke døpt på Fødselstiftelsen i Kristiania som jeg ville funnet mest naturlig. I Sarpsborg har jeg sett i klokkerboken. (Forbehold om at jeg kan ha oversett henne, men ikke sannsynlig).Men om det var 'tanten' som bodde i Sapsborg, hvilken rolle spilte hun og vet du navnet hennes? Trolig var hun metodist utfra det andre du har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette johansen

'tanta' var søstera til magda håkonsen. tanta var født jenny marie håkonsen i kongsberg født 1874. Jenny marie, eller bare marie som hun kalte seg giftet seg med håkon oskar måhr. hun ble skilt og giftet se m. august johansen og de bosatte seg i sarp. Jenny marie overtok helene født 1910, men det er uvisst hvem som fødte helene. Helene har aldri snakket om dette til oss før nå i høst. var vel uekte barn kanskje?? mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette johansen

Beklager, skal forklare hvem magda er. Det er moren til signe håkonsen født i 1897 fra kongsberg som helene tror kan vare mora hennes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tanten er nok nøkkelen med mindre du finner dåpen til Helene. ( Om hun er født i Sarpsborg, skulle en tro at Signe flyttet til henne for å føde barnet. Men det finnes uansett en fødselsmelding på Helene.). Jenny Marie var altså gift to ganger, men hvor og når. Første mann, (Håkon) Oskar Måhr bodde hun altså sammen i Schleppegrells Gade 22, Kristiania ved folketellingen 31.12.1900 og de hadde sønnen Karl Henry født 31.01.1900.Karl Henry er ikke å finne blant ”Børn, underviste og examinerede i Religionskundskab” (tilsvarende konfirmasjon) i Metodistkirken rundt 1915/1916 med sine jevnaldrende. Jeg fant ham heller ikke blant konfirmerte i statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hva med jordmorprotokoll? Jeg mener å vite at i Sarp var der en jordmor som hette Sandell og hun holdt til i Storgaten (men tidsrom kjenner jeg ikke),hun var også kjent for Sandellsalven. I allefall så er der jordmorprotokoll. Videre så er det spørsmål om Adopsjon som må i dette tilfellet ha funnet sted etter 1916,dette er fylkesmannen som kan og skal opplyse om etter begjæring av den adopterte og av ingen andre. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kilden 'Folkemengdens bevegelse'fra Statistisk Sentralbyrå (Finnes i Riksarkivet,Oslo) kan muligens gi et svar.Alle fødselsmeldinger ble sendt dit.Dersom barnet er født i Sarpsborg bør den sjekkes. 'Fødte piker Østfold 1910' Event.'Fødte piker Buskerud,Kongsberg Byer og landdistrikt er sortert i KirkesognBør bestilles på forhånd da Riksarkivet nå har tilhold i Byarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette johansen

takk for at dere er så snille å hjelper meg! Stemmer at eldste 'bror' henry er født i kristiania.Neste søster er født i røyken 5.8 1905 og heter esther anna marie. Rart at helene ikke finnes noen sted.Folkeregisteret sa i allefall at helene er født i sarp. Er ikks sikkert ho ble døpt før rett før ho ble konfirmert??jeg skal sjekke med sarpsborg komune om de hadde en jordmor i byen i 1910.Hun kan jo og ha blitt født hjemme i pellygata..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det enkleste er vel å se hva der står i kirkeboka ved hennes konfirmasjon. Man skal ta det med en stor klype salt hva der står om fødested,regelen var den at fødested skulle førest der foreldrene hadde hjemstavn/adresse.Min kone er født i Vigmostad hjemme hos mormora men har fødested Laudal der foreldrene bodde;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette johansen

Hei. Hvis Helene står i kirkeboka i metodistkirken i Sarpsborg som konfirmant, så har ho kanskje satt navnet på de hun er vokst opp hos som 'foreldre'. Skal sjekke i metodistkirken i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og er hun ikke døpt i prestegjeldet hun ble konfirmert i så pleier det å stå noe i konfirmasjonslistene om dåpsatest og hvor den er fra. Det var ikke så enkelt at konfirmantene kunne'oppgi'foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette johansen

Fant Helene som konfirmant i 1927 i metodistkirken i Sarpsborg, MEN ikke ett eneste sted står det hvor hun er født.. ikke i kirkebøker og ikke i metodistkirken i sarp. Er det noen andre steder i sarp. det kan stå.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lise  Mette Johansen

GEIR KVAMSVAAG sier at uansett så finnes det en fødselsmelding på Helene. Jeg synes jeg har lett og ringt overalt, men finner ingenting. Og første gang Jenny Marie gifta seg med Håkon Oskar Måhr var hos byfogden i Kristiania 22/10 1898. Kanskje det er noen der ute som kan finne ut noe mer om Håkon Oskar Måhr...?? :-) Lise mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.