Gå til innhold
Arkivverket

[#23824] Ekteskap i Petrus kirke ( Sofienberg kirke) 1890/1900


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

I tema 22486 søker jeg opplysninger om min manns mormor og morfar. Jens Petter Dick Jensen f. 1871 Oslo og Ragnhild Alexandrine Eriksen f. 1873 Oslo.I 1900 bor de i Trondhjemsveien 15,b i Oslo. Da skulle de etter opplysning høre til Petrus kirke. Har ikke funnet deres giftemål, (som antas å være mellom 1880-1900) De hadde en datter født 11 mars 1900, Astrid Anna Mathilde, og en sønn Arne,født ca 1910. Vet ikke hvor barna er døpt. Lurer på om noen har mulighet for å se etter i kirkebøkene for meg. Takk for gode råd fra tidligere debatt om hvor kildene kan være. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg har fått bekreftet at Jens Peder Dick Jensen med hustru Ragnhild Alexandrine og datter Astrid Anna Mathilde fortsatt bor i Trondhjemsveien 15 b, i 1905. ( Oppslag i Oslo Byarkiv) Lurer på om noen har tilgang til kirkebøker for Petrus kirke og kan hjelpe meg med oppslag omtrent fra 1895-1900. ( giftemål for foreldrene og mulig barndåper) Astrid Anna Mathilde skulle ha hatt flere søsken som døde små. En bror , Arne Jensen f. ca 1908,på Valhallen på Grorud. ( Har fått bekreftet at familien bodde her ca 1909) Mormor og morfar til Astrid bodde i Markveien 55, og giftemål, kan da muligens ha foregått i en annen kirke. ( Hva med Paulus menighet?, her ble noen av barna fra Markveien 55 døpt. Alle opplysninger om denne familien er kjærkomne. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Carsten Schanche

Set at du ikke finner vielsen til Jens og Ragnhild i en annen debatt. Har du sett på merknaden ved dåpen til Astrid. Jeg tyder ikke hva det står. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tusen takk til deg igjen for hjelp, Carsten! Jeg satt nettopp med gamle slektspapirer for å prøve igjen om jeg kunne finne kilder som har med vielsen til min manns morfar og mormor.Ser at vielsen må ha vært trolig mellom 1895 og 1900 , da min svigermor ble født 11 mars 1900, dåp 13 mars samme år.Dessverre greier jeg ikke tyde bemerkningen, men jeg synes det står noe om attest fra Byfogeden?Flere av faddernavnene er kjent for meg.Søsken av paret er fadere.Jens Peder Dick Jensen var typograf i Dagbladet i over 40 år, og tilhørte nok radikale krester. Kan godt tenkes at han meldte seg ut av statskirken og ønsket en borgelig vielse. Han var også ansatt i Kommunistbladets trykkei, hvor han var til nedleggelsen , og gikk så over i Samtrykk, der han forsatt arbeidet i 1929. Han levde til 6-10 1939, begravet på Fagerstrand Nesodden 11-10-1939. Ragnhild Alexandrine døde i 1912 fra to barn, Min svigermor, Astrid Anna Mathilde og en bror Arne Jensen, f. ca 1910,d. i 1930, Majorsturen , Oslo. Det var flere barn i ekteskapet. Disse døde som småbarn.Håper noen kan hjelpe med å tyde merknaden i kirkeboka. Prøver å lese i 150% forstørrelse, men får ikke tak i teksten der dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den klokkerboka også. Da ser det ut for meg som årstall skal være 1895, i den andre merknaden, og jeg mener det står att. fra Byfogden. Jeg har tenkt den tanken før, men har ingen mulighet til oppslag i de originale kilder. Har du tilgang til denne kilden med vielser hos byfogden? Ville blitt veldig glad for oppslag i så fall!Utrolig at jeg fikk denne hjelpen etter så mange års leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Gunn,Jeg ser på vielsene på siden før at det er flere som har giftet seg borgerlig. Der har presten skrevet 'Att[est] fra Byforgden fremlagt'. Det står det nok i linken under (3) her også (Astrids dåp). Datoen er jo viktig her, men det er ikke lett å se om det er 17 juni eller 'V[iet] 7 juni' slik at V og 7 står tett ved sden av hverandre. Men jeg har landet på at det nok står '17 juni 1895 borger-lig vielse. Att fra Byfogden fremlagt'. I margen står det en parantes som jeg tolker som (2B), som man gjenfinner på mange av de andre også. Det er ikke godt å vite hva det betyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, Kristinn. Denne tolkningen ser bra ut synes jeg! Da må jeg vel til arkivet med borgelige vielser som er nevnt under Vigrust net?Har dessverre ikke mulighet til selv å gjøre oppslag der. Takk for god hjelp så langt!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten tilleggskommentar til innlegg 8: Det som står i parentesen (2B) skal nok bety 2 barn. Det kan enten tolkes som at Astrid er parets andre barn, eller at de har to barn fra før. Liknende parentesmerknad står ved flere innførsler. Bokstaven B er konstant, mens tallet veksler (2B, 3B, 6B osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den opplysningen , Oddbjørn.Det var flere barn i familien. Vet om en Else som døde som liten av en nyresykdom. ( Etter familiehistorie skal flere småbarn være døde av samme sykdom)Ellers hadde Astrid en bror, Arne Jensen som døde i 20 års alder, mens Astrid var i Canada.( Han var gartner på Majorstuen.)Hvor mange søsken det egentlig var i familien vet vi ikke, Men tror nok det både var eldre søsken av Astrid . Det gikk 5 år etter vielsen før hun ble født, og ca ti år mellom Astrid og lillebror, Arne.Ikke lett å lete etter utmeldte av statskirken, som nok Jens Peder Dick Jensen var.Barna er døpt i kirken ser det ut til ( Muligens Petrus) Men også Grorud er en mulighet, for der bodde familien da Ragnhild Alexandrine døde. Mener at Astrid ble konfirmert i Grorud kirke, men har ikke funnet konfirmasjonen til nå. Jeg har ellers vært aå heldig å få låne gamle brev fra Astrid til hennes far skrevet mellom 1914-1932, da hun kom hjem fra Canada. I brevene har jeg fått god hjelp til å finne mye om slekta. Pluss en rekke fine bilder. Alt funnet hos Astrids eneste datter, på et loft-Takk for hjelp i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror nok fremdeles at referansen '2B' skal bety 2 barn. Min erfaring er imidlertid at når antall barn er innført i kirkeboken, er det barn som på det aktuelle tidspunktet er i live, som telles.Ellers er jo Jens Petter Dick Jensen interessant for meg også. Hans far - som vel også het Jens Petter Dick Jensen - var nemlig 5-menning til ikke mindre enn 3 av mine tippoldeforeldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for opplysninger! Jeg tror nok at et tidligere barn av Jens Peder og Ragnhild Alexandrine må være død før Astrid Anna Mathilde ble født. Her ser du familien i Trondheimsveien 15 b. i 1900-tellingen: LenkeAstrid er nevnt med helt rett fødselsdato, og ingen søsken er med i tellingen?I 1905 har jeg funnet familien på samme adresse kun med Astrid Anna Mathilde som oppført barn.( I Oslo Byarkiv)Mormor og morfar til Astrid, Anna Anderson og Anders Erikson bodde i Korsgaden 26 i 1900,han var også gårdeier i Aker og eide Hellerud gåd, Øvre gård nr. 143 i Østre Aker på samme tid.Her bodde også Jens Peder og Anna i perioder, helst på sommertid.Mellom 1905 og 1912, bodde Rangnhild Alexandrine på gård Valhald, under Haugen Østre, på Grorud. Jens Peder hadde fortsatt et bosted i byen, men besøkte familien i helgene. Alt dette fremgår av private brev, som jeg har fått kopiert.Astrid A. M. Dick Jensen ble sendt til en privat pikeskole i Asker da moren døde i 1912. Hun bodde hos en pleiefamilie , venner av foreldrene.Lillebror Arne, vokste opp hos søster av moren og to voksne kusiner, på Majorstuen. Der fikk han som ung eget gartneri, men døde alt 1929, som nevnt.Du og min mann er jo fjerne slektninger, så det er litt artig dette.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden Jens Peder Dick Jensen også er din fjerne slektning, Oddbjørn, legger jeg inn familien med min manns farmor og farfar, her i Oslo i 1900-tellingen: LenkeSom du ser av fadderlisten ved dåpen til Astrid Anna Mathilde er både Farmor , nevnt som kone Mathilde Jensen, pluss onklel på fars side, Andreas Jensen, murer, og tante Signe Jensen.Om du ønsker flere opplysninger om dine fjerne slektninger, så har jeg mye om familien. Takk for opplysninger som du også har gitt meg privat om Jens Peder Dick Jensens d. eldres aner i Risør-området.Dette kan vi jo ta privat.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Jens Peder Dick Jensen d. e. med familien i Oslo i 1875-tellingen også. LenkeEldste datter Anna Sophie Catharina Jensen ble senere en kjent kristen arbeider og virket blandt de fatteig i Grønland menighet i Olso.Hun utgav flere skrifter på Indremisjonens forlag. I 1947: ' Nådens Undere' Virklighetsbilder fra det mørkeste Oslo. Så kontrasten var stor til broder Typografen som meldte seg ut av kirkesamfunn.Anna Jensen døde 1955, begravet 15 jan. Hun gikk under navnet: ' Grønlands engel'.Bare som en artig historie.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant!Jo, Jens Peder Dick Jensens farsslekt går via Risør til Næs/Baaselands verk i Holt ved Tvedestrand - og de felles stamforeldrene er hammermester Gustav Lucassen (opprinnelig svensk) og Karen Eriksdtr. (ant. fra Bamble).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.