Gå til innhold
Arkivverket

[#23825] Smed Johannes Jonassen Strand, født ca 1819 -30 gift med Gertrud Haldorsd,Foldal


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Jeg har nå gått gjennom alt skrevet materiale jeg kan finne i Altas historie uten å finne dataer på hvem Johannes Jonassen Strand var sønn av, eller nøyaktig når han ble født eller hvor han ble født osv, heller ikke i kirkebøkene, det står blankt.Det står slik i historiebøkene:Johannes Jonassen Strand kom til Kåfjord Verk fra Trøndelag og jobbet som smed.Jeg finner han i 1865. Da jobber han en liten stund som oppsitter på Garigia fjellstue. Her står det at han er født i 1819 og gift med Gertrud Haldorsdatter født i 1831 i Foldal. De har da barna:Johan Erik 13 år, Haldor 10 år, Anna Bertine, 9 år, og Oline K, 4 år (ble bare kalt for Lina).Hans eldste sønn Peder Johannesen Strand bor som fostergutt hos Erik Kristensen og Elen Andersdatter i Talvik. Jeg er ikke sikker på om Johan Erik, født 1852 og Peder Johannesen Strand født 1850 er Gertrud sine sønner, jeg finner dem ikke døpt i Alta.I 1875 jobber Johannes som smed på Kåfjord verk, og da har de fått en datter til: Josefina Strand, 1867.Historikk om Oppsitterne på Garigia Fjellstue (Kilde Gargia Fjellstue):Johannes blir enkemann og gifter seg på nytt med Oppsitter på Gargia Fjellstue svensken Carl Isaksons enke. Enken het Elise Grete Raamba. Johannes og Elise Grete får en datter, Lovise Ivara, 1883Johan E. Strand født 1853, var fisker og overtok i 1901 som oppsitter på Gargia Fjellstue i Alta etter faren Johannes Jonassen Strand (I 1900 står det at han var født i 1830)I 1900 losjerer denne familien fra Tronheim hos Johan Erik:???? Stykken, Clara Stykken og Gerhard Stykken (Stücken)Innlegg sakset fra Anbytarforum:Har noen kjennskap til artistfamilien Stücken eller von Stücken som holdt til i Sverige mellom 1850 og 1900? Et kvinnelig familiemedlem het Wilhelmine (også kalt Mina) og skal ha vært født i 1849. Hun var linedanser og slo seg ned i Norge.En mann som trolig er av samme familie, men som jeg ikke kjenner fornavnet på, bodde i Trondheim rundt 1900. Han oppgir ved folketellingen dette året at han var født i Sverige 1862. Hans kone het Clara (f.1868) og skal ha vært fra Tyskland. De hadde sønnen Gerhard som var født i Sverige 1886. I 1900 turnerte de i Finnmark, trolig som en selvstendig liten artist-trupp. Som yrke oppgis komediant for alle tre.Er det noen som kjenner til Johannes Jonassen Strand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Har ikke blitt noe klokere mht hvor Johannes Jonassen Strand er født, men siden han jobbet ved Kåfjord kobberverk, vil jeg tipse deg om at Statsarkivet i Tromsø har privatarkivet etter kobberverket. Hvis du går inn på hjemmesidene til Arkivverket (www.arkivverket.no)og klikker deg inn på statsarkivene og deretter på Statsarkivet i Tromsø, vil du under en link til privatarkivene finne katalogen (se under bergverk), dvs. oversikten over hva privatarkivet etter kobberverket inneholder (pdf-format). Kanskje det finnes noe om arbeiderne i arkivet? Mvh Grethe Flood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk for tipset, Grethe.Anna Bertine er født i Kautokeino, så han jobbet sikkert i Bidjovagge gruver en periode. Det er jo mulig han har reist nordover gjennom Sverige og Finnland og kommet over grensa ved Kautokeino.Hilsen Gry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Noen mulige ledetråder:I Innset finnes gården Strand. Jeg har sjekket bygdeboka men finner ikke Johannes Jonasen der. Hans far kan være utflyttet til FolldalInnset har jo sit kobberverk og derfor også bergsmederNavnet Jonas er et ofte nyttet navn i bergmannsslekter på Innset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg sitter nu med fragmenter fra Alta / Talviks historie bind 1 av Bjørgan som kilde:Peder Johannesen Strand, sønn av Johannes Strand som kom nordover fra Trøndelag til Kåfjordverket. Han ble gift med Oliva fra Aronnes og fikk seg gård....(Det vil si at dette ikke er smeden Johannes Jonassen Strand). Jeg kan ikke finne noe hverken på Oliva eller Johannes og det er merkelig for i den perioden er jo det meste registrert i Alta / Talvik.Det står videre om Peder Strand at han døde i snekred, 48 år gammel i 1894 (kilde: papirer fra hans datterdatter som døde for 3 år siden, 93 år gammel), så da må han være født i 1846.Det står videre at han var en av bygdas mest driftige og velstående menn. Han var høvedsmann på en fembøring og hadde 4 mann med seg.En gang ved juletider forliste de, men greide å svømme til land, men der bodde ikke folk. En av karene ble dårlig og ba de andre levne han. Peder Strand tok mannen på ryggen og bar han over fjellet og til bygda vintertid,står det.Men hvor i all verden er det blitt av alle dataene fra vielse av Johannes og Oliva fra Aronnes i Alta, og Peder sin fødsel og dåp?Og det hadde vært morro å vite hvor fra Trøndelag Johannes Strand kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Glemte å få med at i de samme notatene fra datterdatteren til Peder Strand står det at Johannes Strand var sønn av Futen Andreas Strand som døde under 'svartedauen' i 1807Hilsen Gry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.