Gå til innhold
Arkivverket

[#23826] Tomseth - fra Trondheim til Amerika i 1903


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg strever med å finne ut hvor det ble av etterkommerne til Olaus og Peternelle Thomseth i Trondheim. Her er de i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61601&variabel=0&postnr=12678&fulle=true&spraak=n>LenkeHer er Peternelle (en heller sjelden variant av navnet er brukt her!) med noen av barna i 1875: LenkeEi av døtrene, Ovedia Pauline, var i tjeneste i 1875: LenkeSønnen Karl Oscar var gift: LenkeEnka etter Karl Oscar, Jensine, dro med fire barn til Amerika i 1903:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har prøvd meg fram litt, og kom over en mulighet til å se navn på 1930 Census, og Oscar J. Thomseth dukket opp i Hennepin, Minn. Jeg har lagt inn et spørsmål under Hennepin county, og håper noen vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar J. Thomseth er i census 1930 bosatt i Minneapolis (19th Avenue North). Han er politimann og innvandret 1902. Han er 37 år, og ble gift første gang når han var 26. Han er født i Norge av norske foreldre. Kona er Irene S. - 39 år født i Minnesota. Hennes far var født i Wisconsin, hennes mor var født i Tyskland. Irene S. ble første gang gift når hun var 19. Irene S. har datteren Marcella L. 17 år. Født i Minnesota. Marcellas far var født i Indiana. Oscar J. og Irene S. har sønnen Jerry O. som er 3 måneder gammel. (Tellinga er gjort 4. april 1930.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok sønnen fra 1930............. Name: JERRY K. THOMSETHBirth Date: December 29, 1929Birth City: MINNEAPOLISBirth State: MINNESOTADeath Date: November 29, 1997Death Place: MINNEAPOLIS, HENNEPINState File Number: 1997-MN-034790Mother's Maiden Name: SUERTH----------Oskar ble nok ikke så gamle karen..............Name: OSCAR J. THOMSETHDeath Date: 12/22/1931 00:00:00Death Place: HENNEPINState File Number: 022413----------Database: Minnesota Cemetery Inscription Index, Select CountiesName: OSCAR J. THOMSETHComments: VET. WW ISection: H 238 3-----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar Thomseth er å finne som nokså nytgift i Minneapolis i 1920 - samme frue og stedatter som i 1930 - De bor hjemme hos Oscars svigerforeldre. Oscar har ingen egne barn i 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for opplysningene! Jeg så navnet til Jerry i Census 1930, og ut fra detaljene du har funnet, ser det ut for at han var min firmenning. Må prøve å finne ut om han hadde familie. Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I telefonkatalogene finner jeg 5-6 personer i St.Paul/Minneapolis med etternavn Thomseth. Jeg prøver kanskje å sende dem et lite brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en mann ved navn 'Donald Curtis Brost' - som er født 1. april 1922 - han dør i Hennepin County i Minnesota 30. sept. 1992. Hans mor het i Tomseth til etternavn.(Dette i følge http://people.mnhs.org)Ved å lete opp den godeste Donald Brost i census 1930, finner vi at han bodde i Minneapolis sammen med sin 35 år gamle norskfødte mor ESTHER L. Brost, som innvandret i 1903. (Jeg er brennsikker på at vi her snakker om Astrid Thomseth). Esther L. Brost giftet seg første gang som 25 åring. Hun er i 1930 gift med Casper P. Brost som er 39 år, og gift første gang som 28 åring. Casper er født i tyskland av tyske foreldre. Sammen har de sønnene Robert T. Brost 9 år og Donald C. Brost 7 år.I 1920 censusen bor Esther L. Brost som nygift 25 åring sammen med sin mann Casper 28 år i Minneapolis. De har ingen barn ennå. MEN - tenk ! Esthers bror bor sammen med dem. Broren til Esther er ugifte Arnold Tumeselte han er 22 år. (Jeg er brennsikker på at Arnold = Ørnulf). Arnold og Esther sies å ha innvandret 1904. Det er en person ved navn ARNOLD THOMSETH som dør i Minnesota (Hennepin County) 13. okt 1929 - kanskje dette er Ørnulf ? CASPER PETER BROST - Birth Date: 01/01/1900 - Death Date: 03/30/1955 - Death Place: HENNEPIN - Mother's Maiden Name: WITCHALK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette Astrid Thomseth?Name: ESTHER LAURA BROSTBirth Date: 05/31/1894 00:00:00Death Date: 05/29/1977 00:00:00Death Place: HENNEPINState File Number: 011120Mother's Maiden Name: KRISTOFFERSON ----------Name: Esther BrostSSN: 474-22-5564Last Residence: 55427 Minneapolis, Hennepin, Minnesota, United States of AmericaBorn: 31 May 1894Last Benefit: 55416 Minneapolis, Hennepin, Minnesota, United States of AmericaDied: May 1977State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Dette ser interessant ut! Jeg ser du har trening! Jeg har også lært meg at en må ta høyde for diverse avvik både i navn og årstall, men har arbeidet mest med Norge. Nå skal jeg på jobb, men skal arbeide videre med dette i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har funnet en Brost med telefonnummer i Minneapolis, og som i hvertfall har samme navn som en av Esters (Astrids) sønner. Jeg har sendt av gårde et høflig brev, og håper jeg får svar. Ellers skal jeg ta en tur på biblioteket neste uke og sjekke kirkebøker for Trondheim - bl.a se om jeg kan avklare om Jensine Thomseth var født Kristoffersen, som det framgår i innlegg 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I dag har jeg sjekket klokkerboka for Domkirkens sogn i Trondheim, og fikk bekreftet at Jensine Thomseth var født Kristoffersen (se innlegg 9). Fant dåpen til tre av barna: Oskar Julius, Astrid Lovise (derav Ester L.) og Ørnulf. Reidun fant jeg ikke i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg glemte å ta med en viktig detalj med Astrid Lorenze, alias Ester Laura: Det går fram av klokkerboka at hun var født 31. mai 1894!! Da stemmer jo alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Ville bare fortelle til min gode hjelper Jon at nå har jeg fått kontakt med familien Brost i Minneapolis, og det var de rette folka! Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.