Gå til innhold
Arkivverket

[#23833] Alder i folketellingen anno 1865


Gjest Frode Torske
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Torske

I folketellingen av 1865 oppgis alder på personene. Når jeg tar denne alderen og beregner fødselsåret får jeg veldig ofte 1 år tidligere fødselsår enn andre sekundære kilder (les: bygdebøker). Siden dataene i folketellingen er pr. 31-12-1801 kan jeg ikke se at tidspunkt på året de er født kan spille noen rolle. Er det noen som har gjort lignende observasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Instruksen for 1865-tellingen forutsetter at alder oppgis i 'påbegynt' aldersår. D.v.s. alle født i 1865 får oppgitt alder 1 år, selv om ingen av dem 31. desember 1865 hadde passert sin første fødselsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Tillegg til siste innlegg. Dette var vel den vanlige måten å regne alder på på den tiden - altså å regne påbegynte år i stedet for avsluttede år, slik vi gjør i dag.Hvis det står at noen er 28 år, betyr det at de er _i_ sitt 28ende år. Dette gjelder vel også for alder som er oppgitt i kirkebøkene på denne tiden. Noen som vet når det ble vanlig å regne slik som vi gjør i dag?mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Torske

Takker for svar. Jeg hadde en mistanke om at man nok oppga alderen inklusive det året man var i, dvs. jeg er fylt 42, men er i mitt 43. år. Nå som dere har bekreftet at det forholder seg slik var det heller ikke vanskelig å finne dokumentasjon på det: Om 1865-tellingen, Specialliste for byerne, side 2 og 3. Der står det klart i overskriften for alder 'det løbende år iberegnet'. Jeg burde jo også ha klart å ta det på alderen til nylig fødte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (4): Dette med alder i ulike kjelder har vore drøfta i slike forum før, utan at nokon har kunna svara sikkert (bortsett frå der det finst ein instruks, som i folketeljingane). At folk i folketeljingane gjer det slik det var 'vanleg' på den tida, er det vanskeleg å finne haldepunkt for.Eg har undersøkt dette litt i kyrkjeboka for Volda 1741-1600. For barn som er yngre enn kyrkjeboka, har eg leita fram dåpsinnførsla for å samanlikne alder med innført alder. Det er snakk om vel ca. 85 tilfelle, med alder frå 1 til 16 år. Med eit par unnatak som må vere feilskriving (t.d '4 år' er 5 år 8 mnd), har presten rekna fyllte år, men somtid runda litt av slik at '4 år' kan vere 3 år 10 mnd. Det er nett slik vi gjer i dag.For dei som er under 1 år, har han gjeve alderen i dagar, veker eller månader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.