Gå til innhold
Arkivverket

[#23838] Peder Olsen (Berg), f. 1868, Bø i Vesterålen


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne anene til min oldefar, Peder Olsen (Berg)? Han er i folketellingen for 1900 gift med Amalia Hansdatter som er født i 1874, og de er bosatt i Tana. Der står det at Peder er født i 1868 i Bø i Vesterålen. Jeg vet også at han senere i livet flyttet tilbake til Nordland, og skal ha bodd på Unnstad.Amalia og Peder hadde mange barn, bl. a. min farmor, Ingeborg Lovise, som er født i Tana i 1906. Jeg tror også at de i en periode bodde i Berlevåg.Min farmors pikenavn var Berg. Jeg vet ikke hvor dette navnet kommer fra, men det er muligens et navn de har tatt senere. Jeg ville være veldig takknemlig hvis noen hadde flere opplysninger om Peder og Amalia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Fam.search: Peder Ingvald Olausen f. 24-8-1868 og døpt 1-1-1869 i Dverberg med foreldre Olaus Severin BERG Olsen og Kristene Elise Olsen. Hvis det er han så er han her i 1875 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71872&variabel=0&postnr=506&fulle=true&spraak=n>Lenkeog hans far i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Peder Ingvald var bror til min bestefar, Ove, jeg har ikke klart å lokalisere Peder. Hans far var døpt Olaus Severin Berg. Alle barna brukte Olsen som etternavn. Dette var interessant. Mvh JOhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for svar, Carsten. 'Min' Peder skal være født i Bø i Vesterålen, og Dverberg ligger vel på Andøya, gjør det ikke? Derfor tviler jeg på at det er den samme. Ellers så stemte jo det andre veldig bra, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Ja, jeg lurer på om det kan være han. Hvis det er noen som har en bygdebok e.l. fra Bø, og kunne ha slått opp for meg for å se om det står noe om hvor det ble av denne Peder (lenken i innlegget over), ville jeg vært veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Fant akkurat ut at det ikke er han. Jeg fant anetavlen hans på internett, og han het Johan Peder Olsen. I 1900-tellingen er han ført opp som Johan Olsen, på samme gården som i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Siden jeg ikke kan finne noen mulige kandidater i folketellingen 1875 ved å bruke de opplysningene jeg har fra tellingen i 1900 (i alle slags varianter...), kunne det vært interessant å finne ut noe mer om Peder Ingvald Olausen fra Dverberg, som Carsten nevnte. Er det noen som vet noe om han? F.eks. hvem han evt. giftet seg med?Det hender jo at det er feil i folketellingene, så det kunne vært greit med flere opplysninger før jeg avskriver ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jeg har forsøkt å lokalisere Peder Ingvald Olsen de siste 15 år, uten resultat. Bygdebokforfatteren har heller ikke funnet flere opplysninger. Både hans søster, Kristine (Kitty) og hans onkel Christian havnet i Finnmark, hhv. Vardø og Hammerfest. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Hei igjen! Jeg begynner å tro at dette muligens kan være den Peder jeg leter etter. Jeg kikka litt på kartet og fant Dverberg der Peder Ingvald er fra.Nå stod det Bjørnskind, Dverberg, i folketellingen, og jeg oppdaget at ikke langt fra Bjørnskinn ligger det et sted som heter Bø. Kanskje jeg rett å slett har sett etter feil Bø? Nå lurer jeg bare på om dette kan regnes med eller har blitt regnet med til Vesterålen?Hvis du har leita etter han i 15 år, John, så hadde det jo vært litt artig om det var den samme. Jeg skal prøve å høre litt med ei tanta av meg, kanskje i løpet av helga, om hun har noen flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Jeg er født på Andøya, Peder hjemsted var Åknes og ligger ca 7-8 km fra Bø på Andøya. Mine besteforeldre bodde i barndomshjemmet til Peder. Jeg har lett etter Peder og en bror, Odin, uten resultat. Søsteren Kristine kalte seg Kitty og er i ft. 1900 oppført med ektemannens navn - Unsgaard. Jeg vet ennå ikke riktig hvordan jeg 'datt' over henne. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Jeg finner det vanskelig å forstå opplysningen om fødested anneledes enn Bø kommune eller Bø kirkesogn (Bø kommune er delt i to kirkesogn, Bø og Malnes). Det finnes foruten gården Bø på Andøya også gården Bø i Sortland og alle ligger jo i Vesterålen. Har funnet en Peder Olsen i Ft1975 på gården Haugsnes, BØ, f.1866 som ikke er nevnt hverken i 'Bø Bygdebok' eller 'Bø Slektshistorie'. Dette kan være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg fant den Peder du nevnte. Han er født i 1865, mens den Peder jeg leter etter skal være født i 1868. Det kan selvfølgelig være den samme allikevel, og at det er feil i en av tellingene. I tellingen for 1900 fant jeg en Peder Olsen f. 1865 på gården Gimstad. Jeg lurte litt på om det kunne være den Peder du nevner? Jeg er forøvrig helt enig med deg at det sannsynligvis med 'Bø, Vesterålen', er ment Bø sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Den Peder Olsen du finner på Gimstad er ikke den samme. Denne Peder het Per Andreas og var fra Gimstad og bodde der hele sitt liv. Gikk i klasse på folkeskolen med et av hans barnebarn. Den Peder som finnes på Haugsnes 1875 er ikke nevnt i den søskenflokken han tilhører i Bø-bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Dette var interessant. Det ser ut til at Peder fra Haugsnes er den mest aktuelle kandidaten nå. Jeg skal se hva jeg kan finne ut etter å ha snakket med min tante, ant. på mandag. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk for linkene, Tor. De var veldig nyttige. Jeg registrerer at Bø på Andøya også er avmerket på dette kartet.Pål: Jeg vet bare at kona til Peder het Amalia/Amalie Hansdatter og var født i 1874. Jeg vet ikke hvor hun er fra. Finner jeg ut av det, skal jeg se om jeg får undersøkt noe mer om Peders opphav den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for at du sjekket dette! Nå vet jeg i alle fall hvor Amalia kommer fra. Jeg så på en oversikt over kirkebøker fra Tana, og det ser ikke ut som det finnes noen opplysninger om vielser i den perioden Amalia og Peder må ha giftet seg, ca. 1892-1895. (den eldste dattera, Ida, hadde Amalia før hun giftet seg med Peder)Så det blir kanskje ikke lettere å finne ut noe mer om Peder den veien, men nå har jeg jo et mye bedre utgangspunkt når det gjelder Amalia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk, Britt!! Jeg er litt ny på det her, så jeg kjente ikke til disse kildene. Du har funnet de rette personene for meg! Ingeborg Lovise, min farmor, er ganske riktig født den 1. august, og jeg har en tante som heter Ida Adeleide, tydeligvis oppkalt etter sin tante.Jeg tror også jeg fant dåpen til Lovise Josefine Amalie der. Jeg går ut fra at navneskikkene hadde begynt å endre seg litt på denne tiden, for hun heter Hansdatter/ Hansen til etternavn, mens faren heter Lars Hansen.Moren heter Ingeborg Birgitte, og jeg har alltid hørt at farmor egentlig het Ingeborg Lovise Birgitte, men at det hadde blitt et eller annet galt ved innføringen av navnet i kirkeboka. Det gale er tydeligvis at Birgitte ikke har kommet med.Jeg ser også at det står at Peder Berg Olsen er født i 1865. Det øker sjansen for at den Peder Olsen Pål fant på Haugsnes i Bø er den rette.Tusen takk til dere begge for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Kanskje jeg kommer med mere forvirring her. Fant en Peder Berg Olsen hos Family Search, men han er født i Lødingen , må lime inn sia, kan ikke lage lenke her : Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Peder Martin Berg Sex: M-------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 14 Sep 1865 Place: Christening: 29 Oct 1865 Place: Lodingen, Nordland, Norway-------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Ole ANDERSEN Mother: Maren Anna PEDERSDR-------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch Number: C427472 Source Dates: 1840 - 1866 Film or Fiche Number: 125208 Collection Details: Tjelldsund; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.