Gå til innhold
Arkivverket

[#23838] Peder Olsen (Berg), f. 1868, Bø i Vesterålen


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Takk for tipset, men jeg tror ikke det er han. Han finnes nemlig (ser i alle fall ut til å være den samme) på samme gård både i 1875 og 1900-tellinga.Svigerforeldrene til Peder, Lars Martinus Bertinus Hansen f. 1841, og Ingeborg Birgitte Enoksdatter f. 1834, flyttet til Tana fra henholdsvis Hadsel og Øksnes. Disse stedene ligger vel nær Bø, så kanskje det er en sammenheng der.Jeg så forresten at i kirkeboken fra Tana, i dåpsoppføringene for barna til Peder, står det 'Peder Berg' i rubrikken for fornavn på far, og 'Olsen' i etternavnsrubrikken. Dette er gjennomført hele veien. Vet ikke helt om det har noen betydning, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Fant Ingeborg Bergitte i Bd. I av Øksnes-bøkene. Hun er yngste kjente barn av Enok Hanssen f. 1800 og Anna Marta Danielsdtr. f. 1805. Begge foreldrene er f. i Hadsel. Ingeborg er f. på gården Sør-Rygge i Øksnes. Hører nå til Bø kommune. Foreldrene har bare bodd på Sør-Rygge en kort periode fra ca. 1830. De tre yngste av 7 barn er f. der mens de andre er f. i Hadsel. De flyttet senere tilbake til Hadsel. Enok Hanssens foreldre: Hans Tøgersen/Karen Nilsdtr. Anna Martas foreldre: Daniel Olsen/Ragnhild Paulsdtr. Det er forøvrig ikke langt til Sør-Rygge fra Haugsnes, BØ, heller ikke til deler av Hadsel kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

John: Ja, det er ikke så rart det var vanskelig å finne henne når Amalie Hansdatter plutselig blir til Lovise Larsdatter! Eller omvendt...Nå har jeg endelig funnet Peder Olsen. Desverre er det ikke han fra Dverberg. Jeg besøkte en tante av meg i dag, og hun hadde navnet både på foreldrene og søsknene hans. Han var født i/på Ibestad i Troms.Her er han i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61917.wc2&variabel=0&postnr=753&fulle=true&spraak=n>LenkeHer er foreldrene, som har flyttet til Buksnes, i 1865: LenkePeder oppholder seg ikke der på det tidspunktet, men jeg antar det er han som er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.