Gå til innhold
Arkivverket

[#23843] Lægereid og Lærdal


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Hans Thomassen f.1831 i Lægereid, Sogn og Fjordane står det i FT 1865, I FT 1875 står det at han er født i Lærdal. Er det samme sted ? Han var gift på Skaftnes, Vestvågøy, Nordland med Inger Sebine Abrahamsdatter. Jeg kan ikke finne opphavet hans, han hadde muligens en søster som het Fredrikke 1838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja det er det nok. Men når du på DA kan søke i kirkebøker over eks. fødte i Sogn og Fjordane, er det da ment hele fylket, eller er det innskrenket til ett mindre område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Det nærmaste eg kom ved søk på sffarkiv.no var ein (uekte!) Hans Lem Thomass. Svalem f. 1827 av foreldre Thomas Erichs. & Kari Erichd.Kanskje ein god kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hans er blitt 'et år yngre' i FT1900, der han er nemnd f. 1835: LenkeHar sett større avvik i alder enn 4 år også, uten at eg kan gi deg et godt eksempel her og nå.Kanskje det sit nokon med bygdebøker for området som kan sjekke omk desse personane er omtalt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Tusen takk for hjelpen Gisle. Jeg er sikker på at dette må være rett person. Er det noen som har gjeldende bygdebok ville jeg satt pris på om noen kunne se etter 'mine personer' der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Foreldresøk på FS kan være et bra startsted:52. CHRISTEN THOMASEN - IGI Gender: Male Christening: 24 DEC 1831 Laerdal 53. HANS THOMASEN - IGI Gender: Male Christening: 30 JUN 1833 Laerdal, 54. LUDVIG THOMASEN - IGI Gender: Male Christening: 18 SEP 1836 Laerdal, 55. FREDRIKE KIRSTINE THOMASEN - IGI Gender: Female Christening: 08 JUL 1838 Laerdal, 56. FREDRIKKE KIRSTINE THOMASEN - IGI Gender: Female Christening: 07 FEB 1841 Laerdal, 57. LUDVIG LEM THOMASEN - IGI Gender: Male Christening: 15 NOV 1843 Laerdal, 58. LUDVIG THOMASEN - IGI Gender: Male Christening: 16 SEP 1849 Laerdal,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg vet ikke egentlig tidspunkt for flyttingen, men jeg har sett denne siden og tror at det må være riktig.Men den 7/6-1833 var det ikke født noen Hans Tomasen. Den eneste Hans T. som ble født i 1833 var sønn til Tomas Olss. Nornes og Marta Erikd.Han var født 11/11-1833I 1827 var det en Hans Lem Thomassen., og han hadde en søster, Fredrikke se innlegg nr.9 den første lenken. Men det behøver jo ikke være en søster, det kan jo være en kusine og feks. at de to Hansene er fettere. Men jeg vil kanskje holde en knapp på den første Hans.Jeg vet at han giftet seg med Inger Sebine Abrahamsd. i Hol, Buksnes i 1852, jeg har ikke fått sjekket vielsen i kirkebøkene, pga.at de er tapt i brann. Men dette er jo egentlig spekulasjoner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdebok for Årdal, bd. 3 (Krossen) står det (s. 203) at Thomas Eriksen Lægreid og Elisabet Kristendotter (Nundal) i 1833 fikk sønnen Hans. Det står videre at denne Hans reiste til Nordland i 1849. Denne bygdeboka inneholder nok en del feil og unøyaktigheter, men dette styrker vel det som allerede er blitt en hovedhypotese?Ingunn sier i forrige innlegg at det ikke ble født noen Hans Tomasen i 1833, men uten å si hva hun bygger på. De kirkebokdataene som Fylkesarkivet har lagt ut på nettet er meget ufullstendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg nevnte at det bare var født EN Hans Tomasen i 1833, og det var for at jeg bare fant en på Døypte Sogn og Fjordane 1669-1895 under kirkebøker i Digital Arkivet.Nå har jeg søkt etter den Hans Tomasen som Knut nevner i samme arkivet og jeg kan ikke finne ham. Men jeg er åpen for at dette er riktig Hans, om det er som du sier at det er store mangler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Dette ser ut som at vi har med eit oldebarn av Stevelin Sørenson Lem på Årdalstangen å gjera, han var både kræmar, gjestgjevar og bonde av Tangen og Tolsgard Gard/plass.Stevelin fek ein son med Gjertrud Eriksd., Erik Stevelinson. Erik vart gift to gonger, i fyrste ekteskap fekk han faren til Hans. Dette i korte trekk om Hans Tommasson Haugen Lægreid som mest enda i Lofoten, kan ikkje sjå nokon andre frå den tida.Detaljane frå Hans til Stevelin er omfattande så det kreves sin plass til å skrive det ned nu.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Tusen takk, da prater vi vel om Hans som er født 7-6-1833. De fikk også en datter Fredrikke Kirstine f.1841. Vet du noe om de fikk flere barn. Hvorfor er kirkebokdataene så ufullstendige ? Er kirkebøkene uleselige ? Lurer mest på om det er bryet verdt å låne dem på biblioteket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 'nordlendingen' Hans en datter som het Fredrikke Kristine, så er jo det nærmest et bevis på at vi har funnet riktig Hans i Årdal. Mor til Hans Thomassen (Lægreid) het nemlig Fredrikke Kristine Thomasdatter Øvstetun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg er veldig glad for all hjelp. Men det var nok ingen datter ved det navnet. Barna het Ludvig, Tomas, Oluf, Hagbart, Amalie, Albertine og Albrigt el. Albinus Ingenting som tyder på oppkalling på noen av sidene. Men Fredrikke Kristine bodde hos Hans i Lofoten i 1865Til Terje : hvis du ville kontakte meg på e-post, ang. informasjonen du har, hadde det vært flott. Adr. er: odd-els at online dot no (bytt ut at med @ og dot med . )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikke som bodde hos Hans i Lofoten i 1865, var nok hans søster. Thomas Eriksen og Elisabet Kristensdatter hadde nemlig en datter som også het Fredrikke Kristine. Hun var f. 1841 iflg. Krossens bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Takk, skal du ha. Da har jeg nok riktig Hans ihvertfall. Jeg har forsøkt å søke etter Thomas Eriksen og Elisabet Kristensdatter i kirkebokdataene på Digital Arkivet, men jeg finner bare vielsen deres og fødselen til Fredrikke. På foreldresøk FS står det oppført flere barn, da kan vel ikke kirkebøkene være så vanskelig å skjønne, eller hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.