Gå til innhold
Arkivverket

[#23850] Peder Julius Larsen Pahr f. 1885 og ektefelle Sara


Gjest Kirsti Lyng Huse
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Lyng Huse

Peder Julius Larsen Pahr, f. 08.11.1885 i Daviken, inngikk ekteskap med Sara sannsynligvis i 1911. Han var da hjemme på Selje på besøk,og dro tilbake til USA 3. juni 1911 med Hellig Olav via Kristiansand til New York, sammen med sin kone. Ifølge passasjerlista er Sara 25 år. Har noen av dere opplysninger om Sara som kan hjelpe meg et stykke videre?Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Prøver meg litt....Den passasjerlista du referer til, og der Sara er nemnd, finnes den tilgjengelig på DA?Peder Julius Larsen Pahr, vil eg tru er identisk med han som reiser til USA i 1907.Julius Larsen Pahr, Rugsund, Daviken; [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&variabel=0&postnr=60617&fulle=true&spraak=n>LenkeStemmer dette? Og er dette den samme personen som reiser i 1911?:Peder Julius (Olsøen) Pahr, Rugstad Daviken; LenkeOm Sara er bst. Selje i FT1900 så er vel dette den einaste kandidaten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Jo da, det er samme person. Passasjerlista som jeg henviser til er passasjerlista ved ankomsten til Ellis Island, NY, USA den 13. juni 1911. Sara står dessverre bare oppført som Sara Pahr, med Sunnmøre som siste oppholdssted, men også med en henvisning til Selje. Sannsynligheten for at du har funnet riktig Sara er jo temmelig stor, så jeg skal jobbe videre med den biten. Takker hjerteligst. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kirsti Lyng Huse

Myseriet er oppklart. Sara er Sara Johanne Olsdatter Ristesund f. 18 04 1886 i Sande i Møre og Romsdal, datter av Ole Peder Andreas Jonsen Ristesund og hustru Anne Karine Hansdatter. Ekteskapet mellom Sara og Peder Julius ble inngått 31.01.1911 i Ålesund. Kilde: Sande kirkebok 1911 s. 173, utlagt på Arkivverket.Vennlig hilsen Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.