Gå til innhold
Arkivverket

[#23852] Jacob Henriksen Møller i Steigen ved FT1801


Gjest Rune Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bjerke

Nevnte Jacob er muligens den Jacob Henriksen som gifter seg i Bakke kirke (Strinda) i 1813, siden denne Jacob siden figurerer med etternavn Møller. I 1801 er denne karen altså på Opeide i Steigen (Hammerøens prestegjeld). LenkeEr det noen der ute som har tilgang på kilder som sier noe om denne Jacobs opphav eller senere bevegelser? Det er f.eks. naturlig å tro at han er konfirmert i Steigen ca. 1800?Kirkebøker for Strinda rundt giftermålet har jeg i bestilling.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Finner på FS en Jacob Christian Henriksen Møller som døpt 28-3-1785 Sandby, Maribo i Danmark med far Henrich Møller. Kanskje en kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Ja, jeg lurer egentlig også på om jeg ikke snart havner i Danmark i denne Møller-linja. Der er jo Møller-navnet enda mer utbredt. Når jeg får kirkeboken fra Strinda til biblioteket, håper jeg at jeg finner hans fødested også. Takk for tipset - jeg skal følge opp denne.(Siden du er innpå her, Carsten: Jacobs barnebarn med samme navn gifter seg med søster til Jacob J.Aa. Hartmann - som får etterkommere i Schanche-familien. Er du involvert der?)Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Ved hjelp av danske folketellinger og en dansk slektsforsker som hadde oversikt over 'alt' på Lolland-Falster, fikk jeg rede på at Jacob Christian i innlegg (2) døde allerede i 1808 og aldri bosatte seg i Norge. Der falt den kandidaten. Tar fortsatt gjerne imot tips (mens jeg fortsatt venter på riktig kirkebok for Bakke etter å ha fått en feilleveranse...)Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Rune!Så spørsmålet ditt nå. Det står i Skankeboka at Leif Schanche (det heter også min far) ble gm. Agnes Johanne Hartmann f.1898 i Tr.heim, datter av cand theol Jacob Jonathan Aars Hartmann og Ingeborg Sommerschild. De hadde bl.a. en sønn Carsten Henrik Schanche, hans tiptipoldefar er min 3xtipoldefar. Jeg har forøvrig en sønn som heter Rune.mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Nok en bekreftelse på at noen slekter har et sterkere fokus på oppkalling enn andre, Carsten. Ditt eget navnevalg da junior ble født må for øvrig kunne betegnes som svært godt. Jeg skal ta en titt i Skankeboka ved anledning. Regner med at de har den i magasinene hos Deichman, hvor jeg er innom av og til.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen Jensen

Hei Rune! Denne slektsforskeren som 'har oversikt over alt' på Lolland-Falster, er det Tom Stryhns base ? Hvis ikke , vil jeg anbefale deg å prøve.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jepp - i løpet av et par kveldstimer i går fant Tom det som finnes kunne om Møller-familien på Lolland. Svært ryddig og omfangsrik hjemmeside også.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Bjarne Birkrem

Jeg oppdaget plutselig denne tråden, og selv om det nå har gått over 4 år, er jeg nysgjerrig på om noen (spesielt Rune) har kommet noe lenger. Jeg leter nemlig også etter den samme Jakob Henriksen Møller. Min kone er hans 3 x tippoldebarn, gjennom Jakobs sønn Henrik Christopher Møller, døpt i Bakke kirke i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei Bjarne, jeg er vel ikke akkurat kommet noe lenger på Jakobs forhistorie. Har funnet fram til hans giftermål med Kirsten og Henriks fødsel og videre liv. Hvis jeg har noe som du (eller andre evt interesserte) ikke har her, er det vel like greit at vi tar det på e-post? Min adresse er rubje2@online.no.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.