Gå til innhold
Arkivverket

[#23854] Karen Lovise f 1833 øvre Myre, Botne, Vestfold


Gjest Mette Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjertsen

Jo dette er henne. Her brukte hun sikkert farsnavnet som etternavn.Vet ikke om denne Johan er familie? , men skal tråle det jeg har for å se om jeg finner en forbindelse.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Karen Lovise Olsdatter tror jeg desverre nå er utelukket som riktig mor. Fant konfirmasjonen til Josefine i 1865 i kirkeboka, og der heter moren Karen JOHANNE Olsdatter....så da er det bare og starte på`n igjen. Men nå har jeg i hvertfall ett mellomnavn om ikke annet. Takknemmlig for all hjelp.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MetteMulig jeg er treg... men hva leter du egentlig etter? Leter du etter foreldrene til Josefine Lovise? Er du i såfall brennsikker på at du har rett Josefine Lovise ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei.Ja jeg leter etter foreldrene til Josefine. Mulig at jeg har formulert meg litt galt her....så nå kommer mine fakta.Vet at Josefine Wennersten ble gift med Dampskipfører Hans Jørgen Larsen (Senere Halvorsen) fra Holmestrand. Så Josefine vet jeg er 'riktig'. Her har jeg 'levende og døde kilder.'Problemet mitt er at ettersom hun ble født utenfor ekteskap, har jeg plundret med å finne ut hvem de riktige foreldrene er. Faren Johannes Wennersten har jeg funnet i ft 1865, og at han døde i 1881. Har også funnet Johannes sine foreldre og familie i Sverige, så han egentlig grei.Men som mor i kirkeboken, er kun Pige Karen Olsdatter oppført. Det står ikke noe mer om hvem hun er eller hvor hun kommer fra. Derfor har jeg prøvd meg litt med å sjekke ut faddere osv. for å se om jeg kunne finne 'en riktig' Karen Olsdatter. Så i utgangspunktet trodde jeg at min 'overskrift-Karen' kunne være riktig.Men i dag fikk jeg avkreftet dette. For når Josefine ble konfirmert i 1865, er morens navn oppgitt og være Karen JOHANNE Olsdatter. Heller ikke fra konformasjonen står det mer om moren, en akkuratt navnet.Så her står jeg....med navnet Karen Johanne Olsdatter, uten å vite hvem hun egentlig er, bortsett fra at hun fikk en datter, Josefine, som er min datters tipp-ett-eller-annet.Og Karen Olsdatter er det ganske mange å velge av.Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette - nå ble det klarere i huet mitt...........I 1865 tellinga er det bare to med navnet Vennersten i Vestfold. Johan Vennersten her [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0702&kenr=000&bnr=0057&ln=00>Lenke og Carl Vennersten f. 1847 her: Lenke Det er etter mitt skjønn slett ikke heeeeelt uinteressant at man i Holmestrand i 1848 finner at en dame ved navn Karen Johanne Olsen som døper barn her: Lenke Og etter mitt skjønn, er det neppe heller helt tilfeldig at vi finner dette: LenkeKort sagt: Jeg tror at Josefine Lovise Johannesdatter Vennersten er helsøster av den Carl Vennersten som du finner i Holmestrand i 1865. Og at søskenparet var barn av Karen Johanne Olsdatter og Johannes Jansen Vennersten.Dessuten får de jo Karen Johanne i 1853:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

hei.Nå har jeg holdt på frem og tilbake med dette kjeeeempe-lenge, og aldri funnet noe av dette.Tusen..tusen... hjertlig takk....hvis jeg går i mellom kirke-bøker på dåp og konfirmasjoner på søskenene også, så burde det jo dukke opp litt mer å bygge på etterhvert. Nå har jeg masse ny og nyttig info :))Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Sjekk først om du finner Karen Johanne Olsdatter begravet i Botne/Holmestrand i perioden 14. juli - 13. nov 1853. (Gøy om du forteller hva du finner...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Skal si ifra om jeg finner noe jeg...har ikke bil om dagen, så det kan drøye litt før jeg kommer meg på bilioteket da.Takk for tipset :) Skal sjekke det. Siden jeg ikke finner verken Carl eller Karen Johanne (d.Y) under ft 1900, er det også mulig at de også døde tidlig. Kan vel være navne-variasjoner ute å går her også da. For, det hadde vært morsomt hvis i hvertfall en av disse søskene også stiftet familie og fikk barn.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.