Gå til innhold
Arkivverket

[#23856] Villa på Torshov ca 1900


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Denne villaen på Torshov skal ha tilhørt familien, Harald Eriksen/ Anna Eriksen ca 1900. Kjenner noen til om huset fortsatt eksisterer? Prøver å legge inn et foto. C:\Documents and settings Villa Torshov.jpg Bildet er sendt som postkort til Ragnhild Alexandrine Eriksen fra hennes bror Harald. Får se om bildet kommer fram riktig. mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklageligvis greide jeg ikke å få bildet på plass. Trenger veiledning på hvordan overføre bildet fra min datamaskin. Alle gode råd blir godt mottatt. Har sett at også andre strever med samme problem. Jeg har liten erfaring med slike overføringer, så jeg håper på en enkel 'kokebok' med oppskriften. Mvh.Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Se tema 23721 der har jeg forklart en litt omstendelig måte å gjøre det på. Et annet innlegg har også gode råd. Kanskje får vi oppskrift som gjør utlegging av bilder enklere. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Inger ! takk for ditt råd. Jeg føler meg som et analfabet på dette området. Har endelig lært meg å legge lenker til folkettellinger og til F.S. Nå tror jeg jeg får vente på en enkel oppskrift. Jeg greier å sende bilder med e-post, så jeg trodde dette skulle være like enkelt. Er fortsatt mottagelig for hjelp. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Dersom du ikke får til å sende bildet, kan du maile meg bildet på: andresn alfakrøll student.sv.uio.noDet er ikke mange villaer igjen på Torshov, så det er vel stor sannsynlighet for at huset er revet. MEN man vet jo aldri.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg legger ut svaret jeg sendte Gunn her også:Jeg kan med nesten hundre prosent sikkerhet si at huset ikke eksisterer i dag. Jeg har bodd på Torshov hele livet, og er lommekjent i egnen. Jeg har noen lokalhistoriske bøker med en del bilder - jeg skal kikke i disse og se om jeg kan bli noe klokere av hvor huset kan ha ligget. Du vet vel ikke hva adressen til huset var? Har du funnet familien i FT 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Igjen! Takk skal du ha for at du vil hjelpe meg. Jeg har sendt deg noen tilleggsopplysninger om eiendomsforhold i Eriksenfamilien. I folketelling 1900 bor Harald Eriksen på farens gård , Hellerud nordre, (143 br. 1) . I 1900 bor Anders Eriksen og hustru i Korsgaden 26. I 1911 fikk Harald Eriksen skjøte på Korsgaden 26 av moren, enkefru Anna Eriksen. Harald Eriksen var ugift. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å henvise til innlegg 22486 om Jens Peder Dick Jensen og 23029 om Astrid Anna Mathilde Dick Jensen samt 23824 om Ekteskap i Petrus kirke 1890-1900. Harald Eriksen i dette nye tema er onkel til Astrid Anna Mathilde, min svigermor. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Går det an å legge inn bilder uten å starte nytt tema? Når man lager et nytt tema er det jo mulighet for å legge til bilder nederst på siden, men denne muligheten har man ikke når man legger til et innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Tusen takk for positiv hjelp fra dere. Hvis bildet kan legges ut på nytt er det hyggelig. Har en av dere en enkel oppskrift, kan jeg godt prøve med et nytt tema i den forbindelse. Eller jeg kan sende over bildet som vedlegg i e-post. Tema kunne jo være : ' Hvordan overføre bilder til debatt'. Min e-post adr. er ghug@frisurf.no Hvis du Andreas skulle komme over opplysninger om denne familien i dine gamle bøker, ville jeg sette stor pris på å høre fra deg igjen. Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! I dag prøvde jeg med et nytt teme om overføring av bilder til Debatt. Merkelig nok greide jeg å legge inn det gamle bildet av villaen på Torshov i dag, så nå er det mulig å se det under det nye temaet. Håper likevel noen har en enkel oppskrift på bildeoverføring, for ieg trodde jeg hadde utført det samme sist, uten hell. Takk til gode hjelpere. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei dette huset har jeg aldri sett. Det ser ut til å ligge på en liten høyde/høyere enn gateplan.Kontakt lokalhistorielaget du. De vet mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Jeg vet ikke om huset eksisterer, men Korsgaden i dag Korsgt. ligger vel i bydelen Grünerløkka ved Markvn. ikke Torshov, i 1899 hørte Korsgaden til Jakob kreds. Der er vel sket en del byfornyelse/sanering, Korsgt. nr.24 i dag er der et Løkka Borettslag OBOS,[url="http://66.102.11.104/search?q=cache:FI5JSLmhkv0J:www.eps-system.no/referanser.html+L%C3%B8kka+Borettslag+Korsgt.+24+Oslo&hl=en>LenkeGrünerløkka/Sofienberg Historielag:LenkeHus i Korsgt.nr.16 som er bevart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tusen takk for lenkene, Bente Aaris! Veldig interessant lesestoff om gamle Grunnerløkka og bebyggelse fra nær 'fortid'. Min farfar har vokst opp i distriktet rundt Akerselva. Han har skrevet om sin barndom i Christiania og fra hans bok kjenner jeg igjen mange plasser fra hans beskrivelser. Hvis noen av dere har lyst til å lese om dette, har jeg fått lagt inn hele boka under skjønnlitteratur på biblioteket ved Høyskolen i Vestfold. Der finner dere: Jørgensen, Haakon Alexander, 'Barn og Ungdomsminner fra Christiania og Hedemarken i 1860-1880-årene.' Artig lesing om barndom i håndverksmiljø i Christiania på den tiden. Jeg skal sette sammen opplysninger og bilder som jeg kan sende til historielaget på Torshov og på Grunnerløkka. I sommer fikk jeg en mengde brev og bilder og postkort etter min svigermor. Prøver å finne ut mest mulig om hennes familie. Det er mange tråder å følge på ukjente stier.( Både i slektsammenheng og der forfedrene hennes har bodd.) Takk til dere alle for hjelpsomheten i Debatt. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! I dag har jeg sendt over brev med opplysninger og bilder til Sagene - Torshov historielag. Håper at noen velvillige der har tid til å hjelpe meg med nøsting av tråder. Takk igjen for gode råd. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.