Gå til innhold
Arkivverket

[#23864] Astrup


Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Min 'formor' Zidsel Maria Hansdatter Astrup var gift på Brødløs på Helgeland. Hun av datter av Hans Tøgersen Astrup fra Trondheim og Anne Johanne Ottesdatter. Far til denne Hans var i Mantallet for Trondheim i 1686; Tøger Hansen Aastrup og kvinde, 4 barn, 2 drenge 2 tjenestepiger, 10 personerJeg søker informasjon om Denne Astup familien m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kilden du siterer, er fra 1687. Tøger er, meg bekjent, ikke nevnt i Trondhjemskilder før dette året. Han står ihvertfall ikke innført i byens manntall for årene 1683-1686. Jeg antar derfor at han var nyinnflyttet til Trondhjem i løpet av høsten -86 til våren -87. Han eide allerede 1688 ganske mange tomter i byen, bl a i Munkehagen og på Kalvskinnet, samt grunn, bygninger og stor drift i Nordlandene. Enka Birgitte drev dette videre etter Tøgers død c 1691. Kanskje har giftet seg til alle disse eiendommene.Skal en finne han og hans familie før 1687, antar jeg at en må lete i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Astrup finnes som stedsnavn ved Oldenburg/Oldenborg (lutherisk) og Vechta (katolsk) Clemens Pagenstert, Die Bauernhoefe im Amte Vechta, Vechta 1908, kjenner ikke Astrup som gaardsnavnFalk Liebezeit Diepholz Niedersachsen Tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.