Gå til innhold
Arkivverket

[#23872] Gregers Lund. Sognepræst i Egersund, Gift 1745 og 1752


Gjest Ib Molbech
 Del

Recommended Posts

Gjest Ib Molbech

Gregers Lund, født 27.05.1720, død 01.12.1774 var sognepræst i Egersund og provst i Dalerne. Han var gift 2 gange: i 1745 med Ane Margrethe Molbech og i 1752 med Helene Sophie Budde.Det er nærliggende at tro, at han gifter sig 2. gang, fordi hans første kone dør. Men jeg har ikke kunnet finde Ane Margrethe Molbech død før 1752. (Eventuelt - usikkert - så sent som 1795).Er der nogen, der kan hjælpe mig med opslag i en præstefortegnelse. Jeg er interesseret i Ane Margrethe Molbechs dødstidspunkt og også meget gerne navne på Gregers Lunds børn.MvhIb Molbech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregers skal være født i Arendal og død i Egersund. I ekteskapet med Helene Sophie Budde var det i alle fall en datter: Else Budde Lund. Hun giftet seg med Cort Assersen Hiorth, reder og skibskaptein i Egersund. Les mer her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

I vestnorsk prestelitteratur er det ikke kjent noe om en første kone ved navn Anne Margrete Molbach. Hva er kilden for denne opplysningen? At han skulle ha vært gift alt i en alder av 25 år og før han hadde fått seg en prestejobb med inntekt stor nok til å forsørge en familie, er nokså usannsynlig, men allikevel ikke umulig. Det hendte at også prester var 'nødt til' å gifte seg...Han var gift med Helene Sophie Budde alt da han kom til Egersund som sogneprest i midten av 1753. Fire barn er døpt i Egersund: Else 4/9 1753, Ingeborg 3/1 1735, Andreas 19/2 1756 og Christopher Budde 16/10 1764. Else og Christoffer er oppkalte etter konens foreldre, Ingeborg og Andreas (Anders) trolig etter hans foreldre.At han er født i Arendal 1720 framgår av eksamensprotokollen da han ble cand. teol. Uten at jeg (foreløpig) direkte kan bevise det, tror jeg at hans foreldre må ha vært Anders Pedersen Lund (1684-1745), kjøpmann i Arendal og Ingeborg Christensdatter († 1746). Hun var enke etter kjøpmann Gregers Christensen i Arendal (1669-1717). Både tid, sted, navn og oppkalling passer såpass bra, at jeg tror denne teorien relativt lett skal la seg bekrefte gjennom Arendals kirkebøker og evt. skifte etter foreldrene (om slike eksisterer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Min kilde er FamilySearch. Et opslag her med navnet Gregers Lund, Norge giver både ægteskab med Ane Margrethe Molbech og Helene Sophie Budde. Der har imidlertid været flere ting, der har forekommet underlige, men tingene falder på plads, hvis vi går ud fra, at der er tale om 2 forskellige Gregers Lund, der levede samtidigt 2 forskellige steder i Norge: i Vang, Hedmark og i Arendal.Min hovedinteresse er Ane Margrethe Molbech, der var datter af Anders Mogensen Molbech, der var vagtmesterløjtnant og garnisonsskriver i Kongsvinger, senere (1725) kaptajn og Sahra Frantsdatter Cold.I ægteskabet med Gregers Lund (Vang, Hedmark) blev Andreas Molbech (kilde FamilySearch) og Jørgen Christopher Gregerssøn Lund født.Hvis det er rigtigt, at der er 2 forskellige Gregers Lund, tilbagestår spørgsmålet: Er der nogen forbindelse mellem dem? Fætre?Foreløbig tak for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har kikket litt på debatten om Gregers Lund. Det kan kanskje være nyttig å se på nett sidene til Norsk Slektshistorisk Forening som har lagt ut register over ulike slekter som har vært omtalt i artkler i tidligere numre (bind) av tidsskriftet sitt. Her har jeg funnet en prokurator Gregers Lund som er omtalt i 18:139, og den samme henvisningen finner du for Anne Margrethe Molbech. Her er link til registeret (http://www.genealogi.no/nst_reg/NST_reg_innh.htm) Håper dette også kan være til hjelp... Mvh Grethe Flood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

I det nevnte nummeret av NST samt 23: 327 og 6: 40, framgår det at prokurator Gregers Pedersen Lund (1718-1780) også var sorenskriver i søndre Hedmark og sønn av kaptein Peder Pedersen Lund på Storøen i Odalen og Matha Boesdatter Kamph. Hans kone var Anna Margrethe Molbeck og de hadde 10 barn. Egersundpresten Gregers Lund døde i 1774. Det er således ingen tvil om at vi her har med to ulike Gregers Lund å gjøre. Lund er et vanlig navn og det er lite sannsynlig at de to er i slekt. Presten Gregers ble etter alt å dømme oppkalt etter morens første ektemann og fikk etternavnet fra sin biologiske far. Dette viser vel nok en gang at man må ta opplysninger fra FamilySearch med store klyper salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.