Gå til innhold
Arkivverket

[#23874] Marit Hansdatter, f 1816 Stavem Lesja


Gjest Knut R Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut R Sande

Kan nokon finne foreldra til ovannemde. Ho døyr som kaarenke på Kolmannskog på Hustad 20.11 1907, og er då oppgitt å vere fødd 14.10 1816 i Lesja. Ho gifta seg i Grytten 13.4 1849 med enkemann Torkild Christensen, Kolstad. Paret flytta til Kolmannskog, og dei fekk ein son Hans i 1849.Eg håper nokon kan hjelpe med dette.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei Knut!Det er født en Marit Hansdatter den 14.10.1816, hun blir døpt 03.11.1816 i Verket kirke i Lesja.Foreldre er Hans Knutson Leermoen og Kari Knutsdatter. De ble gift 25.10.1801 i Verket kirke. Hans Knutson har bosted Lysbakke og Kari Knutsdatter har bosted Riise. Forlovere er Poul Lysbakke og Knut Ellevson Riise.Håper at disse er 'dine'.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Takk for hjelp.Eg kan ikkje sikkert vite at det er den rette. Det er vel kanskje ikkje fleire Marit Hansdtr fødd denne dagen i Lesja? Kanskje nokon kan stadfeste at ho er utflytta, eller at ho ikkje slo seg ned i heimkommunen som vaksen?Inntil vidare trur eg på forslaget.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Litt fra Lesjaboka: Nedlagt bruk, Nørdre Rislykkja. Hit kom Hans Knutson fra Ljosbakken, Bjøkne (1774- 1857) gift 1801 med Kari Knutsdt. fra Stor - Rise ( 1776 - 1826). Dei kom truleg hit ca 1809. dei budde tidlegare bl.a. i Hosetøygarden.Barn: 1.Knut 1801 - ? 2. Anne 1803 - ? 3. Kari 1806 - ? 4. Erik 1809 - ? 5. Brit 1812 - ? 6. Marit 1816, til Grytten 1837.Dette finnes i bygdebok for Lesja bind 2, side 90.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sæterbø

Det kan og nemnast at Marit var søster til 2.kona (Kari) til min tippoldefar, Ole Pedersen f:1816 Lesja. Ole, Kari og yngste dotter til Ole flytta til Hustad ca 1866. Kari dør 21/10-82 og Ole gifter seg oppat med min tippoldemor 1884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Hei til deg Hege,vi har diskutert desse og andre personar tidlegare, eg var ikkje klar over at desse to, Kari og Marit, var søstre, før no. Takk for opplysninga.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Kolmannskog, er det i åssiden overfor Kolmannsvika?Jeg har mye slekt fra gården Vika/Skorgen Ytre, som ligger rett ovenfor Kolmannsvika. Se Lenke . Det er også giftet inn et par fra Lesja i den slekta (bl.a. Siem).Kjenner du til om disse kan ha sammenheng med hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.