Gå til innhold
Arkivverket

[#23876] Min oldefar Even. Svar til Laila Christiansen.


Gjest Liv Nordet
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Nordet

Takk for praten i går på DIS-chat! Som du foreslår skal jeg nå prøve å rekonstruere det jeg vet om Even så langt. Prøvde å finne mitt opprinnelige innlegg her på Debatt, men det er så lenge siden at jeg ikke fant det. Du må ha en utrolig hukommelse som husker det blant alle de andre!Altså: Even Gunnerius Johansen Eggen, f. 22.9.1863 i Bjørnør (iflg. FamilySearch og Folketellingen for 1865), døpt i Lade kirke 25.10.1863. Faddere ved Evens dåp: husmann Esten Evensen Leren og kone Anna Jonsdtr., pige Malene Hansdtr. Bonæs, ungkl. Lars Hansen ib., pige Ingeborg Anna Larsdtr. Jacobslie, ungkl. Johan Larsen Jacobslie (iflg. min avdøde presteonkels notater)og konfirmert i Bjørnør kirke, Roan, 29.9.1877 (1878/1879 ?). Kristendomsk.: Godt (også iflg. onkels notater). Even flyttet fra Bjørnør til Klæbu 28.3.1879 og fikk arbeid som dreng på husmannsplassen Lysklættrø. Han giftet seg med husmannens datter, Ragnhild Nilsdtr. Lysklættrø, i Klæbu kirke 5.11.1882. De fikk barna: Anna (1882-1886), Johan (1884-1966) og Jonetta (1886-1932) som er min farmor. Even arbeidet også som slakter i Klæbu. Han flyttet til Strinda i april 1882 (iflg. Klæbu kirkebok) og emigrerte til USA i april 1886 (iflg. Utvandringsprotokoll VII, Trondheim polikammer). Reisen var betalt i Amerika og bestemmelsesstedet var Ada, Norman County, Minnesota. Her forsvinner ethvert spor etter Even. Iflg. onkels notater skal Even ha skrevet til sin kone og sendt henne penger den første tiden i USA, men etter hvert ble brevene sjeldnere og tilslutt opphørte de helt og ingen i Klæbu hørte mer fra ham.Evens foreldre het Johan Jonsen Eggen, f. 1828 i Malvik og Jonetta Jonsdtr. f. 1838 i Strinda. Jeg har funnet Johans forfedre i Malvik tilbake til 1711 (opplysninger fra en kontakt i Canada samt Malvik bygdebok). Jonetta vet jeg ikke noe mer om. De fikk tre barn til: Joakim Eggen (1867-1960), Albertina Eggen (1871-1938) og Karl Eggen (1875-1959). Alle disse emigrerte til Norman County, Minn., USA i 1891 (oppl. fra Norman County Genealogical Society). Joakim (kalt John i USA) og Albertina giftet seg med hhv Hilda Tompson og John W. Holter og reiste til Canada. John og Hilda fikk sønnen Donald Eggen som nå bor i Senlac, Saskatchewan, Canada (oppl. fra Eggen-familien i Minn.) Jeg har skrevet til ham. Albertina og John var barnløse og begge døde i British Columbia. Karl giftet seg med Bertha Torine Hallom (1878-1940), slo seg ned i Norman County og fikk 9 barn hvorav nesten alle giftet seg og bosatte seg i Norman County og omegn. Jeg har kontakt med en dame som er gift med adoptivsønnen til Karls barnebarn. Hun sier at familien der ikke vet noe om Even.Ethvert tips om hvor og hvordan jeg skal lete videre etter Even mottas med stor takk! Nesten like takknemlig ville jeg være over å få tips om hans mor Jonetta. Jeg har trålt folketellingene på nettet, men har ikke hatt tilgang på kirkebøkene i Strinda og Bjørnør. Har fått kontakt med en dame her på Debatt som mener hun muligens har en forbindelse til Vågå, men har ikke hørt noe mer om det foreløpig.LivN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Liv! Jeg hadde håper du hadde funnet igjen ditt gamle tema - for det er vel her: LenkeSå satser jeg en haug med kluter på Jon - som er en racer blitt - jeg er midt i en koffertpakking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en kandidat i census 1900 i Wisconsin, Bayfield County, Iron River township, Page 134. Men det er jo slett ikke sikkert det er riktig mann. Even Eggen (muligens er det Eggan/Eggum) sies å være født i august 1867, 32 år, ugift, Født i Norge av norske foreldre, han er arbeider på sawmill, innvandret i 1886 (det siste stemte i alle fall). I indexen kalles han Everi Eggan, men i originalen er det Even. Har i grunnen ikke helt trua på at dette er rette karen......men slenger det nå ut likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordet

Til Laila: Takk for lenken! Det var mye interessant der som jeg hadde glemt og som kommer i et litt annet lys nå. God tur hvorhen du drar - og velkommen tilbake!Til Jon: Takk for lenke, du også! Den har jeg sett og det er nok 'min' Even. Den Even eller Everi - Eggen du har funnet i census 1900 i Wisconsin ser lovende ut, synes jeg Det at fødselsdatoen ikke stemmer, har jeg opplevd før og at han er oppført som ugift betyr vel ikke så mye heller. Kan jeg finne dette på nettet eller har du spesiell tilgang? Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.